LHC-bekantingar (NHL, Europa, Elitserien, lägre divisioner)

Diskutera om och omkring Cluben
Användarvisningsbild
Rob!
Rutinerad

24 jul 2018, 15:05

http://www.hockeysverige.se/2018/07/24/ ... arva-ratt/
Nu minns jag inte exakt vilket år det var, men vi hade i alla fall hamnat på efterkälken på målvaktssidan och jag behövde få in en ny keeper. Jag satt och kollade igenom listor med målvakter och fastnade för Tim Thomas. Det här var innan han vann Stanley Cup med Boston och han hade haft en lite skadedrabbad säsong så jag tänkte att det kunde vara perfekt för honom att komma till SHL och studsa tillbaka, berättar han.
– När jag ringde upp agenten och berättade hur jag tänkte blev det alldeles tyst innan han svarade ”So you think Tim Thomas should play in the SHL, do you? Did you call Sidney Crosby too?
:lol:
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

28 jul 2018, 08:32

En intervju med Gabriel Carlsson i Corren.

Förre LHC-talangen ska ta NHL-plats

För tillfälligt har den förre LHC-spelaren Gabriel Carlsson slagit sig ned i Örebro hos sina föräldrar, men har sedan Columbus uttåg ur Stanley Cup åkt runt i Sverige för att bygga upp sig inför den kommande säsongen.

Det har han gjort med hjälp av sin erkänt duktiga personliga tränare Vladimir Egorov.

– Jag har försökt jobba hårt den här sommaren. Bli starkare, snabbare och för att kunna anpassa mig bättre på den lilla rinken med ett mer fysiskt spel. Så att ta en ordinarie tröja i NHL och hålla den säsongen ut är det stora målet, säger han.

Han påstår dessutom att det alltid finns mindre mål på vägen, som att exempelvis göra sitt första NHL mål.

Sex träningsmatcher, campen och en hel del fysiska tester kommer under försäsongen avgöra var någonstans Carlsson ska spela till hösten.

– Det finns en grundbas spelare som har envägskontrakt och redan klara i laget. Sedan finns det kanske två backplatser som man slåss om, och jag är väl en av de som slåss om en backplats, säger talangen.

Därmed besitter Carlsson ett tvåvägskontrakt vilket innebär att han är fri för spel i både AHL och NHL. Detta är något han tycker är positivt, eftersom upplägget bidrar till en ökning av konkurrenssituationen, samt att tävlingsnivån blir högre. Jämfört med Sverige där man har sin plats från början av säsongen.

– Man måste tro på sig själv och förmedla det till ledningen. De gillar att man är framåt och tror på sig själv. Självklart tror jag att det finns en chans att jag kan ta en plats och jag ska göra mitt bästa för att ta den, säger Carlsson.

Han åker tillbaka i slutet av augusti eller början av september. Men innan det kommer han att gå ut på is här i Sverige.

– Vi får se om det blir med träningsgruppen i Stockholm, Örebro eller kanske något i LHC. Vi får helt enkelt se vad som passar bäst.

21-åringen fick till en början av den gångna säsongen spela med de stora grabbarna, för att sedan bli nedflyttad till AHL-laget Cleveland Monsters.

– Det har gått helt okej, jag hade lite skador som strulade till det. Det blev lite hack i rytmen. Men det gick väldigt bra i början av säsongen. Jag fick börja uppe i NHL, så det var väldigt kul, säger Carlsson.

Att vara ny ett lag kan vara svårt. Men det finns en del svenskar i Columbus som har underlättat för honom.

– Det var framför allt Alexander Wennberg. Han var väl den enda svensken det här året. William Karlsson var ju där när jag kom upp första gången (nu i Vegas Golden Knights), så det är framför allt de två som har hjälpt mig, säger han.

Och känslan att få spela i NHL går inte att ta miste på.

– Det var jättehäftigt såklart. Det är det man har drömt om sen man var liten. När man spelade första matchen var det helt fantastiskt, kanske inte under matchen, men det var väl efteråt man insåg att det var väldigt häftigt.

Att komma över till Nordamerika, utöver hockeyn, är kanske inte heller det enklaste. Men Carlsson tycker att det har fungerat bra. Han kände spelare sedan tidigare, samtidigt som han menar att det är en del av branschen att flytta och hitta nya kompisar.

– Jag tror det var bra för mig att flytta till Linköping från Örebro när jag var 15–16 år. Det var som ett "mini-step" från att flytta till USA från Linköping. Så det var inga större problem, säger han.

Ett första år med nya intryck kommer visa sig vara positivt för nästkommande säsong.

– Det ska bli kul att komma in i mitt andra år nu. För nu kan man lite mer runt omkring och det är bara att fokusera på hockeyn. Så nu vill jag ta en full plats i NHL. Vara där från starten och bara spela så bra hockey som möjligt, säger Carlsson.

