LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

En intervju med Peppe av Bergsten inför morgondagens battle:

LHC-forwarden: Bara det är livat trivs jag

Senaste gången Patrik Lundh spelade på Hovet hyllades han av hemmafansen. I premiären lär det bli tvärtom.

– Äh, det spelar absolut ingen roll. Bara det är livat på läktarna så trivs jag, säger LHC-forwarden inför lördagens premiär mot topptippade Djurgården.

33-åringen värvades från kinesiska (!) Kunlun i ryska KHL, men gjorde säsongen dessförinnan succé i Djurgården med totalt 50 poäng på 63 matcher i serie och slutspel. Nu ska han med LHC-tröja på sänka sitt gamla lag.

– Det brukar vara grymt bra stämning däruppe. Även om du har de allra flesta emot dig får du vända det till något positivt. Ju mer folk och ju mer inramning, desto roligare är det att spela, säger Patrik Lundh.

Av träningen att döma blir det inga överraskningar i LHC-laget. Jonas Holös var tillbaka på is efter några dagars vila och enligt Bert Robertsson, tränaren, kommer laget att ”väldigt mycket likna det mot HV senast”. Sena nyförvärvet Axel Ottosson tränade, men med alla forwards utom Dan Pettersson tillgängliga är gissningen att han inte spelar direkt.

– Underbart att få börja spela om poäng. Man märker att det skruvas upp hela tiden och att det är någonting som är på väg att hända. Både på träningarna och på känslan i omklädningsrummet, säger Patrik Lundh, som fortsätter i en tänkt toppkedja med Broc Little och Jaakko Rissanen.

Formen?

– Bättre och bättre för varje vecka. Nu är det bara att tuta och köra.

FAKTA
Djurgården–LHC

SHL, lördag 18.00, Hovet

Läget i laget: Anton Björkman och Dan Pettersson skadade.

Notera: Fem raka segrar för Djurgården i premiärer på hemmaplan. Patrik Berglund är hela seriens hetaste värvning.

Övriga matcher: Frölunda-Brynäs, Skellefteå-Oskarshamn, Leksand-Malmö, Färjestad-Örebro, Luleå-Växjö, Rögle-HV.
Barry Carlisle
Amatör

Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

Vår numera egna hästen-jimmy stoltserar på nt.se iklädd hästen-tröja "utan att skämmas".
Spyr, ha lite fingertoppskänsla.
Användarvisningsbild
Raoulinho
Erfaren
Kontakt:

En hel del supportar, gamla som nya, som lägger mycket vikt i Hästen-hatet...
Må hända att man inte tycker det är snyggt, men personligen hade jag reagerat mer om det varit en HV-tröja eller en SHL-konkurrent.

Och ja, jag har varit med sen tiden då Peter "Firsov" Eriksson och Conny Gyllander som är hästen-idoler valde att lira här...

Är det illa att han gör det? Verkligen? :)

...sålänge vi inte tävlar mot Hästen ser jag ingen anledning att haka upp sig! Hade gärna sett dem ha ett samarbete med den klubben snarare. "Farma-lag"... :)
- "...vi ska supa och slåss, på Platååå förstårs - med Janne Karlsson!"
ClubenSwe
Rutinerad

Satashi' skrev:
17 sep 2019, 15:12
Vår numera egna hästen-jimmy stoltserar på nt.se iklädd hästen-tröja "utan att skämmas".
Spyr, ha lite fingertoppskänsla.
https://www.docdroid.net/qS8IGUD/efter- ... pdf#page=3

Någon i fb-gruppen laddade upp artikeln.
Användarvisningsbild
Tumstocken
Medelmåtta

#kränkt
Det är skön-t
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Vad begär man egentligen? Ska en spelare helt ta avstånd från sin tidigare karriär som han inte alls skäms för? Kom igen...
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

Lukkinen skrev:
17 sep 2019, 15:48
Vad begär man egentligen? Ska en spelare helt ta avstånd från sin tidigare karriär som han inte alls skäms för? Kom igen...
Välja sina strider kanske? Du ser inte någon gå från DIF till AIK, sedan sitta där, spelandes för AIK med en DIF-tröja på sig och säga att han tycker att klubbarna borde samarbeta.
Mosvaka

Satashi' skrev:
17 sep 2019, 21:14
Lukkinen skrev:
Välja sina strider kanske? Du ser inte någon gå från DIF till AIK, sedan sitta där, spelandes för AIK med en DIF-tröja på sig och säga att han tycker att klubbarna borde samarbeta.
På vilken av bilderna sitter han i en Hästen tröja?
I en av dem så ligger en hästen tröja, tillsammans med KHK, AIK, tre kronor och tre (!) LHC tröjor.
Att han sen vill se ett samarbete mellan de två största hockeylagen i Östergötland tycker inte jag verkar som något direkt svek...
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

