Hockeyjournalister

Diskutera hockey i allmänhet
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

05 nov 2013, 16:28

Startar en tråd för att vädra åsikter om s.k. "hockeyexperter", vilket kan innebära inlägg av både positiv och negativ karaktär (misstänker dock att vågskålen kommer väga över åt negativa kommentarer 8) ).

Fick tanken idag då jag läste två artiklar som fick det att krypa i hela kroppen. Magnus Nyström på expressen är på USA-turné och klämde in två artiklar (artikel 1 och artikel 2) om Nicklas Bäckström och Carl Hagelin som bara går ut på att se vems röv han kan få upp sin tunga längst i. När han dessutom fyller i med "Henke Lundqvist log så fort han fick syn på mig efter matchen" vill man bara spy.

Det får mig återigen att tänka på fadäsen förra året då expressens guldpuck skulle delas ut. Nyström skrev i upprepade krönikor rakt igenom hela säsongen att Carl Söderberg var ES klart bästa spelare. När Calle sedan sket i VM (vilket innebar att han inte kunde motta något pris på plats) gick det istället till Jimmie Ericsson, allt för att Nyström skulle få limma på Jimmie i direktsändning. Då står Nyström och säger att det aldrig varit något snack. Ugh...

Det finns tre skrivande journalister i Sverige som sticker ut med sin uselhet (Bergsten är inte usel, bara jävligt förutsägbar), men det som gör det intressant är att de gör det på helt olika sätt:

Magnus Nyström - Bygger hela sitt väsen på att få fjäska och smöra face to face med spelarna.

Mats Wennerholm - Sveriges största kappvändare som aldrig missar en chans att skriva "som jag skrev ....." när han var tusende gång får rätt i någonting och som inleder varannan mening "Nej, ...".

Tomas Ros - Oseriös, sensationssuktande analfabet som har som enda kall att försöka chocka med allt han skriver, men som aldrig har någon som helst koll. En riktig attention whore.

Bör någon läggas till skaran av usla hockeyjournalister? Och finns det några som går emot strömmen och som faktiskt är duktiga?
Användarvisningsbild
Kapten Duck
Rutinerad

05 nov 2013, 18:34

Tycker att grabbarna på hockeysverige.se oftast prickar rätt. Håller mig till den sidan istället för Zlatanbladet och Expressens skitsida.
Come on now, let's fix this mess. We could get better because we're not dead yet.
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

06 nov 2013, 09:23

... det dröjde en dag efter mitt inlägg, sen är Nyström igång igen. Den här gången är det Oliver Ekman-Larsson som får agera receiver.
Användarvisningsbild
Ndur
Rutinerad

06 nov 2013, 15:31

Tycker också att hockeysverige.se har genomgående bäst skribenter. Lite konstigt att inte Corren har ännu mer bevakning av LHC.

Jag tycker nog Wennerholm är sämst, sen kommer Nyström. Ros tycker jag kan vara okej utifrån förutsättningen att han mest är ute efter att provocera fram reaktioner (=klick).

Apropå experter har jag också svårt för Mikael Renberg i SVT, framförallt när han kommenterar JVM och tv-pucken. Man tycker att det borde vara obligatorisk om man har uppdrag som expertkommentator att man läser in sig på sitt ämne i förhand men han sitter där år ut och år in och säger typ "jag hade aldrig hört talas om den här killen innan men han är ju jätteduktig".
Användarvisningsbild
lokalpatriot
Medelmåtta

06 nov 2013, 21:04

alfie skrev: Och finns det några som går emot strömmen och som faktiskt är duktiga?
Det gör ju det som tur är. Men den enda som syns i rampljuset är Niklas Wikegård.
För övrigt anser jag att Hemlin skall få sparken...
Pucken
Rutinerad

06 nov 2013, 21:30

Tycker Expressens Mattias Ek är ganska läsvärd
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

18 sep 2014, 00:01

Ingen hockeyjournalist men ändå:

Brunettkvinnan som stod bredvid Sanny i dagens huvudmatch.. Vad i helvete gör hon där? Hur i hela världen är det möjligt? Kvinnan behöver fundera innan hon ska spotta ur sig en vanlig mening.

Tomi Kallio vräker upp ett makalöst hårt handledsskott rakt upp i krysset.