Trots den svåra tidsskillnaden försöker han följa LHC så gott som möjligt. Han har dessutom telefonkontakt med spelarna.

– Det är lite sms och snapchat-kontakt med framför allt Anton Karlsson och Sebastian Karlsson. Sen snackar jag med några som har stuckit från LHC. De jag hängde mest med var väl Vilmos Gallo, Petter Hansson och Henrik Törnqvist, påpekar 21-åringen.

– Jag tror de får ett spännande lag i år. De har värvat intressanta spelare. Det är kul att få tillbaka Broc (Little), han är en viktig spelare, säger han.

Carlsson beskriver också sin saknad av supporterkulturen.

– I USA kan det vara lite mycket sittplats. Det blir inte riktigt den här festen. I LHC är White Lions bra på att dra igång klacken. Och vart man än kommer finns det alltid en klack som är där vilket höjer adrenalinet, avslutar Carlsson.
Mittzon
Erfaren

31 jul 2018, 23:19

Tungt för Gustav, lär med 99% sannolikhet innebära att han får inleda säsongen i Rockford och jobba sig uppåt.
Gör som en anka. Håll dig lugn på ytan, och paddla utav bara helvete därunder.
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

01 aug 2018, 08:06

Otursförföljd med skador. Det är väl bara 1,5 år sen han pajade handleden? Eller är det kanske 2,5 år sen? Time flies...
Berget8
Nybörjare

14 aug 2018, 21:24

Ser att Högga tränar med Örebro, dock är han ju därifrån
It’s fucking playoffs - Chad Kolarik
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

14 aug 2018, 21:25

Jaha, han brukar träna med lhc annars. Men de är ju iväg på läger nu
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

14 aug 2018, 22:25

Han har tränat med LHC under hela sommaren och bor här också. Blir dock förvånad att han ändå kör med Örebro?
Cluben - Since -96
Användarvisningsbild
Ndur
Rutinerad

14 aug 2018, 22:55

Inte helt osannolikt att Örebro legat på för att han ska komma. De har ju lagt upp bilder på Gabbe Carlsson och Carl Gunnarsson i Örebro-tröjor också.
serbenz
Amatör

23 sep 2018, 10:03

Blandade känslor att se vilken smakstart Jakob Lilja har fått i sin nya klubb. Visst är det tidigt på säsongen men 6 poäng på 3 matcher och få spela med Jacob Josefsson och Brodin är inte fy skam.. Fan att det aldrig lossnade för honom helt här, man hade ju på känn vilken jävla potential han hade/har. Segt att se spelare nå en ny nivå direkt när dom lämnat lhc. Olausson, Lauritzen, Hultström och nu Lilja för att nämna några.

Men om hans säsong fortsätter i den här takten bör väl ett nhl-kontrakt vara rimligt eller hoppas jag på för mycket?? 3/4 senaste året har han ju varit i lhc vilket betyder några miljoner in va?
serbenz
Amatör

23 sep 2018, 10:11

Ser även att Malte Strömvall har tagit en tidig ledning i finska poängligan. 8 poäng på 5 matcher är starkt, eller är det en indikation på att ligan är ganska mycket sämre än shl? Som jämförelse kan vi se att Gordon har en assistpoäng på 4 matcher. Dock en extrem orättvis jämförelse att dra, matcherna i Finland är ju mer träningsmatcher för Gordon och såna ska man aldrig dra några växlar från. Oavsett så är det en spelare jag gärna skulle vilja se i lhc, hyfsat ung rightare med bra skott som inte borde vara speciellt dyr om han inte gör 50+ i år.
ClubenSwe
Rutinerad

23 sep 2018, 10:48

serbenz skrev:
23 sep 2018, 10:03
Blandade känslor att se vilken smakstart Jakob Lilja har fått i sin nya klubb. Visst är det tidigt på säsongen men 6 poäng på 3 matcher och få spela med Jacob Josefsson och Brodin är inte fy skam.. Fan att det aldrig lossnade för honom helt här, man hade ju på känn vilken jävla potential han hade/har. Segt att se spelare nå en ny nivå direkt när dom lämnat lhc. Olausson, Lauritzen, Hultström och nu Lilja för att nämna några.

Men om hans säsong fortsätter i den här takten bör väl ett nhl-kontrakt vara rimligt eller hoppas jag på för mycket?? 3/4 senaste året har han ju varit i lhc vilket betyder några miljoner in va?
Som du säger är det ju oerhört tidigt in i säsongen och han lirar med högklassiga spelare men du räknar ändå in honom till att nått en ny nivå? För tidigt att säga något om det men får han fortsätta spela i den linan och vara hel så kommer han garenterat ösa in mer poäng än i någon säsong hos oss. Vi kan säkert ha en ganska hög andel gamla spelare som når nya nivåer i andra klubbar men tror också den mänskliga faktorn att man inte tänker på alla dem spelare som inte fått det som lämnat oss spelar in. Men visst fan kommer Lilja måla ett antal gånger mot oss den här säsongen, det är kutym när det kommer till gamla spelare ;)

