Hur tar vi WL (o läktarkulturen i LKPG) framåt?

Diskutera supporterkultur och White Lions
Fylke
Amatör

05 dec 2013, 16:47

Många som står och man vet kan sjunga och gapa, som tycker det är kul.. de står gärna och gnäller på att andra inte sjunger.. skit i det under match.. gör ditt istället och låt ta den diskussion i paus eller efteråt

Sedan är tyvärr en del i sk "kärnan" ibland lite för, ursäkta uttrycket, inavlade.. Med det menar jag att de gärna sjunger när vissa personer tar ton.. men har vid flertalet gånget noterat hur andra, helt nya personer försöker få igång klacken.. då har man istället för att stötta dessa o hakat på i stämningen, näst intill dissat o garvat åt personerna.. "liksom ööh va äre där för dåre, kolla på honom" .. måhända att de inte har samma pondus som en del riktiga klackledare har men hur kul tror man att de personerna tycker det är? tror man de kommer fortsätter engagera sig och sjunga med? nej jag tror istället att nästa match är det de som står och är tysta
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

05 dec 2013, 17:17

Det finns ju en hierarki på ståplats, både på gott och ont.
Tydliga ledare är bra, när de är just ledare och föregår med gott exempel… inte när det kallar folk som inte sjunger för horor.
Sen är det för mkt "vi mot dom" på ståplats. Hools-folket vs julgranarna vs resten av allt löst folk.
Tror det är svårt då att få en enad ståplats där folk känner att man vill sluta upp och sjunga fram laget.
Interna triviala beefs borde inte existera på ståplats. Där borde det bara finnas ett gemensamt fokus, stötta laget.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

05 dec 2013, 22:14

Det är ju oftast dessa personer som skrattar åt andra och anser sig själva ovan alla andra supportrar som går ut till supporterbaren 14 minuter in i perioden och återkommer när 5 minuter passerat in på nästa period...
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

11 apr 2014, 17:32

Förslag till ny ramsa till närmast sörjande.
Jag vet att det är pajjigt att sno ramsor men denna har man ju redan snott så.
Eftersom LHC envisas med att jobba in TÄVS så får de väl vara med i ramsan.

Melodi: Magnus Uggla - Hand i hand (Hammarby - Grön o vit)

Här är vi. Vi som är från Linköping.
Ni är ingenting. För Cluben är vårt lag.
Tillsammans är vi starka.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

15 apr 2014, 11:39

Skulle någon insatt vilja förklara det här förbudet mot trumma som WL uppenbarligen kör med? Är tanken att det ska vara häftigt att vägra trumma eller anser man sig kunna skapa så bra stämning att den inte behövs?

Mvh.
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 apr 2014, 13:37

White Lions (eller en kärna av den) hatar även vågen. Vad är det för fel på vågen?
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

15 apr 2014, 16:54

Min personliga åsikt om klappor är att de skapar ett ljud som är falskt, lite skärande och inte alls stämningsbyggande. En trumma däremot skapar en skön puls och en känsla av att man "trummar på". Lite som en armé på slagfältet som tar mark till ljudet av taktfasta trumslag. En utmärkt stämningsbyggare som verkar funka i alla klackar i alla sporter - i alla länder. Utom i WL och tydligen Rögle då.

Jag anser att alla till buds stående medel är tillåtna för att skapa stämning i en hall eller på en arena. Om det så är sönderrivna matchprogram till tifo, toarullar till detsamma, flaggor, trummor, megafoner, till och med bengaler och smällare. ALLT är bra om det höjer stämningen.
Samma sak borde gälla vågen och DJ:ns försök med Mora Träsks "Klappa händerna när du är riktigt glad" och Danzels "Put your hands up in the air". Kanske inte får en 10:a på häftighetsskalan men de drar ju igång sittplats. Varför ser man inte det som en seger?