Hennes spontana reaktion: "Såg ni vad klockan var när det där målet kom".
Sanny: "Jag kollade mer på det fantastiska skottet"
Kvinnan: "Aa..ok. Jag kanske kollade på fel sak, hihi"

Herregud!!!
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

29 okt 2014, 13:40

Ett urdrag ur Simon Banks text om Klabbe Ingesson:

"De säger att sjukdomen vann till slut, men den klarade aldrig av att slå hjärtat i honom. Den var tvungen att döda kroppen först."

Så mycket skit vi skriver om diverse hockeyjournalister, lika mycket beröm ska Simon ha. Jävlar vad han skriver bra, alltid!
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

29 okt 2014, 20:18

+1, även om jag tycker att Niva är snäppet vasasare.

Hur hade en Bergstenkrönika låtit om Ingesson? Rätt förutsägbart:

Klas Ingesson kan ha varit den trevligaste idrottsmannen jag träffat.

Om han kommer bli saknad?

- Som han kommer bli saknad.
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

06 nov 2014, 17:00

Jag inbillar mig att klyschorna i Corren har minskat sista veckorna? Eller är jag helt ute och cyklar (även om jag tog bilen imorse, vilket även tränar-Melin lär ha gjort?)?

Gott så?
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

04 mar 2015, 12:43

Ifjol när LHC och HV hamnade nia och tia skrev Wennerholm krönikor och blogginlägg stup i kvarten om hur orättvist det var att få en till chans via play in.

I år är det Djurgården och Brynäs som får det halmstrået. Någon som läst något från Wennerholm om detta? Nej, misstänkte det.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

04 mar 2015, 17:49

alfie skrev:Ifjol när LHC och HV hamnade nia och tia skrev Wennerholm krönikor och blogginlägg stup i kvarten om hur orättvist det var att få en till chans via play in.

I år är det Djurgården och Brynäs som får det halmstrået. Någon som läst något från Wennerholm om detta? Nej, misstänkte det.
Säger det igen, för 100e gången. Wennerholm är en sån jävla sopa!
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

31 mar 2015, 11:11

Wennerholm 2011-11-05 skrev:Men ingen värre än Sebastian Karlssons på Magnus Kahnberg.
På gatan utanför Scandinavium hade det rubricerats som dråpförsök…säsongens värsta och fulaste tackling mot en helt oskyddad spelare. En tackling som bara tar i huvudet och ingen annanstans.
Det finns heller inga förmildrande omständigheter.
Karlsson hade gott om tid att ta ett annat beslut och Kahnberg gör ingen häftig förflyttning av huvudet.
Kahnberg har pucken. Spelare runt omkring. Matchsituation
Wennerholm 2015-03-30 skrev:Själv har jag alltid varit en vän av sunt förnuft…Jag har alltid tyckt att idrotten ska ta hand om sina egna fall – om det nu inte går långt över gränsen…Nu tycker jag nästan att det är hans crosschecking i bakhuvudet på Per Helmersson som är det fulaste i den här attacken. Ett fegt påhopp bakifrån det också.
Hans våldsamma slashing är ju riktad mot skridskon och vad jag kan se tar den mesta kraften i skridskoskenan.
Uppvärmning. Bakifrån. Använder klubban som vapen.
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Användarvisningsbild
Sakic
Rutinerad

15 apr 2015, 09:40

Det vore kul att till nästa säsong upprätta nått sorts google calc-dokument där vi alla kan fylla i krönikörernas profetior match efter match under en säsong. Inte minst nu i slutspelet är det jävligt intressant att följa gubbarna på de olika tidningarna. En vinst för ett lag och det är direkt omöjligt för motståndarna att reda ut det hela, trots att det spelas först till 4, bäst av 7. Vinner motståndarna nästa match däremot så är inte rubriken "det är kvitterat i matchserien" utan istället, "hur ska lag X kunna vända det här?" trots att de nyss ledde med 1-0 i matcher och det nu står 1-1 i matcher.

Större samling hycklare får man fan leta länge efter, men det är ju sen gammalt. Nej, fylla i en tabell för alla så kallade experter och sen presentera allt för dem i diagramform när säsongen är över. Enkelt visa för dem hur de pendlar, inte bara vecka till vecka, utan match till match och dag till dag. Tror det skulle ge guldspaden för grävande journalistik!
Användarvisningsbild
köttet
Site Admin

17 apr 2015, 09:07

Granqvist sa det rätt skönt igår: Det är aldrig kappans fel att vinden vänder. :D
Execute! Or evacuate.
Skriv svar