Hur tar vi WL (o läktarkulturen i LKPG) framåt?

Diskutera supporterkultur och White Lions
Skriv svar
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

22 jul 2014, 15:32

Jag tror att en stor faktor till att få en enad ståplats är att det är för några "vanliga" supportrar som känner sig delaktiga på ståplats.
Det är för många "casual" supportrar som styr och ställer under match och som är de som håller i taktpinnen.
En ödmjukare inställning till alla supportrar från de som har "makten" efterfrågas.
Alla ska kunna känna sig välkomna. Unga kids, gamla gubbar/tanter, "julgranar" eller bara random folk.
Tycker det ibland är pinsamt hur mkt plats vissa personer tar som går var 4e hemmamatch och som sen tror dom äger ståplats.
Bättre klackledare efterfrågas. Någon med ödmjuk pondus och som inte skriker sig hes efter 10 min av mest hetsande mot de på ståplats.

All intern stolthet mellan olika grupperingar bör vara sekundärt efter att få en stark och kraftig ståplats.
Men det kräver rätt personer på rätt plats. Så är det inte idag.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

08 sep 2014, 17:51

Flueby skrev i en annan tråd att återväxten inom WL och på ståplats är för dålig.
Kan någon som är aktiv inom supporterkulturen yttra sig om vad som görs för att öka återväxten?
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

08 sep 2014, 19:29

Har nämnt detta tidigare, men för att få tillbaka en bra ståplats anser jag att man måste ha en aktiv ledare som håller igång -HELA- tiden. Säg vad ni vill om gamlingar som är på ståplats för att penionspengarna inte räcker till sitt, men det finns alltid en liten skara som sjunger på ALLT. Får man bara in vanan att hålla igång hela matchen, även med "svagt" drag i början så är det en jävlig viktig vana att ha. Anledningen till att många inte tar till rösten är för att de bredvid inte gör det, får man en skara att sjunga match in - match ut så smittar det av sig på folk bredvid, som också smittar av sig till folk bredvid dem. Det är faktiskt det jag anser vår ståplats saknar främst - en stark ledare. Vi hade förra säsongen ståplats fylld mer eller mindre varje match, men är kvantitet allt?- tydligen inte det minsta. Finns det folk som är villiga att sjunga?- DEFINITIVT. Är jag den ledare vi behöver? Knappast, är du? kanske inte - men någon eller några hoppas jag tar till modet, gärna någon som är ett känt ansikte sedan tidigare i klacken.

Ge mig gärna feedback på sättet jag tänker på.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

08 sep 2014, 19:56

Satashi: Håller helt med och har efterfrågat det ganska länge, en riktigt bra klackledare.

En bra ledare som har pondus och respekt utan att behöva hetsa mot egna leden för att få med folk.
Men jag förstår att det inte är så kul kanske att ställa sig där varje match så jag skulle gärna se att man lyfte fram 2-3 ledare som kunde turas om match efter match att slå där nere. Det är ett grisjobb och de som försöker ska ha stort cred.

Sen tänkte jag på detta med återväxten. Hur ser det ut med biljettpriser för personer under 18 år? Är det billigare? Kan WL starta någon form av undergrupp för de som är under 18 år där några yngre kanske kan vara ledande och få med sig folk och där WL kan jobba för att dessa får billigare plåtar? Kostar det tex 50kr att gå på hockey så tror jag att många kids skulle dra ner till hallen.
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

09 sep 2014, 08:13

Ja haha priserna för ungdom är ju billigare, man har ju dragit en "ungdom" fastän man inte riktigt är det längre :roll:

Lika viktigt som en ledare är faktiskt VANA att sjunga, hela matchen oavsett hur många som faktiskt sluter upp. Får man in en kärna som kör på allt så hakar fler på, som även de får in vanan osv. Ha en klackledare som kör HELA TIDEN, för finns alltid folk (som jag) som sjunger på allt.

