Silly Season 2020/2021

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Tråden aktiveras efter midnatt när transferfönstret stängt för säsongen.

Laget till nästa säsong ser i skrivande stund ut så här:

Målvakter - 2st
Jonas Gustavsson - 20/21
Jakob Johansson - 20/21

Backar - 6st (plus Bäckman)
Jonas Junland - 23/24
Jonas Holös - 20/21
Hampus Larsson - 20/21
Max Lindroth - 20/21
Simon Lundmark - 20/21
(Mattias Bäckman - 20/21)
William Worge Kreü - Junior

Anfallare - 8st (plus Lundh)
Broc Little - 21/22
Jimmy Andersson - 21/22
Henrik Törnqvist - 21/22
Mikael Frycklund - 20/21
Andrew Gordon - 20/21
Jarno Kärki - 20/21
Dan Pettersson - 20/21
Nicola Pasic - 20/21
(Patric Lund +1)

Tränare - alla har kontrakt
Bert Robertsson
Johan Åkerman
Daniel Eriksson
Martin Dendis

Utgående kontrakt - 12st
Almen Bibic
Anton Björkman
Eddie Larsson
Sam Lofquist
Adam Ginning
Nichlas Hardt
Adam Helewka
Robin Johansson
Sebastian Karlsson
Olle Lycksell
Jaakko Rissanen
Joe Whitney

Detta ska in förutsatt att inga kontrakt bryts
Målvakter - 0
Backar - 2 till 3
Anfallare - 6 till 7
Tränare - 0

LÅT SPEKULATIONERNA BÖRJA!
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Jag skulle vilja behålla första kedjan med Little - Rissanen - Whitney.
Sedan skulle jag vilja att vi fixar en till leading line med Ny - Ny - Gordon.
Olle skulle jag vilja ha kvar och även Eddie och Sam.

Jag hoppas att Pajen kan hitta en bra tvåvägs back till, för det känns lite osäkert om och när Bäckman kan vara tillbaka till 100%.
Användarvisningsbild
JDN
Medelmåtta

Hur jag ser på lagbygget:

Målvakter - 2st
Jonas Gustavsson - 20/21
Jakob Johansson - 20/21

Lär inte vara mycket att göra men tror man skulle behöva lite fräscht blod om man vill nå upp till nya nivåer. Monstret är ingen framtidsmålvakt även om högstanivån är skyhög än. Jake är ännu relativt ung, men kommer han bli sådär bra som man trodde efter kanonsäsongen i J20, i Mora och den lovande förstasäsongen i LHC? Lär bli samma i ett år till men om det ska bli en förbättring borde det spontant komma från Jakob

Jonas Junland - 23/24
Jonas Holös - 20/21
Hampus Larsson - 20/21
Max Lindroth - 20/21
Simon Lundmark - 20/21

Räknar inte alls med Bäckman och hoppas man har buffert nog att inte göra det i lagbygget heller. Hellre ta det lyxproblemet om det kommer. Om Forsling kan tänka sig att komma hem känns inte Loffe aktuell för förlängning, men även om så inte skulle vara fallet är jag tveksam utifrån att laget måste bli bättre nästa säsong. Eddie tror jag är bäst att låta gå. Känns som en svår ekvation att få ihop när han ska gå ner avsevärt i lön för att det ens ska vara aktuellt och därutöver ha en mer begränsad roll.

Stannar Lundmark skulle en mer offensivt och en mer tvåvägs-/defensivt inriktad back in varav åtminstone en av dem behöver vara tveklös topp 4-back. Ett alternativ är att man lånar ut Kreü för nyttigt läroår, sätter Lindroth som sjunde och ger övrig speltid till annan junior. Breddförstärkning brukar vara möjligt om så behövs under säsongen.

Broc Little - 21/22
Jimmy Andersson - 21/22
Henrik Törnqvist - 21/22
Mikael Frycklund - 20/21
Andrew Gordon - 20/21
Jarno Kärki - 20/21
Dan Pettersson - 20/21
Nicola Pasic - 20/21
(Patric Lund +1)

Jag tror visserligen att Lundh oavsett lag lär vara bättre nästa säsong än han varit i år, men att ens ta risken med tanke på lönen etc. skulle kännas alldeles för riskabelt, bara att inte nyttja optionsåret och önska lycka till. Bland övriga forwards säger jag att man bör försöka förlänga med Olle samt överväga Rissanen för en roll som andracenter. Personligen tror jag dock att Olle får lite för lukrativa erbjudanden antingen hemifrån eller från lag med mer pengar och bättre historik av spelarutveckling av forwards.

Det kommer tveklöst behövas spets till nästa säsong och det är bara hoppas att Pajen har förmågan och plånboken till att hitta det.. Jag tror heller inte att man kan anta att Gordon har en säsong till som spetsspelare i sig.