Personligen är jag inte speciellt besviken (än) på att han valde att gå vidare även om han gärna fått stanna. I stundom en fantastisk rivig spelare som i perioder levererar bra, problemet är bara att dem korta perioderna varvades med längre tider då han poängmässigt hade oerhört svårt att få något uträttat. Om det berodde på brist på självförtroende i perioder eller något annat går ju bara spekulera i men det kändes som ett så pass återkommande mönster att det var något i den stilen kanske.
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

23 sep 2018, 10:59

Kan tycka att den där diskussionen om att spelare alltid blommar ut när de lämnar Cluben är ganska enkelspårig. Det finns gott om exempel på spelare som blommat ut här också och spelare som varit bra här och dalat när de lämnat.

Hjalle och Arla är ju två praktexempel på bra spelare som blev ruskigt bra i Cluben och som sen inte levererade på samma nivå när de lämnade. Vissa spelare behöver en viss miljö och även om Cluben på intet sätt är skuldfria så har jag svårt att tycka att man gjorde bort sig när man släppte någon av de du nämner (Olausson, Lauritzen, Hultström, Lilja).
serbenz
Amatör

23 sep 2018, 12:00

Håller med er till hundra procent, det var absolut inte riktat som någon kritik mot ledningen att man inte gjorde allt man kunde och gav honom mer än vad man ansåg att han var värd bara för att han skulle skriva på nytt. Lilja var en personlig favorit bara med en spelstil som verkligen andas framtidens hockey! Sen tror jag att han som person behövde ett miljöombyte med helt ny stad och nya intryck med allt som har hänt på det privata planet senaste åren. Trots att det bara är tre matcher in på säsongen så tror jag att detta blir Liljas genombrottssäsong och jag önskar honom all lycka i 48 matcher!

Diskussionen blir absolut enspårig och jag nämnde bara några exempel åt det hållet för att det är vad ämnet med Lilja berörde, är bara tråkigt när laget man älskar inte får dra nytta av den kvalite som uppenbarligen fanns i spelaren. Men som du säger finns det lika många namn åt andra hållet med Arla, Hjalmarsson, Söderberg, Rahimi, Billins mm.
Kolle42
Amatör

23 sep 2018, 12:41

Vad är det för skada på Forsling? Inne på sista året nu.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

25 sep 2018, 22:20

En intervju med Tony Mortensson av Ulf Stråhle om förra säsongs besvikelse och om Almtuna.

Tony: Försöker njuta lite mer

Det lossnade aldrig I LHC och SHL för Tony Mårtensson. I ett ungt Almtuna som möter Hästen ikväll spelar veteranen med en annan hunger. "I fjol blev det så jäkla seriös på något sätt", säger 38-åringen till hockeynews.se.

Poängmässigt är förra säsongen lättlästa statistiksiffror för veteranen. Två mål och elva passningar kom från Mårtenssons klubba efter att han kommit tillbaka till SHL och Linköping sju utlandsår i Ryssland och Schweiz.

Inget han själv var särskilt nöjd över.

– Det klart jag är jättebesviken, dels att vi åkte ur i kvartsfinal och dels var det tungt personligen. Jag hade högre förhoppningar och förväntningar. Men jag gjorde mitt bästa i den rollen jag tycker att jag fick. Sedan hade jag själv använt mig på ett annat sätt om jag varit tränare. Men det är bara att gilla läget. Nu ser jag hellre framåt än bakåt, säger Mårtensson till hockeynews.se.

På onsdagskvällen möter hans Almtuna Vita Hästen i tredje omgången, veteranen kan bli ett rejält hot att hålla koll på för Leif Strömbergs lag. På två omgångar har han satt tre mål och stått för två assists.

En annan roll, andra krav och annorlunda miljö i Uppsala och hockeyallsvenskan har förändrat tillvaron.

– Jag har fått en bra start och vi har en otroligt skön grupp. Att komma till jobbet varje dag och hänga med ett gäng 20-åringar är få förunnat. Jag försöker njuta lite mer. Jag är 38 år och har inte så många år kvar.

– I fjol blev det så jäkla seriöst på något sätt. Det var kul att komma till hallen, men man fick mycket kritik och i längden är inte det så roligt. Även om det såklart är en del av jobbet, säger Mårtensson.

Laget som spelar i något som är kanske Sveriges kyligaste ishall tror han kan bli ett lag som kan överraska.

– Almtuna har gjort det jättebra de senaste åren. I fjol blev de fyra, men de var lite nöjda i slutet. Klart man fattar att chansen att gå upp är minimal, men det är därför jag spelar. Man måste se drömmen. Det är oroligt jämnt, men det har visat sig senaste åren att lag från allsvenskan har gått upp. Kanske händer det att något lag går upp. Kan man vara med och slåss i slutet av säsongen vet man aldrig, säger han till hockeynews.se.
Skriv svar