LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
8-0
Nybörjare

14 aug 2019, 22:10

Snabb copy paste av artikeln, låter bra som fan imo.

Bert Robertsson sticker ut i en värld full av ängsliga typer, posörer och ”backstabbers”.
Han är ärlig och passionerad.
Jag både hoppas och tror att han kommer göra succé i Linköping. När det blev klart att Bert Robertsson lämnar alla fina år och två SM-guld bakom sig i Skellefteå för att dra vidare till Linköping, var jag skeptisk.
För mig kändes han som den perfekte assisterande tränaren.
Att vara huvudtränare är något helt annat.
Men jag har ändrat uppfattning. Kanske delvis smittad av hans egen entusiasm över nya jobbet som huvudtränare för Linköping, men också med insikten om hur han tar sig an sitt nya uppdrag.
Bert Robertsson gör ingenting för sin egen skull.
Men han gör allt för att vinna med sitt lag.
Eftersom han är lite av en udda fågel är det lätt att kritisera honom eller som de allra fegaste gör, håna honom.
Bert vågar släppa fram både tårar och ilska som de flesta andra gömmer för omvärlden.
Tänk dig själv vad du vill ha för chef på ditt jobb.
Vill du att chefen ska vara öppen, ärlig och rättfram, en ledare som vågar visa känslor och stå för sina misstag?
Eller vill du tassa på tå för chefen, undra vad han eller hon tänker och sedan höra chefen skylla ifrån sig på andra?

Hyllas av Patrik Lundh
Bert Robertsson blir arg och ledsen, men gömmer sig inte.
Han kan kramas och han kan skälla.
Men han bryr sig.
Som han bryr sig.
Resten av familjen Robertsson - fru och två barn - bor tills vidare kvar i Skellefteå, medan pappa flyttat in i en lägenhet i Linköping där kan han jobba med sitt nya lag 24/7.
Patrik Lundh hade inte varit länge i Linköping förrän han imponerades av Berts entusiasm.
– Jag är imponerad av Berts passion. Och här finns inga genvägar någonstans. Det är hårt jobb som gäller. Sedan är han otroligt hockeykunnig, säger Linköpingspelaren när jag hälsar på i Saab Arena.
Träningen jag just spanat in avslutades som vanligt med en tävling.
Spelarna i vita tröjor mot spelarna i blå tröjor.
Kamp två mot två. Mot en målvakt.
Oerhörd energi och vilja.
Stort jubel hos vinnarna när det var klart.
Det är Bert som vill få in goda vanor direkt.
– Halva gänget jublar och blir glada, andra halvan knyter näven och tänker att de ska vinna nästa gång, säger Bert och ler.

Bert var både back och forward i NHL
Sportchefen Niklas Persson var helt övertygad om att det var Bert han ville ha.
Parterna fann varandra snabbt.
– Det finns så mycket energi i den här staden som går att förvalta och många hungrar efter framgång och nytänkande, säger Bert.
Som aldrig backat nya utmaningar.
I NHL spelade han både back och forward.
I Skellefteå var han med och formade en av tidernas mest framgångsrika eror i svensk hockey.
Han har lärt sig vad som gäller för att vinna - och nu är han i ett lag som aldrig vunnit SM-guld. Klubbens damer har vunnit två SM-guld. Stadens fotbollsdamer har blivit svenska mästare tre gånger.
Bert Robertsson har värvats för att uppfylla mångas dröm.
Han älskar utmaningen.
– Det är nyttigt att byta miljö och tvingas tänka i nya banor. Det är så lätt att trampa samma stig och känna dig säker i samma miljö. Nu vill jag vara med och skapa en miljö där andra växer. Det här handlar inte om mig. Utan vad som är bäst för laget, säger han.
Det går nästan att säga att han i några meningar just har sammanfattat vem han är.
Bert Robertsson kan säkert uppfattas som bufflig och kanske till med elak.
Men det är mot ”fienden”.
Sina egna är han i stort sett beredd att gå i döden för.
Alla minns hans ord om ”grabbarna i gruvan”.