Viktigt att få in en riktigt bra center, en till riktigt bra vinge och några vingar som håller hög kvalitet till.

Bert Robertsson
Johan Åkerman
Daniel Eriksson
Martin Dendis

Därutöver Martin Dendis som redan står klar att förstärka tränargänget, om än i en kanske lite mer annorlunda roll än de befintliga ass.coacherna
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

@Lukkinen Pasic?
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

bloodandashes skrev:
16 feb 2020, 08:56
@Lukkinen Pasic?
Helt rätt! Missade honom, klantigt nog, då han inte står med på EP. Åtgärdat!
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
sorsek
Amatör

Hur blir det med Ginning? Egentligen tycker jag inte han räcker till men ändå synd på en egen produkt. Har svårt att tro att Flyers är så väldigt imponerade av hans säsong men dem kanske vill försöka få ordning på honom själva...
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

Okej Pajen har lite jobb att göra.
Vi har flera spelare i truppen som troligtvis gör sig mest rättvis i en toppkedja med mycket förtroende och spel i offensiv zon men som helt enkelt inte hållit den nivån iår. Typ Törna, Frycklund, Kärki osv. Samtidigt som vi har flera yngre förmågor som precis som de jag nyss nämnde behöver ha en framträdande roll för att utvecklas. Typ Pasic, Olle, Costmar. Trots det måste vi ha in klass för att på riktigt kunna utmana om topp6 nästa år.

Med Costmar kanske man resonerar på samma sätt som med Pasic och "lånar" ut honom ett år till HA.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

Känns inte helt lugnt att sitta och spekulera i nästa säsongs lagbygge när SHL-kontraktet inte är säkrat. Men med största sannolikhet kommer man nog klara sig kvar.

Målvakter:
Gustavsson
Johansson
Målvakter - 2st
Jonas Gustavsson - 20/21
Jakob Johansson - 20/21

Sista året på båda målvakterna. Underifrån verkar det finnas talanger (Ollas, Ward). Ser nog att man sitter lugnt i båten denna säsong. Sen bygger upp med en helt ny förstamålvakt för att ersätta Gustavsson till nästa säsong.

Jonas Junland - 23/24
Jonas Holös - 20/21
Hampus Larsson - 20/21
Max Lindroth - 20/21
Simon Lundmark - 20/21

Spekulationer om att Forsling kan vända hemåt. Om det vore en dröm? Som det vore en dröm! Utöver det så borde man "säkra upp" med en breddvärvning i stil med Hampus Larsson förra året. En stabil defensiv back som inte gör bort sig i egen zon, kan äta tid i BP och inte kostar hutlöst. En ersättare till Eddie som nog inte vill kliva ner i varken lön eller speltid/roll.

Forsling - Holös
Junland - Larsson
NY - Lundmark/Lindroth/Kreü/Ginning

Broc Little - 21/22
Jimmy Andersson - 21/22
Henrik Törnqvist - 21/22
Mikael Frycklund - 20/21
Andrew Gordon - 20/21
Jarno Kärki - 20/21
Dan Pettersson - 20/21
Nicola Pasic - 20/21
(Patric Lund +1)

Ska inte gräva ner mig i detaljer om varje spelare men måste lyfta fram Little. Har vuxit ut till en komplett spelare som är bra i alla zoner och gör ett enormt jobb över hela banan. Med Rissanen vid sin sida tycker jag det finns tillräckligt där att bygga en riktigt stark förstakedja. Whitney har gjort det bra men jag ser hellre att man letar efter en ny och kanske yngre spelare där att signa på minst 2 år. Förläng med Rissanen ytterligare 2 år. Costmar har ju gjort det makalöst i J20. Men ska han in i A-laget redan nu eller behöver han en säsong i AS? Utlåningen till Mora blev ju inte så lyckad. Fick inte den rollen och istid han borde ha fått. Förlängning på Hardt som bredd och ersättare till Sebbe? 15 spelare i truppen bör väl vara planen.

Kanske något liknande:
Little - Rissanen - NY (SPETS!)
Kärki - NY (SPETS!) - Gordon
Lycksell - Pasic - Törnqvist
Jimmy - Frycklund - Costmar? - Pettersson - Hardt

Bert Robertsson
Johan Åkerman
Daniel Eriksson
Martin Dendis

Utgående kontrakt - 12st
Almen Bibic
Anton Björkman
Eddie Larsson
Sam Lofquist
Adam Ginning
Nichlas Hardt
Adam Helewka
Robin Johansson
Sebastian Karlsson
Olle Lycksell
Jaakko Rissanen
Joe Whitney
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Mittzon
Erfaren

Alla silly seasons är givetvis superviktiga för säsongen som kommer men just denna sommar som kommer måste vara den viktigaste på över 10 år. Råder inga som helst tvivel på att hela föreningen är inne i en negativ trend, en trend som pågått under ganska många år och där ena felaktiga värvningen följs upp av den andra. För varje år har vi kommit närmare punkten där nästa misslyckad sommar kommer innebära kvalspel nedåt och har vi inte nått den punkten är vi väldigt nära på att nå den. Därav är det så oerhört viktigt att Pajen höjer träffsäkerheten på värvningarna men också för att det ska kännas som att projektet med Bert och Pajen är på rätt väg.