Mosvaka skrev:
17 sep 2019, 21:21
Satashi' skrev:
17 sep 2019, 21:14
Lukkinen skrev:
På vilken av bilderna sitter han i en Hästen tröja?
I en av dem så ligger en hästen tröja, tillsammans med KHK, AIK, tre kronor och tre (!) LHC tröjor.
Att han sen vill se ett samarbete mellan de två största hockeylagen i Östergötland tycker inte jag verkar som något direkt svek...
Bild

Man unnar inte hästen ett skit, så är det bara. I min värld.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Känns extremt krystat att kalla LHC-krigaren Jimmy för svikare.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

Att jämföra rivaliteten mellan Stockholmsklubbar och LHC mot Vita Hästen är ju bara löjligt.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Jacke
Erfaren

https://www.corren.se/sport/lhc/lhc-ar- ... 96669.aspx

Blir lite irriterad när man läser att LHC är 3:a i SHL när det gäller kostnader men i botten när det gäller kapital. Beror väl till stor del på SHLs i särklass högsta hallhyra under många år men sen pratar de också om att damlaget går 2 miljoner back varje år, och att föreningar utan damlag slipper det minustecknet. Frågan är varför man lägger ner så mycket pengar på att värva toppspelare på damsidan när ingen kommer på matcherna. Jämställdhet i all ära, klart man ska ha ett damlag men kanske skulle satsa på billigare unga lovande spelare istället så man går plus minus 0 iaf, kan herrlaget ha lite mer lågbudget lag för ekonomins skull kan väl damerna det med...
Per aspera ad inferi
Sillen
Amatör

Läst allt härinne länge... bidrar med detta som första inlägg, ur...

CORREN, 2019-09-20, Per Bergsten

LHC-tränaren: "Tar på mig ett stort ansvar"
ISHOCKEY

Amerikanen Joe Whitney har hamnat utanför LHC:s ordinarie kedjor. ”Klart att han vill spela mer”, säger Bert Robertsson, tränaren.

Med tre omgångar avverkade står Linköping HC på två poäng i SHL-hockeyn. Det var en lovande start mot Frölunda på torsdagen, men under andra halvan i Scandinavium blev det mest pyspunka av allting.

Det tyckte Bert Robertsson också.

Efter fredagsträningen i Saab arena säger han:

– Ungefär som mot Djurgården i premiären. Vi startade jävligt bra och tog initiativet. Efter deras första och andra mål tappade vi trycket i laget och slutade med att göra det vi ska göra. Ju längre tid som gick, desto mer tappade vi initiativförmågan.

Varför blev det så?

– Jag känner att. . .äh, vi pratar om den här jävla processen. Vi bygger ett lag med självförtroende och beteendemönster som alltid ska finnas där. Inte bara när du är pigg, har vinden i ryggen och är på hemmaplan. Kapaciteten och kompetensen har vi, men det gäller också att hålla i det. Det har på olika sätt varit tydligt i alla matcher.

Hur långt har ni kommit i den där processen?

– Man får ha tålamod, men samtidigt är det viktigt att göra rätt saker. Vi kan inte låta det ta en hel säsong och så får vi utvärdera då. Vi måste hela tiden lägga saker på rätt plats. Senast tar jag på mig ett stort ansvar.

På vilket sätt?

– Med ord i båset försöker vi höja intensiteten, med vi kunde ha varit tydligare före matchen. Att vi behöver hålla i det ordentligt och behålla tålamodet.

– Deras tredje mål blev något kosmiskt olyckligt. Vi hade pumpat upp allting och så blev det som att luften pyste ur däcken. Alla kanske inte förstår det, men de mentala bitarna är en jätteviktig del av ishockeyn, likväl som att kunna åka skridskor och skjuta pucken. Det är intressant det där, säger Bert Robertsson.

Jonas Gustavsson, Mattias Bäckman, Adam Ginning och Mikael Frycklund är inte heller aktuella i lördagsmötet med Rögle. Joe Whitney, som svarade för 29 poäng på 51 matcher i fjol, har inlett som extraforward på slutet och så blir det troligen igen.

– Jag vill inte prata i termerna om extraspelare. Joe spelar power play, vilket är en väldigt viktig funktion för oss. Han betyder lika mycket som vilken spelare som helst, säger Robertsson.

Men han är ändå utanför de ordinarie kedjorna.

– Vi tar beslut och de måste vi stå för. Joe är fullt medveten om situationen, men det är klart att han vill spela mer.

Har ni pratat om vad som krävs?

– Ja, vi har haft ett snack med honom. Liksom med alla andra.
Kusgård4ever
Nybörjare

Tack för det @Sillen

Sympatiserar verkligen med Bert angående hans syn på orsakssambandet mellan psykologi och prestation/resultat.

Somliga, kanske med TJ och andra corsi-frälsta i spetsen, verkar ha hoppat över statistikkursen på universitetet innan de började kasta ur sig slutsatser till höger och vänster baserat på mönster i statistiken.

Bra corsi är ju snarare en effekt av att man har bra flow I laget - inte tvärtom.
Skriv svar