Ett annat problem är ju att publiken klappar ihjäl alla ramsor. Verkar som att akustiken i saab arena är förjävlig och alla klappar i otakt och det går snabbare och snabbare, och med det så går också sångerna för snabbt och dör ut/otakt.
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

09 sep 2014, 22:13

Fan vad kul med lite konstruktivt snack om klacken. Äntligen.

Jag förstår också att det inte är så himla lätt eller ens kul att försöka leda klacken som den ser ut idag - credd och respekt till dem som ändå gör det. Får vi dock till en fungerande och bra klack så tror jag inte att det behöver vara ett "grisjobb". Det kan nog vara eggande och en härlig kick att leda en välorganiserad klack.

Att WL i dagsläget har en föga smickrande förmåga att hamna i otakt är ett av grundproblemen. En riktigt bra klack stressar inte fram ramsorna utan har en skön taktkänsla och kan ta de där konstpauserna mellan verserna som gör att sången upplevs renare och personerna som deltar faktiskt också hinner andas och orkar vara med hela ramsan ut. Är det fånigt att träna? Kan man utse klackledare efter "audition" där man fått visa prov på lite musikalitet och taktkänsla? Det finns ju mängder med bra material på youtube där olika klackar stämmer upp i mäktig sång och fyndiga ramsor. Kanske leta lite inspiration och sen aktivt försöka styra in ramsorna mot mer takt och mindre "skrik rakt ut"?

Jag hamnade av olika anledningar på Dif-Malmö i fotbollsallsvenskan härom dagen och blickade stundtals ner mot hemmaklacken och kunde då göra följande observationer:
1. De hade tre huvudsakliga klackledare som turades om att hålla igång hela matchen.
2. Klackledarna använde mikrofoner och megafoner.
3. Snittåldern på personerna i klacken och klackledarna var runt 20 år.

Här skulle jag vilja kommentera angående WL.
1. Använd fler klackledare.
2. Var inte så anti hjälpmedel. Allt som bygger stämning är bra.
3. Jobba med återväxten. Unga killar har ofta röster som är starka nog och dessutom den lite mer ohämmade attityden. Kolla Ågatan en lördagkväll om ni har glömt hur det var. 18-åringarna för ett jävla liv och 30-åringarna sitter mer samlat och ser coola ut. Värva gärna 15-16-åringar och låt dem växa in i det.
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

10 sep 2014, 09:15

Jag är helt emot megafon på ståplats. Jag förstår att det kanske behövs ute och på större arenor men inte i vår hall, det ska räcka med en lagom stark röst.
Om man nu måste envisas med att använda megafon så måste ju fan personen fatta hur den ska användas och inte skrika i den haha låter ju bara skit då.

Sen till det där med att hålla takt och röst igång. Många på ståplats tror att man måste skrika lungorna ur sig vilket gör att takten blir ojämn och rösten dör snabbt.
Det räcker faktiskt med att höja rösten och trycka lite med magen så låter det tillräckligt och man kan både hålla takt och rösten håller.
Men det är ju inte så föredömligt om man har en klackledare skriker sig hes innan han ens börjat dra igång ramsan haha :lol:

Sen tror jag inte på det där med att ha en liten grupp som alltid sjunger hela matchen, hela tiden, tror inte folk pallar det faktiskt.
Hellre att klackledaren känner av stämningen och eldar på i rätt lägen för att få med mer folk på ståplats.
Det är inte fantastisk stämning en tisdag i november mot sig… Modo, vi har inte en ståplats som är så bra att det är drag alla matcher, hela tiden.

Sen en annan sak som jag tänk på. Varför klär sig folk i ståplats inte i lagets färger (blått) ???
Och nu menar jag inte att man måste ha matchtröja, halsduk och mössa, vill man inte se ut som en julgran så fine.
Men att exempelvis ta en vanlig tröja, piké, skjorta, jacka i blått vore väl att önska för att höja den visuella och visa på en enad ståplats.
Jag tycker sån information borde pressas ut till folk på ståplats från WL via sociala medier, flyers på ståplats och andra sätt.

Det finns jävligt många drivna personer inom inom WL, TIFO-folk och andra grupper, men det kanske borde styras en renodlad Ultrasgrupp som endast arbetar med att förbättra stämningen på ståplats.

