Silly Season 2018/2019

Diskutera om och omkring Cluben
Låst
Användarvisningsbild
LilleMan
Erfaren

14 feb 2019, 07:19

Kommenterade inte Emwall till Corren att som det ser ut nu kommer det inte bli någon ny värvning?

Men Nättinen skulle jag annars gärna se i Cluben.

Little - Roy - Gordon
Sörensen - Nättinen - Whitney
Brodecki - Jimmy - Södergran/Lycksell
Trucken - Dan - Karla
(Södergran/Lycksell, Filip)

Dagsformen avgör om Södergran eller Lycksell ska spela.
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

14 feb 2019, 08:17

Lukkinen skrev:
13 feb 2019, 22:50
Jeff Taffe kan mycket väl vara den spelare i LHC under 2000-talet som varit absolut sämst av alla spelare i egen zon. Drömmer fortfarande mardrömmar om den karln. Hans gubbe hade alltid en hel fotbollsplan av fritt utrymme att röra sig på. I offensiv zon var han grym, men helvete vad många mål han kostade oss pga genomrutten inställning i egen zon!
Alltså, jag hade inte bangat Taffe sett till vad vi behöver - en spelskicklig center. För resten av grundserien tror jag det vore en kanonvärvning. Däremot är det ju slutspel snart och där kan han mycket väl vara den enskilt sämsta spelaren Cluben någonsin haft. Har aldrig sett en spelare gå ner sig så fruktansvärt mycket i prestation jämfört med grundserieinsatsen som Taffe 14/15.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

15 feb 2019, 00:46

En krönika av Per Bergsten i dagen Corre som jag inte håller med om, när jag skulle gärna se några värvningar till slutspelet, det inte dags redan att lägga sig ner att dö innan ens slutspelet har börjat:

Värva inte, LHC – det räcker inte

Värva eller inte värva? Det är frågan för alla klubbar i SHL under fredagen. Jag tycker LHC kan låta bli – trots att det ser ut som det gör. Eller kanske tack vare just det.

Vid midnatt till lördag slår ishockeyns transferfönster igen och som det ser ut just nu – i den här världen kan som bekant saker hända snabbt – blir det inget sista minuten-nyförvärv till Linköping HC.

Jag tycker att det är rätt.

Så här:

LHC kommer inte att vinna SM-guld. LHC kommer inte att åka ur.

Hittas inget riktigt bra och inget prisvärt som kan skrivas längre avtal med är det bättre att spara pengarna till den uttalade treårssatsning som dras igång till hösten.

Det finns säkert en och annan som tycker att det låter som att ge upp, men med små ekonomiska marginaler är det trots allt inte så dumt att vara realistisk och tänka efter före. Är det så att det du gör nu kan påverka det du gör sen så hade jag tryckt på stoppknappen.

Jag har väldigt gärna fel (det är fritt fram att med en massa vinster täppa till truten på en tvivlande reporter) men med ett av skador redan sargat lag tror jag inte att det hjälper att plocka in en back eller center. Visst, det kan göra laget bättre, men tillräckligt bra för att på allvar vara med och slåss om en finalplats redan nu?

Ledsen, men jag kan inte se det.

Det är för skakigt, för svajigt och för skadeskjutet.

De spelare som faktiskt skulle kunna göra så stor skillnad finns antingen inte tillgängliga på marknaden eller kostar för mycket. Jag köper absolut argumentet att det låter negativt och att alla supportrar tycker att det är häftigt med ett lag som vågar satsa. All respekt för det. Men ändå.

Med ordinarie lag hade LHC legat högre upp, det tror jag också, men nu har skadorna förstört mycket och efter den vassa starten har det blivit en trasig säsong som blir allt tuffare att reparera. Skadefrekvensen har slitit hårt på de som har spelat och även om en och annan av dem som varit borta länge kan komma tillbaka är frågan i vilken form? Med en sådan uppladdning går inte att kräva några stordåd i ett tätt och tufft slutspel.

Nu var det 2–0 mot Rögle, men det blev 2–3 efter en period av fritt fall där Linköping Hockey Club blev Linköping Hönsgård Club. Herrejösses, så passivt, oorganiserat och rent av paralyserat. Misstag på misstag, ofta i några slags naiva försök att vara överkonstruktiva.

Noterade att Jonas Gustavsson, målvakten, ilsket kastade en vattenflaska i båset efter andra perioden och det kan jag förstå. Det blev bättre i den tredje (allt annat var omöjligt), men inte tillräckligt.

När det är dåligt är det alldeles för dåligt och är det något som jag kan sakna i det här laget så är det en inneboende vinnarmentalitet. Där finns skicklighetsspelare som Derek Roy, Broc Little och ett antal till och sådana måste du självklart också ha. Men en förklaring till ojämnheten kan vara att det är lite för många som inte syns tillräckligt när inte solen skiner och vinden blåser i ryggen.