Kravet: total lojalitet
Så lätt att garva åt, men det var egentligen inget påhopp mot någon annan.
Det var en passionerad tränare som stod upp för sitt lag och sin stad.
– Som ledare vill jag lägga min titel åt sidan. Det här handlar om kunskap, respekt och välvilja. Och lojalitet - vi behöver inte alla i klubben vara bästa vänner, men vi ska alla vara lojala uppdraget och spelarna ska underställa sig taktiken.
Spelare med egen agenda har inget i Bert Robertssons lag att göra.
– Är man inte lojal gruppen och uppgiften, då är det bättre att du är någon annanstans. Alla har individuella målsättningar, det får man ha, men dina egna mål får inte gå före lagets mål.
Själv är jag fullständigt övertygad om att Bert Robertsson kommer göra succé i Linköping.
Det här kommer bli ett av vinterns mest sevärda lag.
Kanske inte bra nog att utmana om guldet på allvar till våren.
Men LHC blir ett svårslaget topplag.
Bert kommer säkert bjuda på någon mer klassisk presskonferens.
Jag kunde inte ens låta bli att säga det.
– Lägg inte band på dig själv nu, fortsätt att vara dig själv!
Svaret:
– Jag har försökt dölja mina känslor. Men det går inte. Och jag gör inget respektlöst. Jag är en ärlig människa. Sen kan det bli fel ibland. Men så är det. Vi människor är så oroliga för konflikter ibland, men det är viktigt att var sig själv och reagera. Så länge man inte söker konflikter - då blir det något annat.
”Vi slår alla med 8-0”
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

14 aug 2019, 22:16

Svårstoppat topplag. Gott så.
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

15 aug 2019, 05:41

Det sa han även om vår "gubbsatsning" för några år sen med Roy, Tony och Pajen som våra centrar så jag tar det han skriver med en näve salt.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 aug 2019, 08:30

Frycklund är näste man att stämma in i hyllningskören till Bert. Måste ändå säga att det känns för jävla bra med Bert. Sen ser laget ut som det gör och det måste man ha respekt för. Låt det bli så bra det bara kan bli!

Intervju med Frycklund i Corren:

Nyförvärvet hyllar tränaren: "Gör mig bättre"

ISHOCKEY Det ska vara skillnad mellan allsvenskan och SHL, även när det gäller försäsongsträning. Mikael Frycklund upplever den just nu – och känner sig i strålande form. "Med Bert som tränare kan du inte vila en sekund", säger LHC:s nyförvärv.

Efter ännu ett av många tuffa träningspass den här sommaren stannade Mikael Frycklund till vid Sportens intervjumikrofon. En lättpratad och öppen 26-åring som gärna pratar om sina första månader i Linköping HC. Efter en hel karriär med allsvensk hockey väntar nu spel i SHL med start om några veckor, men först ska ett antal träningsmatcher avverkas.

Första testet: SM-finalisten Djurgården på torsdagskvällen.

– Som alla andra lag funderar vi över var vi står. Vi vill se lite mönster i det man tränat på de första veckorna. Precis som många av de övriga lagen i serien är det försvarsspel vi riktat in oss på, det är en så stor del av svensk hockey. Både SHL och allsvenskan är ligor med hårt arbetande lag, säger Mikael Frycklund.

Han fick sitt genombrott i Västerås förra säsongen med 43 poäng på 50 matcher och presenterades som LHC:s första nyförvärv i våras. Nu har det gått några månader och 26-åringen har haft tid att känna in livet som proffs i en SHL-klubb.

– Det är stor skillnad mot allsvenskan, det måste jag vara ärlig och säga.

Hur märks det på isen under träningarna?

