Silly Season 2020/2021

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

alfie skrev:
17 maj 2020, 10:24

Också med på kartan:
Berglund - Rightare och på väg uppåt.
Nikkilä - Pangade in 40+ poäng nyligen i Liiga.
Rissanen - Gjorde det trots allt bra ifjol i ett giftigt första-PP.
Lundh - Om han studsar tillbaka till där han va sista säsongen i DIF är han ju en given PP-spelare också.
Jag ser Berglund som given att starta på en position i pp. Är övertygad om att man sålde in en pp-plats till honom.

Nikkilä lär nog vara högst trovärdig också.

Holös trillar eventuell bort i och med att vi har värvat in mer pp-specifika spelare. Gordon får antagliogen finna sig på reservplats här, om man inte parkerar honom framför mål. Båda dessa är rightare men spelskickligeten avgör i alla fall för mig.

Mitt tips på 10 spelare.
Ljungh, Palve, Little, Junland, Berlund, Kärkki, Törna, Nikkilä, Törna, Gordon (framför mål, klubbfattning)

Rissanen och Holös reserver
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Jocke_L skrev:
17 maj 2020, 11:44
alfie skrev:
17 maj 2020, 10:24

Också med på kartan:
Berglund - Rightare och på väg uppåt.
Nikkilä - Pangade in 40+ poäng nyligen i Liiga.
Rissanen - Gjorde det trots allt bra ifjol i ett giftigt första-PP.
Lundh - Om han studsar tillbaka till där han va sista säsongen i DIF är han ju en given PP-spelare också.
Jag ser Berglund som given att starta på en position i pp. Är övertygad om att man sålde in en pp-plats till honom.

Nikkilä lär nog vara högst trovärdig också.

Holös trillar eventuell bort i och med att vi har värvat in mer pp-specifika spelare. Gordon får antagliogen finna sig på reservplats här, om man inte parkerar honom framför mål. Båda dessa är rightare men spelskickligeten avgör i alla fall för mig.

Mitt tips på 10 spelare.
Ljungh, Palve, Little, Junland, Berlund, Kärkki, Törna, Nikkilä, Törna, Gordon (framför mål, klubbfattning)

Rissanen och Holös reserver
Fullt rimligt, och då bra reserver av flera anledningar. Man ska inte underskatta inställningen hos dessa två. Bra spelare men framförallt laglojala som sätter laget först, och har i såna fall inga problem att bli reserver om det skulle gynna just laget. Alltså inget knorr från de två om det skulle bli som Jocke_L skriver
Niklas.H
Nybörjare

Törna behöver väl inte spela på två platser dock? Finns plats för Holös eller Rissanen också.
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Niklas.H skrev:
17 maj 2020, 12:13
Törna behöver väl inte spela på två platser dock? Finns plats för Holös eller Rissanen också.
Jag gillar Törna. Han tar plats i båda pp-uppställningar. ;)

Nä, du har rätt. Det blev en plats öppen där.
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

Intressanta kedjor men tror med all säkerhet att Palve spelar antigen som första eller andra center, inget annat.

Någon här nämnde om ett löst rykte kring Patrik Berglund. Hade det varit inför förra säsongen så hade jag varit lyrisk. Nu är känslan inte alls densamma, för mig var han rätt osynlig förra året och känns seg på skridskorna. Är högst osäker på om han skulle passa in hos oss.
- Men det blir lugnt -
Berget8
Amatör

East skrev:
17 maj 2020, 12:31
Intressanta kedjor men tror med all säkerhet att Palve spelar antigen som första eller andra center, inget annat.

Någon här nämnde om ett löst rykte kring Patrik Berglund. Hade det varit inför förra säsongen så hade jag varit lyrisk. Nu är känslan inte alls densamma, för mig var han rätt osynlig förra året och känns seg på skridskorna. Är högst osäker på om han skulle passa in hos oss.
Berglund kom väl igång mer mot slutet, tog tid att anpassa sig. Hade ju faktiskt kommit 2:a i poängligan här med sina 31 pinnar.
Kan hålla med om att han kan uppfattas ”seg” men klarade ändå att spela i DIF som enligt mig spelade mer mer fart än oss.

