Silly Season 2019/2020

Diskutera om och omkring Cluben
Låst
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

Köper absolut era tankar. Sen Nils vet jag inte om man som supporter kan ha ett mål för laget. Laget ska däremot definitivt ha som mål att gå till slutspel. Som fans kan vi ha förväntningar och förhoppningar. Så som det ser ut förväntar jag mig att vi kommer som sämst 12:a men hoppas såklart på en kvartsfinal.

Bert är den viktigaste värvningen och jag tror verkligen på honom. Vill bara fortsätta hålla min förväntning låg och behålla respekten för att truppen både har brist på spets, erfarenhet och en förstacenter.

Jag kanske låter otaggad men det kan jag lova att jag inte är! Vänder man på myntet har vi en ny mer kravställande tränartrio, flera intressanta nyförvärv, egna unga spelare och även äldre spelare där alla har potential att bli bättre än vad de är på pappret / visade förra säsongen.

Blev en riktigt Bergstenare där. Men det är så det känns.

På pappret ganska svag trupp men ny tränare, nytt spelsätt och flera intressanta spelare som gör att suget ändå blir väldigt stort!
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Jag håller med dig att Bert är den viktigaste värvningen vi har gjort denna säsong. Förväntningar och mål är ju nästan samma sak, men visst var jag kanske lite otydlig och borde ha använt ordet förvänta i stället för mål.
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Sen på pucken här. Snabba reflektioner:
*Trist att inte börja säsongen med en för mig uttalad förstecenter, men helt okej. Vi har inte den dragningskraften just nu, det finns få incitament för en spelare utifrån att välja Cluben framför ett annat lag, faktiskt. Vi har kanske ett bättre läge när vi närmar oss säsongstart, eller när säsongen är igång, då vi i alla fall kan erbjuda en intressant roll.

*Bert är fortfarande nyckelförvärvet. Kan han lyckas göra den här gruppen till ett lag så kan mycket vara vunnet. Jag inbillar mig dock inte några stordåd, det kommer bli ett jävla race om playin-plats för det här laget. Vidare så kan jag köpa ännu ett mellanår, Pajen måste få chansen att sätta sin egen trupp på isen. Nu har han fått ärva några av Emwalls spelare, och ingen kan väl kräva att han ska kicka dessa. Dessutom verkar det ju inte ha varit så förbannat lätt att locka spelare hit, så det är kanske bättre så.

*Whitney ja. I grund och botten fantastiskt skicklig med det bästa dragskottet jag sett i Cluben på den här sidan 2010-talet. Nedsidan är dessvärre rätt ordentlig med tveksam inställning och vilja att gå över lik för att stoppa motståndarlaget. Med Bert som coach (återigen, räknar inte med stordåd även här) så kanske Whitney kan shapa upp sig lite när det gäller dessa bitar. Kanske man också hoppas att han är lite bättre tränad i år (Pajen har själv sagt att de har diskuterat just denna biten).

Tack för mig!
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

Vi pratar ofta om att rätt spelare på rätt plats. Många gånger om offensiva juniorer som får brunka i fjärdelina. Att Pajen inte har fått till en stabil centeruppsättning gör att rollfördelningen i laget blir skev. Kan inte tänka mig att ex Rissanen värvades för att bära förstakedjan eller vara Berts go-to-guy i PP. För att få ut max av varje spelare ska det finnas trygghet att växa inte behöva axla större ansvar och press än vad som är rimligt. Att göra sena värvningar för att peta in någon högt upp i hierarkin kan också rubba gruppens dynamik. Både positivt och negativt. Visst, andra spelare kan kliva in på den platsen ex Lundh. Men det är inget annat än en nödlösning.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

@bloodandashes

Så är det. Helt enig med att det egentligen saknas en förstacenter av hög klass. Däremot tycker jag inte att rollfördelningen är tokig alls. Rissanen är ändå värvad som en toppcenter. Nu blir han förstacenter istället för andra. Tror inte att han har något emot det. Han behöver heller inte bära kedjan - Det fixar Little 8)
Skulle mer säga att det är kvalitén på våra toppcentrar Rissanen/Lundh eller Rissanen/Olle som är minst sagt tveksam.

Forts angående rollfördelningen.. Innan Lundh-värvningen ansåg jag att det saknades en spelare till våra topp tre-linor. Jag hoppades på en svinbra center. Nu blev det Lundh istället. Inte det sylvassa centerämne som vi egentligen behöver - Men en spelare som kommer att tillföra andra saker som också behövs i det här laget.

Med ytterligare en spelare till topplinorna hade vi enligt min mening varit en för mycket vid skadefritt. Vem skulle petas ner i fjärde? Whitney? Olle? Sörensen? Gordon? Skulle mer säga att sånt skulle ge en dålig rollfördelning. Ser hellre att vi är perfekt antal spelare till topp tre-kedjor och ger Jimmy / Costmar / annan junis chansen vid skada.
Metallica
Medelmåtta

Enligt Bergsten från dagens träning:
Som formationerna ser ut nu kommer de knappast att se ut i vinter, men det ger i alla fall en indikation om hur Robertsson & Co tänker.

Så här såg det ut:

Vita laget:

Målvakt: Jonas Gustavsson.