– Det är störst skillnad med intensiteten. I ett allsvenskt lag så är det intensitet i 20-30 minuter, sen börjar alla slå av. Man blir lite trött och tappar lite fokus, det är inte riktigt samma kravbild. Nu ska jag inte stå och snacka ner Västerås, vi hade en hög kravbild förra säsongen. Men visst är det skillnad att komma till Linköping, säger Mikael Frycklund.

En hårdare träning har gett en spelare i bättre form än någonsin tidigare.

– Jag har lyssnat mycket på Lasse (Thörnholm, fystränaren) och vi ser riktigt bra resultat. Jag vet att det är tidigt än, men jag känner mig mycket piggare än förra säsongen. Det är för att vi tränar så hårt i LHC, säger Mikael Frycklund.

Han hade några småskavanker i våras, men med metodiskt arbete är han nu helt återställd.

– Jag tog itu med det direkt och jobbade upp det. Axlarna har det till exempel varit lite strul med tidigare, men dom har blivit ruggigt starka på bara en sommar. Det är jag riktigt stolt och nöjd med, säger Mikael Frycklund.

Han hyllar nye LHC-tränaren Bert Robertssons stil.

– Man kan inte vila en enda sekund. Ibland åker folk och dricker vatten, då är han där och säger "vi har inte sagt att det är vatten än". Alla måste vara på tå hela tiden.

Det gillar du?

– Absolut. Det gör mig jättemycket bättre. Jag märker en klar skillnad till det positiva.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

15 aug 2019, 08:43

Ja nog kan det blir riktigt bra i år om man ska analysera vad spelarna tycker om vår nye tränare och hans uppläggning av träningarna. Det ska bli härligt att se de två närmaste matcherna och lite se vad årets upplaga av LHC går för.

Det känns även som att med Bert och Pajen så funkar kommunikationen utåt så mycket bättre, man känner verkligen att man är med på ett helt annat sätt denna försäsong än tidigare försäsonger.
Användarvisningsbild
Fladderpuck
Nybörjare

15 aug 2019, 09:36

"vi har inte sagt att det är vatten än"

Tack Bert
Dessa medlemmar gillar skribenten Fladderpuck för sitt inlägg (totalt 2):
8-0Metallica
"Vi har inte sagt att det är vatten än” - Bert Robertsson
Metallica
Amatör

15 aug 2019, 11:21

Fladderpuck skrev:
15 aug 2019, 09:36
"vi har inte sagt att det är vatten än"

Tack Bert
Kan det vara därför innebandyliraren Brodecki försvann illa kvickt innan säsongen drog igång. Går inte att stå och dutta i ett sarghörn på samma sätt längre.

Man får fortfarande vara realistisk och varken Bert eller Pajen kan trolla, tror vi kommer se den största förbättringen nästa säsong eller om två år när truppen och spelidén är mer fulländad.
Dessa medlemmar gillar skribenten Metallica för sitt inlägg (totalt 2):
FladderpuckEast
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

17 aug 2019, 11:29

Bergsten skriver om att det och det krävs för att säsongen ska sluta lyckligt. Vad är en säsong som slutar lyckligt för er?
edenbrah
Nybörjare

17 aug 2019, 11:38

Malkin skrev:
Bergsten skriver om att det och det krävs för att säsongen ska sluta lyckligt. Vad är en säsong som slutar lyckligt för er?
Håller oss kvar, allt annat ett plus.
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

17 aug 2019, 13:25

Malkin skrev:
Ett lag som man kan börja tro på. Med Tangnes skulle vi bygga något nytt och det blev skit. Jag vill inte ha en till "reboot". Jag vill se en säsong som man kan bygga vidare på och det gäller egentligen hela föreningen, Tabellplacering känns nästan (för första gången någonsin) irrelevant.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

17 aug 2019, 18:59

Här är Bergstens krönika från dagens Corre med hans tankar om årets lagbygge:

Vem ska göra skillnad i LHC?

Det spelar ingen roll hur mycket ni tjatar om att stora motorsågen ska fram och att det är läge för alla med LHC-sympatier att ta något lugnande för att mildra sin oro. Ta i stället ett djupt andetag och kolla på almanackan.

