Små hockeyrelaterade notiser

Diskutera hockey i allmänhet
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Del 2:

David Iwung intervjuar Fredrik Jensen om Transatlantiska coacher:

Jensen om mobbningen: "De är psykopater"

Fredrik Jensen, 44, kan relatera till berättelserna om tränare som använder sig av mobbning ."I andra yrkesgrupper skulle de mer eller mindre ses som psykopater", säger Vita Hästens tidigare vd.

Johan Franzén, Börje Salming, Markus Näslund och Mattias Norström har alla berättat om hur de upplevt ledarstilar i NHL som präglats av trakasserier och översitteri.

Fredrik Jensen har följt debatten och Vita Hästens före detta målvakt och vd kan relatera till vad han själv upplevt under sin egen karriär.

– Både i Sverige och utomlands. Hockeykulturen i Kanada och USA är inte samma som i Sverige, men det finns starka influenser i svensk hockeykultur från Nordamerika. Man har fått höra ett och annat genom åren, ja, säger Jensen.

Som spelare hann Jensen med att spela i division 1, allsvenskan och SHL. 2002 blev det en vända till USA och ishockeyn förde även Jensen till Italien och Frankrike.

– Kort sammanfattat kan man säga att det är först efter karriären som jag insett att det inte finns något likhetstecken mellan hur bra jag är som människa och hockeyspelare, men det är i den kulturen man blir invaggad. För att man ska vara en tillgång eller en bra människa måste du vara en bra hockeyspelare. Man bedömdes hela tiden efter sin prestation eller resultat på isen. Det gör att man blir rädd att göra misstag och man blir liten som person. Man blir nedtryckt, fortsätter Jensen.

Hur hanterade du det?

– Som man hanterar det inom hockeykulturen: man biter ihop, tänker att det är så det ska vara och att det är tränaren som bestämmer. Du ställer in dig i ledet. Det är troligtvis det som är anledningen att de ploppar upp så många exempel från framför allt NHL – det finns en kultur som tillåter det där.

Hämmade det ditt spel?

– Ja, det gjorde det absolut. Som målvakt är den mentala biten kanske ännu viktigare än hos en utespelare. Har du tvivel och du känner dig liten och nedtryckt är det klart att det påverkar spelet och förmågan att prestera bra.

I NHL har det blivit en stor uppståndelse efter att Chris Chelios först berättade om Mike Babcocks tyranniska ledarstil.

– Det gick så långt att stackars Johan, som vi inte visste led av hjärnskakningar och depressioner, bara bröt ihop. Han fick ett nervöst sammanbrott. Inte bara på bänken utan i ett av rummen efter matchen. Det är förmodligen det värsta jag någonsin sett, sa Chelios.

Det gav ringar på vattnet och spädde på debatten även i Europa men Fredrik Jensen tror att det kommer ta tid att städa ut en unken omklädningsrumsmiljö.

– Jag hoppas att de där dinosaurerna är borta, men det tar lång tid att förändra en kultur. Det finns färre av den typen idag och en ny generation som kommer fram har andra krav på ledare. Det fungerar inte vara på samma sätt idag. Sedan är jag övertygad om att det kommer leva kvar ändå. Det är mycket känslor och fokus på att vinna i elitidrott, det för med sig mindre positiva saker.

Är hockeyn extra hårt drabbad?

– Det är svårt att jämföra med andra idrotter. Den nordamerikanska kulturen inom hockeyn är en stor del även här i Europa. Vi har en längre bit att jobba om man tittar på andra idrotter. Oavsett lagsport så tror jag man hittar den typen av avarter, säger Jensen.

Och avslutar:

– Det är ett viktigt ämne, när man har barn som börjar komma upp i åldrarna när de ska börja med lagsporter tänker man: "fan, ska de gå igenom samma sak?". Även om hockeyn gett mig mycket så finns det baksidor.

Fakta

Fredrik Jensen
Född: 3 juli 1975 i Åseda.

Klubbar: Åseda IF, Troja-Ljungby, Linköpings HC, Tranås AIF, Bakersfield Condors, Växjö Lakers, Fassa (Italien), Morzine-Avoriaz (Frankrike), och Vita Hästen.

Efter karriären har Jensen haft roller som sportchef, vd och klubbdirektör i Vita Hästen. I dag jobbar han som utbildare och föreläsare.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Del 3:

Bergsten intervjuar Gordo om skillnaden mellan svensk och transatlantisk coachning:

Jag var inte bra nog för något annat

Kritiken växer mot en ledarstil som präglas av trakasserier och översitteri. LHC-stjärnan Andrew Gordon håller med, men säger också: ”Jag gillar hårda coacher”.

Ni har säkert inte missat den senaste tidens uppmärksamhet kring ett flertal erfarna NHL-coacher som tvingats lämna sina jobb efter anklagelser om fysiskt våld, rasism och psykisk terror. Häromdagen berättade förre LHC-målvakten och Vita Hästen-vdn Fredrik Jensen om sina erfarenheter av tränare som använder sig av mobbning som en del av sitt ledarskap.

– I andra yrkesgrupper skulle de mer eller mindre ses som psykopater, sa Jensen.

Kanadensiske LHC-forwarden Andrew Gordon har många år bakom sig i AHL, men även i NHL. Han har förstås följt debatten och tycker att den ibland fått orimligt stora proportioner.

Han säger:

– För det första: rasistiska, ojämlika, homofobiska och sexuella påhopp är inte acceptabelt. Absolut inte. Inte fysiskt våld heller. Det får inte förekomma. Det är bra att det diskuteras och bra att det kommer upp till ytan. Inget blir bättre av att förödmjuka någon.