Pajens start på kommande års lagbygge än så länge? Svagt. Förlängningen av Gustavssons kontrakt till det priset motsvarar knappast Gustavssons prestationer under 17/18 och 18/19. Kärkis kontrakt är inte heller något som man direkt känner någon större glädje för. Under tiden i Färjestad var Kärki deras sämsta spelare på att driva spelet i fem mot fem och hans siffror här antyder inte heller att det är någon vidare spelare i fem mot fem.

Vore skoj om vi för första gången på två säsonger kan ha mer än en center som är SHL-mässig från start.
Gör som en anka. Håll dig lugn på ytan, och paddla utav bara helvete därunder.
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

Mittzon skrev:
16 feb 2020, 10:34
Råder inga som helst tvivel på att hela föreningen är inne i en negativ trend
Nja, dra inte in juniorverksamheten i a-lagets förfall.
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

Håller inte med om ett förfall, det har tagit tid och nu när även segrarna börjat komma så känns mkt uppått
- Men det blir lugnt -
Användarvisningsbild
Jaken
Medelmåtta

Lukkinen skrev:
15 feb 2020, 21:18

Bert Robertsson
Johan Åkerman
Daniel Eriksson

Åkerman har väl dock inte kontrakt? Har för mig att man förlängde alla ass till 19/20, varav Östman har lämnat. Om jag inte missat nånting så har man inte förlängt Åkermans ytterligare?
För övrigt anser jag att Örebro bör åka ur.
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

East skrev:
16 feb 2020, 11:57
Håller inte med om ett förfall, det har tagit tid och nu när även segrarna börjat komma så känns mkt uppått
Du får nog zooma ut lite. Att det har kommit lite segrar de senaste veckorna säger ju inget om det stora perspektivet som är att vi har gått från rikt topplag, till fattigt mittenlag, till ännu fattigare bottenlag de senaste 10 åren. Formtoppar har alla lag alla säsonger och jag vågar iaf inte utropa att det har vänt nu.

Däremot finns det ljusglimtar och saker att hoppas på. Ungdomsverksamheten är en. Gurra och marknadskontoret en annan. Det kommer mer och mer folk på matcherna trots att laget blir sämre och sämre, säsong för säsong. Om även A-laget kan börja prestera finns det potential att återigen bygga en riktig buzz kring hockeyn i Linköping igen och då kommer sponsorerna och pengarna och med det möjligheterna att etablera sig i toppen igen och inte göra en Modo.

Men tills något händer är jag också inne på Mittzons linje. Pajen och Bert har väldigt mycket att bevisa och det finns inte så många livlinor kvar nu. En till sommar av misslyckade värvningar och dåliga kontrakt och vi kommer sitta i en ännu värre sits nästa vinter.
Användarvisningsbild
LilleMan
Erfaren

Ny - Ny - Gordon
Little - Rissanen - Ny/Whitney
Lycksell - Pasic - Kärki
Jimmy - Dan - Törna

Junland - Holös
Forsling - Ny(Bäckman)
Lundmark - Hampus
Kreü/Lindroth
Metallica
Medelmåtta

LilleMan skrev:
16 feb 2020, 12:44
Ny - Ny - Gordon
Little - Rissanen - Ny/Whitney
Lycksell - Pasic - Kärki
Jimmy - Dan - Törna

Junland - Holös
Forsling - Ny(Bäckman)
Lundmark - Hampus
Kreü/Lindroth
Ny - Ny - Ny
Little - Rissanen - Gordon
Lycksell - Frycklund - Törna
Pasic - Dan - Kärki
Costmar extra

Bryt med Jimmy. Förläng INTE med Whitney. Lutar även åt att vi borde släppa Hardt också men svårt att avgöra redan nu, presterar han säsongen ut och inte blir för dyr så kan han säkert stanna.

Backsidan ser bra ut kort och gott. Kommer inte Forsling till nästa säsong tycker jag man ska behålla Loffan. Bort med Eddie, inte värt pengarna där.

Vad finns det för potentiella centrar som sitter på utgående kontrakt? Det mest rimliga är väl att det blir en utländsk spelare. Ser inte hur vi ska ha råd eller kunna locka hit en svensk center i den kalibern tyvärr.
Skriv svar