Det ger hög högstanivå, men för låg lägstanivå och i en lång grundserie blir det ofta avgörande.
Användarvisningsbild
Jacke
Erfaren

15 feb 2019, 10:51

Jag håller med Bergsten för en gångs skull, ska det värvas nu ska det va om man hittar nån riktigt bra som man tror på långsiktigt och som man skriver längre kontrakt med, åtminstone över nästa säsong också. Att plocka in nån krydda för slutspelet enbart som man bara skriver säsongen ut med känns bortkastat, jag tror inte att det går att rädda den här säsongen, vi tar in vatten på för många ställen.

Hade vi varit Växjö och kunnat gödsla med pengar så fine men det är vi inte och kan inte ta samma risker som dem. Bättre att slicka såren, ta sig en ordentlig funderare på vad det är man håller på med och komma tillbaka starkare nästa säsong.
Per aspera ad inferi
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

15 feb 2019, 11:30

We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 feb 2019, 11:41

Användarvisningsbild
jg
Rutinerad
Kontakt:

15 feb 2019, 11:43

Jacke skrev:
15 feb 2019, 10:51
Jag håller med Bergsten för en gångs skull, ska det värvas nu ska det va om man hittar nån riktigt bra som man tror på långsiktigt och som man skriver längre kontrakt med, åtminstone över nästa säsong också. Att plocka in nån krydda för slutspelet enbart som man bara skriver säsongen ut med känns bortkastat, jag tror inte att det går att rädda den här säsongen, vi tar in vatten på för många ställen.

Hade vi varit Växjö och kunnat gödsla med pengar så fine men det är vi inte och kan inte ta samma risker som dem. Bättre att slicka såren, ta sig en ordentlig funderare på vad det är man håller på med och komma tillbaka starkare nästa säsong.
Håller också med, Spara på krutet och bygg på riktigt kommande 1-3 år. Nuvarande upplaga får släppa sargen och komma in i matchen som det heter. Försöka halka in i slutspelet på ett bananskal och hoppas på en formtopp.
"På sikt skola vi segra" http://www.livehockey.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 feb 2019, 13:46

Kan också tycka att det Bergsten skriver är klokt. Men det är också det som stör mig.
Lyssnade på Åkerman häromdagen som besvarade en fråga som handlade om Växjös inför slutspel-värvningar kontra vårt sitta lugnt i båten-tänk.

Åkerman sa att Växjö har ett annat "All in-mindset" kring det här. Värvningar av Hardt och Versteeg kan innebära att man går hela vägen, men åker man ut i kvarten går man tokminus.
Man gamblar och satsar - Tar vinsten om det blir så, tar smällen om det blir så. Sen har de givetvis andra förutsättningar för detta. Men det är också förutsättningar som man skaffat sig. Jag gillar det. Växjö är kaxiga. Påminner väldigt mycket om gamla fina Christer Mård-LHC.

Vad gör vi - Står med en tidigare skadad Rögle-no namer och en snäll superflopp som andra- och tredjecenter, och "sitter lugnt i båten". Nae, jag gillar det inte alls. Jag vill ha tillbaka kaxigheten!
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 feb 2019, 13:56

Det är å andra sidan lätt att vara kaxig när det inte gör så mycket om man misslyckas. Om Växjö värvar för 5 miljoner och ryker i Play In är det surt för de, men de har 50 miljoner kvar på banken. Om Cluben gör det har vi 0 kr kvar. Viss skillnad.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 feb 2019, 14:13

alfie skrev:
15 feb 2019, 13:56
Det är å andra sidan lätt att vara kaxig när det inte gör så mycket om man misslyckas. Om Växjö värvar för 5 miljoner och ryker i Play In är det surt för de, men de har 50 miljoner kvar på banken. Om Cluben gör det har vi 0 kr kvar. Viss skillnad.
Joo precis! Men det stör mig jävligt mycket att vi inte har möjligheten att vara kaxiga längre.
LHC är beigt och jag gillar det inte :P
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

15 feb 2019, 14:21

Håller med dig gällande sista raden hockeytröjan.
Nä LHC förlorar inga hemmamatcher mot Rögle och Mora. Jag vill ha tillbaka det kaxiga LHC!
Cluben - Since -96
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

15 feb 2019, 19:08

Emwall har nu bekräftat att det INTE blir några värvningar.
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

15 feb 2019, 19:22

Därmed säger han också att denna säsong får gå som den går. Man har mer eller mindre gett upp säsongen.

Den här mentaliteten ska bort från LHC. Sedan kan han kanske stå där och snacka om att det inte finns tillräckligt med pengar, men vem vill satsa kulor i något som man inte tror på.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

15 feb 2019, 19:29

Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

15 feb 2019, 19:32

Säger som jag sa tidigt och tycker att Emvall gör rätt som inte tar in någon i detta lag. Någon enskild spelare hit eller dit kommer varken att höja eller sänka detta lag. Våra problem är betydligt mer djupgående än så. Bättre då att spara på slantarna. Sena värvningar tenderar ofta att bli svindyra och knappast prisvärda. Jag tycker inte man signalerar att man gett upp. Däremot skickar man signalerna till laget att "det är ni, era jävla sopor, som får lösa det här!". Det är upp till dom vi har att styra upp den pissituation de försatt föreningen i. Bra så.
Låst