– Nu kommer en annan generation av spelare och en annan generation av tränare. Om någon inte gillar det som någon gör sprids på ett ögonblick över hela världen. På sociala medier ser det ofta värre ut än vad det faktiskt är. Att en coach är hård mot sina spelare har jag inga problem med alls. Kan du inte ta att du får skäll om du tappar pucken på övertid så att laget förlorar, då har du nog satsat på fel jobb.

33-åringen kommer tillbaka till hur han bestämt tar avstånd från vissa avarter som avslöjats, men hymlar inte om att han på många sätt gillar den klassiska nordamerikanska ledarstilen inom ishockeyn.

– Det är en viktig skillnad mellan att vara hård mot dina spelare och att förödmjuka dina spelare. Men när du sysslar med den här sporten, med det fysiska och intensiva som det innebär, då får du vara beredd att ett och annat hårt ord och tuff jargong.

– Jag kan inte bli upprörd om Bert (Robertsson, LHC-tränaren) skäller på mig och mina känslor blir sårade. Jag vill inte att han ska bli sparkad för det. Lag som hittar sätt att hantera och svara upp på tuff coaching är ofta mentalt starkare och tuffare att spela mot.

Vad har du själv varit med om?

– Jag har varit med om coacher som skjutit puckar eller kastat avslagna klubbor så att spelare fått ducka. Men ingen skada skedd. Människor med vanliga jobb tycker säkert att det är ett hemskt jobbklimat. Jag kan förstå det. För mig är det motiverande. Gör jag inte mitt jobb ska jag veta att jag kan bli utskälld och få höra att jag spelar som skit.

Har du känt dig nedtryckt någon gång?

– Jag hade en coach, jag vill inte säga hans namn, som mer eller mindre förbjöd mig att spela ishockey. Jag skulle bara döda utvisningar och skjuta pucken ur egen zon. Jag fick veta att jag inte var bra nog för något annat.

Men du gjorde det?

– Självklart. Om det var så han tyckte att jag gjorde mest nytta för laget.

Alla skulle inte kunna ta det.

– Absolut. Jag kanske är gammalmodig och många är nog mer känsliga. Ofta är det unga killar som får ta skiten. Jag vet spelare som kommit av isen och undrat ”varför skriker han hela tiden?”. ”Kom igen, vi har förlorat fem matcher i rad, vad hade du väntat dig?”.

– Jag har haft coacher som Randy Carlyle, Bruce Boudreau och Trent Yawney. De var beredda att göra precis allt för att vinna och brydde sig inte om någon annans känslor. Men det var okej. Jag var i hallen för att sköta mitt jobb och inte för att få kramar.

Det är mer kramar i Sverige?

– Ja, betydligt mer.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

WoW! Det är ingen vidare harmoni i Oskarshamn nu, Spelarna verkar jävligt förbannade över att tränaren fick gå. Hård kritik riktas mot ledningen.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Ja det var oväntat att de skulle sparka Håkan Åhlund, för om man tittar på spelarmaterialet så tycker jag att de har gjort en bättre säsong än så länge än vad jag förväntade.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Nästa tränare som har fått sparken:

Under måndagsförmiddagen meddelade SHL-jumbon att man sparkar huvudtränaren Roger Melin. Han ersätts av NHL-meriterade tränaren Ulf Samuelsson.

https://www.leksandsif.se/artikel/9u2ba ... -ledarstab
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

...och nästa match möter de givetvis oss...
Användarvisningsbild
Gardet
Amatör

Lukkinen skrev:
03 feb 2020, 13:08
De möter Malmö innan. ;)
"De äro förstockade av högfärd. Sjutusand djävlar haver jag lovat dem, och det skall jag hålla."
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Gardet skrev:
03 feb 2020, 14:08
Lukkinen skrev:
03 feb 2020, 13:08
De möter Malmö innan. ;)
Aaah, skönt! Då slipper vi den värsta byta-tränare-effekten :)
Användarvisningsbild
jonas67
Rutinerad

Kanske skulle varit i annan tråd, men det passar väl här med.

Någon mer än jag som sett Tedenbys straff där han lättar upp pucken med backhand och slår in den på tennis. Om inte så kan det va värt att kolla, finns på Aftonbladet och SVT... Enligt mitt tycke riktigt hockeygodis :)
Mot SM-Guld
8-0
Amatör

jonas67 skrev:
14 feb 2020, 11:40
Kanske skulle varit i annan tråd, men det passar väl här med.

Någon mer än jag som sett Tedenbys straff där han lättar upp pucken med backhand och slår in den på tennis. Om inte så kan det va värt att kolla, finns på Aftonbladet och SVT... Enligt mitt tycke riktigt hockeygodis :)
Såg den, galet snygg
”Vi slår alla med 8-0”
8-0
Amatör

Btw, himelfarb gjorde en liknande, men snyggare variant 2013.

”Vi slår alla med 8-0”
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Tack @8-0 att du påminner mig om en gammal hjälte Eric Himelfarb så nätade när vi behövde ta ledning över HV nere i Jönköping. Det är alltid lika gott och se när vi nätar på vårt derbylag, så även om det var 7 år sedan så är det ett verkligt vackert mål.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Nils skrev:
03 feb 2020, 12:08
Nästa tränare som har fått sparken:

Under måndagsförmiddagen meddelade SHL-jumbon att man sparkar huvudtränaren Roger Melin. Han ersätts av NHL-meriterade tränaren Ulf Samuelsson.

https://www.leksandsif.se/artikel/9u2ba ... -ledarstab
Fortsättning...

Så nu tar Roger Melin över AIK som den tredje HC denna säsong, och även den tredje gången som Melin coachar AIK.
Skriv svar