Backar: Jonas Holös, Hampus Larsson, Adam Ginning, Anton Björkman, William Worge Kreu.

Kedjor: Andrew Gordon, Mikael Frycklund, Broc Little -- Nick Sörensen, Jaako Rissanen, Patrik Lundh.

Extra: Olle Lycksell.

Blå laget:

Målvakt: Jacob Johansson.

Backar: Mattias Bäckman, Eddie Larsson, Anton Mylläri, Simon Lundmark, Max Lindroth.

Kedjor: Henrik Törnqvist, Filip Karlsson, Joe Whitney -- Jimmy Andersson, Robin Johansson, Sebastian Karlsson.

Extra: Arvid Costmar.

Räkna med att det kommer att se ut ungefär så mot Djurgården i Mjölby om en dryg vecka.
Metallica
Medelmåtta

Två bra saker baserat på artikeln:
1. Bäckman verkar vara närmare spel än på väldigt länge baserat på alla uppgifter. Kommer behövas.
2. Att Robertssons upplägg fortsätter genomsyra försäsongen.

Två frågetecken:
1. Skulle inte Törnqvist få chansen i topp 6? Mer istid och vara med i PP? Känns lite klassiskt LHC att låta honom spela med F. Karlsson som inte ens borde få centra i truppen och Whitney som utöver sitt handledsskott har mycket att bevisa vad gäller driv, spelsinne och fysik.

Centeruppsättning känns verkligen alldeles för klen när vi har Rissanen eller Frycklund som förstacenter och F. Karlsson är tredjecenter. Han var under förra säsongen faktiskt den enda center som såg sämre ut än Wright.
Användarvisningsbild
PuckOut
Rutinerad

Varför, varför, varför inte spela Lycksell som center istället för Filip Karlsson?

Eller testa Robin Johansson som tredjecenter.

Att Filip skulle omskolas till ytterforward har man nu släppt alltså. Sen är det väl så att Bert vill testa Filip som center innan han bestämmer något annat. Jaja, vi får se.
8-0
Amatör

Håller med ovanstående, hur kan inte Lycksell spelas som center istället för Filip? Ge Olle lite speltid och förtroende så tror jag han snabbt kommer växa in i rollen och bli en väldigt duktig center.
”Vi slår alla med 8-0”
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

Hoppas hoppas att det bara testas lite av varje nu så här tidigt.

Olle Lycksell är en supertalang som jag verkligen tror på om han får chansen.
Det är inte Filip.

Peta in Olle där istället så har vi helt plötsligt en intressant kejda --> En stiker, en lirarcenter och en grovjobbare med bra skott
Metallica
Medelmåtta

Ja, Lycksell har definitivt mer potential än FK. Dessutom får han garanterat mycket istid som center. Dags att ge våra egna produkter mer förtroende.

Givetvis kommer kedjorna ändras än hel del de kommande veckorna/månaderna. Samtidigt känns inte Gordon heller rätt att placera i en förstakedja med tanke på att han redan haft sin peak och numera ligger runt 25 poäng (han fyller dessutom 34 i år). Ser hellre att vi provar Törna - Frycklund - Little eller något liknande.
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Äh, vi har inte ens lirat första matchen än, det är till och med en vecka kvar. Ge grabbarna (alla!) chansen att visa vad de kan för den roll som är tänkt, och ge Bert en chans att se vad han har i truppen!
Kickfoot
Nybörjare

Har varit nere ett par träningar nu och jag blir mer och mer imponerad över Costmar. Han ser riktigt fin ut och så har han ett fint avigt rightskott och är en renodlad center. Varför inte ge han chansen på försäsongen som en center istället för F. Karlsson. Tror vi har en riktig guldklimp där. Hoppas verkligen inte man slarvar bort honom.
Användarvisningsbild
Ndur
Rutinerad

Kickfoot skrev:
08 aug 2019, 15:49
Har varit nere ett par träningar nu och jag blir mer och mer imponerad över Costmar. Han ser riktigt fin ut och så har han ett fint avigt rightskott och är en renodlad center. Varför inte ge han chansen på försäsongen som en center istället för F. Karlsson. Tror vi har en riktig guldklimp där. Hoppas verkligen inte man slarvar bort honom.
Han blev dessutom uttagen som en av två underåriga (den andra är en back) till Juniorkronornas fyrnationsturnering i slutet av augusti. Nu är det dock en något reservbetonad trupp där jag antar att syftet är att landslagsledningen ska få se lite nya killar än den kärntrupp man åkte med till USA. Icke desto mindre är det ett kvitto på att han ligger bra till.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Jag såg att Bergsten nämnde att Bäckman är inte helt 100 än när han inte är med på träningar, men som jag fattar det så är han nära på att kunna ge järnet igen.

Från Bergstens blogg:

Det var inte en gång (snarare tre) som känslofyllde tränaren höjde rösten och påminde om att han ville se skärpning och hårdare jobb.

Nog kändes det som det var fortsatt bra driv och inte minst ser skadeläget - peppar, peppar och allt det där - gynnsamt ut så här med snart två veckor på is avklarade. Alla spelare utöver långtidsskadade Dan Pettersson var med och körde för fullt. Det gällde även Mattias Bäckman, som ännu inte är med på alla träningar, men som helt klart närmar sig speldugligt skick.
Låst