Sen MÅSTE man börja arbeta med att få med sig "vanligt" folk och arbeta för en enad ståplats där fokus först och främst måste vara att skapa stämning och lägga all intern beef mellan grupper och folk åt sidan.
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

10 sep 2014, 15:43

Håller inte med, tror fortfarande det är viktigt att få in en vana att sjunga hela matchen. Som jag skrev tidigare har vi ju faktiskt folk på ståplats som sjunger då faktiskt en ledare drar igång något, det är inte ofta en klackledare försöker men ingen faktiskt sjunger med.

Ett annat problem är att klackledaren drar igång något, sen vänder sig om och ser på matchen - det bidrar ju knappast till motivation för folket att fortsätta sjunga och stämningen dör ut snabbt.

Tror vi alla kan enas om att en klackledare är prio1 för att styra upp ståplats iaf
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

01 okt 2014, 13:06

Vill framföra mitt beröm till klacken som gjort det långt mycket bättre än laget i år. Ramsorna har gått genom rutan och framförallt har det varit liv i tre fulla perioder. Mycket bra jobbat och keep it up! Hoppas på bra stämning i dag igen.
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

08 okt 2014, 22:06

Det där med för snabba ramsor som dör ut är ju i och för sig inget nytt. Så var det i Stånkan också. Högljutt som fan, och ofta fort som fan (om det var något annat än "Ge mig ett L!"). ;)

Tråkigt att WL har svårt att komma på rätt köl igen, med cred till alla de som står där oavsett och höjer rösten och som försöker få till skutan.
Användarvisningsbild
dagger
Amatör

06 jan 2015, 19:47

Verkligen dags med en vettig klackledare som kan köra igång folket på stå lite... White Lions hur jobbar ni i styrelsen med den biten :?:
EN FÖR ALLA - ALLA FÖR CLUBEN
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

06 jan 2015, 22:55

Jag förstår inte det här.. Det finns potential. Den här säsongen började det åt rätt håll. Trots lite folk fanns det en skara människor som höll igång grejerna och jag upplevde det absolut som en förbättring jämfört med föregående säsong. De senaste 10 (?) matcherna har det varit knäpptyst. Ingen tar tag i det, det verkar inte finnas något organiserat bakom heller. Det är tråkigt. Idag var det mycket folk på ståplats och jag gissar att många hade ryckts med om det hade funnits något att ryckas med till.

Typ en match varannan månad på hemmaplan och en match varannan månad på bortaplan är klacken fenomenal. Busslaster åker till Göteborg, men bara ett tiotal taggar igång på hemmaplan mot HV. Jag förstår fan inte. Mot Djurgården hemma var det ett otroligt drag, trots endast 5000 på läktarna. Jag tänker att alla inblandade parter i detta borde tycka att det är förbannat kul med sådan stämning på matcherna och att man borde verka för att det ska fungera lika storstilat i framtida matcher. Kanske inte alla - Men i alla fall mot HV på hemmaplan.
Användarvisningsbild
dagger
Amatör

08 jan 2015, 09:15

@hockeytröjan

Precis det jag funderar på. Det är fan dags att organisationen tar tag i detta!
EN FÖR ALLA - ALLA FÖR CLUBEN
Användarvisningsbild
pattenboy
Erfaren

08 jan 2015, 18:07

Ja för tusan denna säsong började ju så bra på ståplats och jag upplever det som att fler och fler vågar sjunga med. Kom igen nu och skrapa fram en eller flera klackledare så lovar jag att jag som vanligt ska vråla mig hes när det bjuds upp till sång.
I focus on the pain, the only things that's real.
Fylke
Amatör

17 jan 2015, 12:30

Det kommer ju att rulla 1 buss med yngre nya förmågor till Örebro den 24/1
Förhoppningsvis "föds" de nya klackledare på den resan/bussen
Det är inget en styrelse kan handplocka fram.. sen kan man gvetvis vara med o forma lite
Skriv svar