Kan för mitt liv inte förstå hur något som är med och skapar stämning kan ses ner på av dem vars huvudsakliga syfte med sin själva existens är just detta - att skapa stämning.
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Ben
Amatör

20 jul 2014, 11:29

Min personliga åsikt angående trumma är att den skulle förstöra mer än höja stämningen. Trumman skulle överrösta sången från stå. OM hela arenan skulle ge allt för att skapa bra stämning istället för en klick på 50-100 pers då skulle jag kunna ändra min åsikt om trumma men i dagsläget är jag emot de.
Ej finns en nejd så härlig, så solig som vår bygd,
vårt barndomshem, vårt fagra Östergyllen.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

20 jul 2014, 12:22

Nu ska jag vara typiskt svensk och hålla med både Ben och Franckie. Jag verkar ha missat detta inlägg som Franckie skrev för ett par månader sedan. Bra skrivet som alltid och jag håller med. Delar av WL verkar av oklara anledningar sätta sig emot företeelser i publiken som uppenbart är till för att öka stämningen. Vågen och en trumma är bra exempel. Dessutom så är det många som bara "sjunger med" om någon ledarfigur startar en ramsa. Det går ju inte för sig om någon annan som vill göra något åt stämningen försöker starta en sång.

Jag håller med Ben om att trumma inte skulle göra sig så bra just nu. Enbart av den anledning att det är för få "sjungande" personer på ståplats. Dessas röster skulle förmodligen dränkas av en trumma som Ben skriver. Däremot är jag för en trumma generellt. Det skulle verkligen behövas då takt och tempo inte är allas starkaste sida. Dubblera antalet sjungande och lägg till en trumma så tror jag att det är på väg åt rätt håll..

Det för oss direkt till det stora problemet: Aktiva, skrikande WL-medlemmar är för få. Hur gör man för att rekrytera fler till denna skara? LHC har äntligen bytt spelriktning och säsongskorten på stå är löjligt billiga. Jag tycker att bollen ligger hos WL nu. Finns det någon plan för att öka skaran som står i klacken match efter match?
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

22 jul 2014, 01:12

Ben skrev:Trumman skulle överrösta sången från stå.
Vilken sång?
Ben
Amatör

22 jul 2014, 02:04

bloodandashes skrev:
Ben skrev:Trumman skulle överrösta sången från stå.
Vilken sång?
Godnattvisorna du lyssnar på när du ska sova.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

22 jul 2014, 10:26

Ben skrev:Godnattvisorna du lyssnar på när du ska sova.
Haha, great :lol:
Användarvisningsbild
dagger
Amatör

22 jul 2014, 13:18

Som någon föregående skrev, bollen ligger hos wl. I en stad med 150.000 inv. plus många trogna i närliggande städer/byar så finns det kapacitet till att växa inom ståplats absolut. men idag så ser jag en brist på bland annat multimedia fronten, det filmas inget, läggs inte upp bilder och artiklar på wl längre, Inga Flyers, alltför sällan pubsamlingar osv. Hur ska man kunna skapa ett intresse bland andra om man Inte visar att vi finns? Tyvärr så blir just media och Internet viktigare o viktigare vad det gäller spridning och för att väcka intresse.. i dagens samhälle.

Genom att visa att vi finns -> skapas intresse -> fler sluter upp -> fler anhängare

Givetvis är det inte så lätt, men det är en bra start att vara aktivare på inte minst Internet.
EN FÖR ALLA - ALLA FÖR CLUBEN
Ben
Amatör

22 jul 2014, 13:48

bloodandashes skrev:
Ben skrev:Godnattvisorna du lyssnar på när du skmenade.
Haha, great :lol:
Vet att de sjungs för lite eller snarare de är för få som sjunger. De jag menade var att: Om vi skulle ha en trumma så skulle bara ett dunkande höras från stå.
Ben
Amatör

22 jul 2014, 14:02

Nu är de bara ett par veckor kvar till ispremiären. Borde va en självklarhet att sprida ordet på internet, sätta upp flyers på stan, jobbet, ica, gymmet, parkerade bilar, ja vart som helst för att fylla hallen.
Kanske samlas innan träningen och gå enade tillsammans. Efter träningen skulle man kunna samlas för lite grill och burk. Allt för att vi ska bli starkare tillsammans samt att växa och bli större.
Skriv svar