Det är fortfarande i mitten av augusti och det går inte att dra några långtgående slutsatser redan nu.

Men säg så här:

Det stora frågetecken för det här LHC-bygget som alla självutnämnda experter (inklusive undertecknad) satt upp under våren och sommaren har inte direkt blivit mindre efter de inledande insatserna mot Djurgården och Örebro.

Finns här verkligen tillräckligt många som kan göra skillnad? Vem mer än Broc Little ska göra det?

Vi såg det direkt mot Djurgården i Mjölby häromdagen. I ett lag som nästan svämmar över av genuina hockeyarbetare sticker amerikanen ut mer än någonsin. Han blir inte viktig. Han blir viktigare än så och det får inte hända att han går sönder. Det syntes om inte annat när han vilades nu senast.

Jag har hela tiden sagt att att Niklas Persson, general managern, behöver hitta någon spets än så för att det här ska sluta lyckligt och det hade jag stått fast vid även om det blivit dubbla vinster i veckan. Annars är risken uppenbar att det blir för grått och uddlöst.

Ishockey är lagspel och om det tidigare varit för lite av ”tillsammans är vi starka” blir det säkert mer av det nu med Bert Robertsson i båset. Med hårt jobb kommer du långt, men många andra lag i SHL kommer också att jobba som bara den. Då kommer ofta skickligheten att avgöra.

Nu ska träningsmatcher utan poäng på spel som sagt tas med litervis av salt och ännu mer så här års när ett nytt sätt att spela ska sättas och när lagen ligger olika till när det gäller träning och förberedelser. Det såg segt ut mot Örebro, absolut var det så, och enligt något mejl som dök upp under matchen är det redan klart att det här är två lag som kommer att hamna botten fyra. Så kan det kanske bli, men måste säga att det känns väl tidigt att slå fast det i mitten av augusti.

Från och med nästa vecka ska det om jag fattat rätt tränas mer på offensiva detaljer och inte minst trimmas på numerära överlägen och liknande. Då blir det också en tydligare rollfördelning och mer aktivt coachande under matcherna. Det gör att insatserna kommer att säga lite mer.

Broc Little, Jaakko Rissanen och Joe Whitney känns som en potentiell förstakedja och värd att testa vidare. Sedan gäller att hitta rätt i övrigt. Andrew Gordon hade jag definitivt flyttat upp för en gnuggarroll i någon av de linor som faktiskt är tänkta att producera.
Användarvisningsbild
PuckOut
Rutinerad

18 aug 2019, 12:12

Malkin skrev:
- Resultatmässigt att vi minst går till kvartsfinal, direkt eller via play-in spelar mindre roll.
- Att Berts filosofi genomsyrar lagets prestationer, varje match, med hårt jobb etc etc.
- Att grundspelet sitter i ryggmärgen.
- Att Pajen får svar på vilka spelare han vill behålla/förlänga till kommande år.
- Att vi höjer publiksnittet.
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

18 aug 2019, 13:20

Det är bra grejer som jag kan hålla med om. Tänker dock själv att det inte nödvändigtvis är statiskt vad man känner kring slutplaceringen. Säg att vi får en drömstart likt förra säsongen (med undantaget att det kanske faktiskt är välförtjänt och vi spelar en bra hockey), men att vi på slutet tappar och sjunker som en sten. Kan man känslomässigt acceptera det och hänvisa till att ”vi hamnade faktiskt där vi hade tänkt oss”? Lite som Mittzon var inne på i någon tråd.
Varje säsong lever sitt eget liv, och känslorna går upp och ner. Ena dagen är vi ett slutspelslag som ”tamefan kan skaka alla lag” och andra dagen är vi ett lag som inte skulle klara av Karlskoga över sju matcher.

