Juniorerna.

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
angema
Amatör

LHC satsar verkligen hårt på junisarna nu. Massor värvningar gör att laget ser riktigt intressant ut.
Jajje

Svenska mästarna i J20, Linköpings Hockey Club fortsätter att värva efter luckorna som skapats då 86:orna lämnat laget. Jag har en sak att säga, och det säger jag för den sakens skull att man värvat utländskt: Jag gillar det inte!

Kanske är jag enögd eller så men jag anser att den Svenska juniorligan ska vara en liga för Svenska talanger, givetvis utländska om det verkligen är något i stil med Anze Kopitar eller Sidney Crosby. :wink: Men medelmåttor som knappast rosar marknaden....? Nejtack.

Det är där som de Svenska talangerna ska utvecklas för att senare i framtiden bli något. Så här långt har man värvat två Danskar i Nicholas Jensen och Oliver Lauridsen. Men även en Norrman i Mats Fröshaug. Sedan innan finns det i klubben två norrmän i Martin Laumann-Ylvén och Stefan Espeland. Och den enda som har imponerat någorlunda på mig är Martin Laumann-Ylvén.

Jag vill inte verka bitter, men varken Danmark eller Norge är särskilt kända för att få fram stora talanger och är inte heller några stora hockeynationer och Norge huserar inte ens i A-VM på seniornivå. Jag är väldigt kluven till dessa värvningar och jag anser att det hämmar den SVENSKA juniorhockeyn och de Svenska spelarna som får kliva åt sidan för spelare från våra grannländer. Nu kan det ju faktiskt hända att det här är riktiga talanger, men isåfall upp till bevis.

Kan hända att det inte finns bättre spelare i Sverige som kan ta dessa platser? Mig veterligen har det tidigare varit väldigt enkelt att komma in på hockeygymnasiet här och just därför har B-juniorerna inte sett sina glansdagar på år och dar så som A-juniorerna har. Problemet ligger egentligen hos Cluben att locka till sig Svenska lovande talanger och kanske skärpa kraven vid antagningen till hockeygymnasiet.

I övrigt tror jag jag att det kan bli väldigt tufft för J20 att i år försvara guldet.
Användarvisningsbild
köttet
Site Admin

Här är lite fler reflektioner angående juniorhockeyn i Sverige: Artikel på Svenskafans.
Execute! Or evacuate.
Jajje

Fredrik Olsson i Linköpings J20 lämnar LHC för spel i Rögle.
Samtidigt har LHCs J18 gjort klart med en Schweizare rapporterar Hockeymagasinet - men som man ännu inte fått uppgifter om vem det är.

Då kan vi alltså se att LHC satsar väldigt utländskt på juniorsidan.
Sedan tidigare finns Martin Laumann Ylvén, Stefan Espeland, Nicholas Jensen, Oliver Lauridsen, Mats Fröshaug och nu denna Schweizare. Jag gillar inte utvecklingen, och det gynnar inte Svensk juniorhockey alls.

Nyförvärv:
Nicholas Jensen f Rögle J20
Emil Alengård f Mjölby
Oliver Lauridsen b Rögle J20
Mats Fröshaug, Sunne
Markus Bergkvist, Leksand

Förluster:
Carl Gunnarsson b Linköping
Jonas Junland b Linköping
Albin Lorentzon b Västerås
Andreas Axell f Motala
Mikael Nyberg f Vita Hästen
Linus Näsström f Tingsryd
Niklas Virta f
Linus Eriksson b Vita Hästen
Andreas Palmér f Hammarby J20
Benjamin Sockander b Malmö J20
Eric Bergström f Brynäs J20
Fredrik Olsson f Rögle J20
Carl Roxå b Almtuna J20
Användarvisningsbild
Fröberg
Rutinerad

Tror inte det kommer gå så bra för J20 i år. För mycket bort fall av bra spelare. Men så sa man ju förra säsongen också, och det gick ju som det gick ;)
LKPG TIFO
100%
Medelmåtta

Jajje skrev:Jag gillar inte utvecklingen, och det gynnar inte Svensk juniorhockey alls.
Vem bryr sig om svensk juniorhockey gynnas eller inte? Det enda som betyder något är att LHC gynnas vilket jag är fullt övertygad om att man gör i detta fall. Jag tror inte att man drar hit norrmän, danskar och schweizare som inte kan spela ishockey. Fler bra spelare innebär hårdare konkurens om platserna i J20 vilket i sin tur innebär att kraven på prestationer höjs, det kan man omöjligt se något negativt i. Jag kommer personligen inte att bry mig ett smack om vår nästa storspelare är svensk, dansk, norsk eller syrian.

Jag tror på ett nytt SM-guld.
Jajje

Jag tror knappast att LHC gynnas mer för att man värvar utländskt.