Det jag är mer frågande till är vad han skulle kosta isåfall, vi har redan lagt 300 k på Ljungh, 230 k på Junland och Palve/Nikkilä kostade nog endel också
Kolle42
Medelmåtta

Little - Gordon - Ljungh/Palve

Berglund - Junland

——————

Lundh(bakom kassen)

Törna - Kärki - Palve/Ljungh

Nikkilä
Användarvisningsbild
Gardet
Amatör

Av det intrycket jag fått är väl Nikkilä mer tänkt som en defensiv pjäs? Han kanske kan komma in och göra något enstaka byte i PP, men jag tror det är nyttigare att han är i BP där Hampus verkar vara den enda fastställda backen. Nu är det ju inget problem för backarna uthållighetsmässigt, och speciellt inte för Junland, men jag gillar ändå att ta hänsyn till det när jag gör laguppställningar så i det fallet går både Junland och Holös in i BP-formationerna. Därefter ser det ut så här:

PP1:

Gordon Ljungh

Törna Little

Berglund

PP2:

Kärki Palve

Costmar Pasic

Lindroth/Lundmark

Första PP-femmans spelare är givna i spelformen, medan den andra femman är mer experimenterade. Jag tänker mig att det kan vara en bra chans för Costmar och Pasic att känna på en ny nivå. Sedan vet jag ej om det funkar att de spelar i samma formation och då får man helt enkelt sära på dem eller ersätta en av dem (med t.ex. Junland) om de inte är riktigt redo än.
Lindroth känner jag behöver revansch för andra halvan av fjolåret och cementera sin plats som point i PP. Vi vet redan att han har ett vasst skott, men det utnyttjades alldeles för lite under föregående säsong så jag skulle gilla om Bert gav honom en ny chans. Alternativt kan Lundmark spela där som han gjorde en del gånger under säsongen, även om jag tyckte att han var lite slarvig så är han fortfarande ung och utvecklingsbar och jag tycker att han passar bättre i PP än i BP för tillfället.
"De äro förstockade av högfärd. Sjutusand djävlar haver jag lovat dem, och det skall jag hålla."
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Gardet skrev:
17 maj 2020, 13:50
Av det intrycket jag fått är väl Nikkilä mer tänkt som en defensiv pjäs? Han kanske kan komma in och göra något enstaka byte i PP, men jag tror det är nyttigare att han är i BP där Hampus verkar vara den enda fastställda backen.
Nikkilä är en spelskicklig tvåvägsback så jag tror inte man värvat honom som "defensiv pjäs" utan för för hans kvaliteter i bägge ändar av isen. Bra speluppfattning, säker med puck. Nikkilä var pp-back i Finland och en stor andel av hans poäng kommer från den spelformen. Den som är mest gjuten i bp lär vara Holös. Det är vår defensiva pjäs.

Sedan tror jag inte på att sätta upp en "utvecklingsformation" i pp. Det är en alldeles för viktig spelform. PP är detsamma som spjutspets. Därmed inte sagt att de inte ska få känna på det. Det måste de såklart få göra om de spelmässigt gör sig förtjänta av det.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Gillar inte riktigt Berglundryktet. Karln kommer garanterat kosta multum och sannolikheten att han är Bertkompatibel fullt ut måste väl ligga en bra bit söder om20%. Om vi landar honom känns det på förhand som att han kommer bli en riktigt jäkla kostsam flopp för oss.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Lukkinen skrev:
17 maj 2020, 14:47
Gillar inte riktigt Berglundryktet. Karln kommer garanterat kosta multum och sannolikheten att han är Bertkompatibel fullt ut måste väl ligga en bra bit söder om20%. Om vi landar honom känns det på förhand som att han kommer bli en riktigt jäkla kostsam flopp för oss.
Jag tror inte att de plockar hit Berglund i så fall. Bert har nog mycket att säga till om
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

Kan vi försöka hålla kedjor och pp formationer i rätt tråd så fokuserar vi rykten om spelare i silly season? :)
- Men det blir lugnt -
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

Det var jag som lyfte Berglund och det var inget rykte utan bara mina tankar så ni kan nog va lugna :)

Dock såg jag att nån tjomme på AB spekulerade i att han kunde hamna här också.

Känns inte som Bert-typen kanske nej men en Berglund på topp är ju en Carl Söderberg/Mats Sundin/Mattias Sjögren-typ - dvs en ångvält som äger isen totalt på egen hand med storlek, kraft och pondus. Lockar ändå lite när man leker med tanken att han skulle hitta tillbaka dit på något sätt :)
ClubenSwe
Rutinerad

alfie skrev:
17 maj 2020, 15:55
Det var jag som lyfte Berglund och det var inget rykte utan bara mina tankar så ni kan nog va lugna :)
Läs @Morr1's inlägg en sida bak, är nog det som föranleder snacket.
Ghoul
Medelmåtta

Finns det någon substans i ryktet kring Berglund?
Skriv svar