Jag vill se spelare som går framåt, och inte spelare som stagnerar och försvinner mot slutet av säsongen. Oavsett om det handlar om slutspel eller streckstrid. Vore också roligt om dörren mellan J20 och A-laget öppnades ännu mer för att syresätta truppen och hålla alla på tårna. Juniorsidan tillhör trots allt sverigetoppen.
Dessa medlemmar gillar skribenten Malkin för sitt inlägg:
Nils
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

19 aug 2019, 11:10

En liten notis om Frycklund i dagens Corre:

Skönt besked för LHC efter smällen

Här är positiva LHC-besked efter otäcka smällen på Mikael Frycklund i fredags. "Läget är bra", hälsar nyförvärvet.

Hjärnskakningar var ett återkommande inslag för Linköping HC under förra säsongen – och en förklaring till de svaga resultaten. Inte minst därför var det en och annan med LHC-anknytning som blev orolig när Mikael Frycklund blev liggande kvar i isen efter en närkamp med Örebros Mattias Bromé i fredagens träningsmatch (0–2).

Smällen tog olyckligt mot huvudet och Frycklund, inför säsongen värvad från Västerås, tvingades utgå. Men om inget oförutsett inträffar med sent bakslag ska det inte vara någon fara.

"Läget är bra. Det var en ren säkerhetsåtgärd att jag klev av", skriver LHC-centern i ett sms på söndagen.

Närmast väntar träningsmatch mot Rögle på torsdag.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

19 aug 2019, 18:49

En intervju med Bert i dagens Corre intervjuad av Bergsten:

Robertsson: Då blir det lite kaos

Efter försvarsfokus under de första veckorna ställer nu Linköping HC om siktet. "Nu blir det mer vad vi ska göra när vi har pucken", säger Bert Robertsson.

Nye tränaren inledde träningsmatchandet med två raka förluster i förra veckan: 2–5 mot Djurgården och 0–2 mot Örebro. Under kommande vecka väntar läger i Halmstad och möten med Rögle och Oskarshamn.

Då är tanken att det ska bli mer av aktiv coachning och matchande för seger.

– I de första matcherna har vi velat att se alla i alla olika situationer, men nu ska vi mer och mer skruva till det så att vi spelar och coachar som vi har tänkt att göra under säsongen, säger Bert Robertsson.

Nog för att det är tidigt – men hur mycket skulle ni behöva en seger?

– Det är alltid roligt att vinna. Vi spelar för det. Det är klart att vi skulle må bra av det och att det förstärker känslan av att vara på rätt väg. Sen kommer jag inte få panik om det inte skulle hända.

Under närmaste dagarna kommer att börja tränas och trimmas på formationer för numerära överlägen och även på offensiva spelet i övrigt.

– Nu blir det mer vad vi ska göra när vi har pucken. Prata om det och träna på det, säger Robertsson.

Hur tycker du att defensiven sitter?

– Strukturen där tar ofta längre tid att sätta. Det kan ta ett halvår innan det sitter i ryggmärgen. När inte grabbarna känner igen sig blir det lite kaos. Där får vi jobba med så att det blir bättre struktur och ordning. Små detaljer gör stor skillnad.

Mikael Frycklund vilade från måndagsträningen efter smällen mot huvudet senast och även Filip Karlsson saknades.

– En muskelåkomma. Jag ska inte säga att vi räknar med att de spelar i veckan, men vi hoppas att de ska göra det, säger Bert Robertsson.

Faktaruta
Så tränade LHC på måndagen:

Jonas Gustavsson, Jacob Johansson –

Jonas Holös, Adam Ginning, Broc Little, Jaakko Rissanen, Joe Whitney –

Hampus Larsson, Max Lindroth/Simon Lundmark, Patrik Lundh, Olle Lycksell, Henrik Törnqvist –

Mattias Bäckman, Anton Mylläri, Andrew Gordon, Arvid Costmar, Jimmy Andersson –

Eddie Larsson, Anton Björkman/William Worge Kreü, Nick Sörensen, Robin Johansson, Sebastian Karlsson.
Skriv svar