Jag glömde nämna en till utlänning man har värvat, En finsk 86:a - dvs en överårig back till J20 i Christoffer Dahla. Vi har sett tidigare att LHC plockat in väldigt tveksamma spelare till Hockeygymnasiet och B-juniorerna, och jag hoppas verkligen att man bryter den trenden i år.

I övrigt, för er som är lite mindre insatta kan jag nämna att väldigt många spelare som inte är för gamla än för B- eller A-juniorhockey har fått lämna LHC och juniorverksamheten för att dem ansetts vara för dåliga. Detta rör sig om 88:or och 89:or, och det är inte heller några spelare vi pratar om utan ett dussintal.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Jajje

Varför ha kvar dem om de inte håller måttet?
Användarvisningsbild
Rosin
Site Admin

Lukkinen skrev:Jajje

Varför ha kvar dem om de inte håller måttet?
Svårt att avgöra om de håller måttet eller ej i den åldern kanske. Mångas talanger och kvalitéer blommar inte ut förrän om några år kanske, och då kan man gå miste om bra spelare.

EDIT: Ã… andra sidan kan man ju inte sitta o trycka på hur många spelare som helst i hopp om att några blommar ut om några år. Kanske är de som fått lämna klubben inte tillräckligt bra att tränarna tror att de skulle räcka till, även om de bryter igenom...
Senast redigerad av 1 Rosin, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Jag förutsätter att de som jobbar med juniorerna är rätt bra på att bedöma sådant.

Edit:
Tar man guld med ett bottentippat lag kan man nog sin sak rätt bra.

Edit2:
Rosin - precis!
Jajje

Anledningen till att ett dussin fått gå är för att man anser att B-juniorerna inte hållt jämna steg med A-juniorerna i utvecklingen, då man blandannat inte ens kvalificerat sig till Allsvenskan där de bästa juniorlagen möts, på några år för B-juniorerna.

Det har däremot funnits ett fåtal! som faktiskt hållt måttet och kunnat hoppa från B-juniorerna till A-juniorerna i år och hålla måttet mer än väl, och faktiskt vara riktigt bra. Men dessa har varit ett väldigt fåtal.
Jajje

Hockeymagasinet skriver:
Linköping har gjort klart med en schweizare född 89, som heter Raphael Schaad.
Till hockeymagasinet.com berättar succétränaren Magnus Hävelid:
- Rafael har tidigare spelat några provlandskamper för Schweiz. Han kommer hit som utbytesstudent under 1 år. Det är via kontakter från IIHF som han har kommit hit. Vi kände samtidigt att det kunde vara spännande att pröva. Nästa gång kanske någon av våra spelare (ledare, lag) vill åka ned till dom för olika utbyten. Tanken är att han ska börja i J18-laget så får vi vartefter hur allt utvecklar sig.
Raphael Schaad kommer närmast från Bern Future.
100%
Medelmåtta

Jajje skrev:Jag tror knappast att LHC gynnas mer för att man värvar utländskt.
På vilket sätt menar du att vi skulle missgynnas då?
Jajje

Jag tror att fler unga grabbar provar på ishockey när de ser att någon lokal grabb också kan lyckas istället för hitvärvade utlänningar.

Läs Magnus Johansson, Johan Bülow, (Jonas Junland, Albin Lorentzon)
Dessutom är det väl ett bättre bevis på att LHC kan ta fram egna talanger, istället för att värva från andra länder. Dvs sådana som inte har moderklubben i LHC.

Jag hade inte sagt något om det var 4 st Anze Kopitar som skrev på för LHC, men när det ansluter ett antal spelare som kanske inte är bättre än någon Svensk junior som finns tillgänglig då ser jag faktiskt hellre att man satsar på den Svenska istället för den utländska. Det är ungefär samma problem i elitserien. Man undrar varför lagen värvar utländska åldringar till tredje - och fjärdekedjan när man kan satsa på juniorerna. Det missgynnar ju bara hockeyn i Sverige att satsa utländskt, men vi kanske skulle börja med att ha lag fulla av utlänningar - stjärnor som mediokra spelare - så länge det gynnar LHC. Nejtack.

Det enda en förening tjänar på att värva utländskt är att de kan lyckas i A-laget X antal år senare, men det ser desto bättre ut när man har spelare som lyckats och är fostrade i den egna föreningen. Jag tycker att LHC borde satsa mer på att få fram spelare som Junland och Engstrand istället för att värva utländskt redan på juniornivå.

Hur många utlänningar som anslutit på juniornivå har senare lyckats i elitserien förutom kanske Anze Kopitar?
Johansson
Medelmåtta

Både J18 och regerande Svenska J20 mästarna spelade i helgen, är det någon som vet hur det gick?
Skriv svar