Kedjeformationer 18/19

Diskutera om och omkring Cluben
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

26 jul 2018, 11:45

Så här skulle jag formera laget med tanke på att vi enligt Tommy Jonsson ska ha två tydliga leading lines.

Målvakter
Monstret - JJ - Inte mycket att snacka om. Ett sjukt stabilt målvaktspar.

Backar
Billins - Ginning - Tror Ginning kan växa ut till ett monster i år. Offensiv Billins - allround Ginning
Bäckman - Larsson - Bäckman i rätt omgivning, mumma! Larsson städar defensivt
Bengtsson - Anton K - Offensiv kraft i Bengtsson och allround Karlsson tillsammans
Bibic (Alexander Karlsson) - Bibic vet vi var vi har i men har svårt att se honom gå in på sex backar. Möjligen att han kan byta plats med Anton Karlsson men jag tror det vore bäst för laget om han började som sjunde.

Anfallskedjor
Whitney - Roy - Gordon
En formation där vår mest allsidiga center får en riktig lekkamrat i Whitney och Gordon får den roll han ska ha, nämligen att vinna puck, bereda väg och vara beredd med sin giftiga högerslägga. Potentiellt hur grym formation som helst.

Little - Wright - Brodecki
Little har tidigare visat att han trivs med stora, rejäla centrar som ger honom utrymme att dominera. Little kommer att dominera. Tror att många väljer att placera Sörensen här men jag tror att Brodecki är det perfekta komplementet till Little. Dessutom, ska Adam ta nästa steg, vilken omgivning kan vara bättre än denna att göra det i? Känns som helt rätt roll för Brodecki där han får ösa framåt och vara beredd med sin högerslägga och annars servera Little med allt Brocen kan käka.

Lycksell - Pettersson - Sörensen
Tror att detta är rätt roll för Sörensen där han får möjligheten att leda en formation med stor potential. Dessutom har vi den mångfaldige kaptenen Pettersson som förhoppningsvis ger Nick den skopa ledarskap han behöver för att blomma ut på riktigt. Stor och rejäl center som säkrar bakåt, Sörensen får chansen att leda en formation och Lycksell får ösa bäst han kan. Jag tror inte han på allvar är redo för en topp-6-roll än. Att börja i tredje är att ta nästa steg utan att skynda för fort.

Sebbe - F.K/F.K/ - Jimmy
Filip Karlsson och Fredrik Karlström får tävla om att centra här. Sebbe och Jimmy kan göra ett fullgott jobb i en fjärde line som ska stänga ner andra lags formationer. Rutin, fart och ungdomliga centrar som vill framåt. Borde kunna funka.

PP1
Blueliners - Bengtsson och Bäckman
På mål - James Wright
Runt mål på skott - Little och Brodecki
Jag vill se Bengtsson och Bäckman dominera på blå. De ska styra därifrån och snabbt bredda spelet, fördela vidare och dunka iväg så mycket skit mot mål som möjligt. Jag vill att de båda står för klassiskt back-PP-spel där de tar för sig så mycket de kan. Vi har tre backar som har potential att sluta topp-10 i backarnas poängliga alla tre (Bengtsson, Bäckman och Billins), vansinne att inte nyttja det. Wright krigar framför mål med sin storlek och styrka och Little och Brodden tar returer och avslutar så mycket de orkar.

PP2
Point - Billins
Skytt vid vänster tek - Gordon
På mål - Sörensen
Spelfördelare och avslutare - Roy och Whitney
En lite annan filosofi här för att göra vårt PP lite svårare att stänga ner och vara effektivt mot fler lag. Billins får fullt förtroende från blå och kommer att sköta det med bravur. Gordon står vid vänster tek och är redo att avlossa sin fruktade bössa. Sörensen har storleken och snirkligheten med klubban för att kunna göra ett riktigt fint jobb framför mål och rutinerade duon Roy och Whitney får spelfördela och gå på avslut bäst de vill. De fixar lite friare roller alldeles utmärkt med sin rutin och spelförståelse.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

28 jul 2018, 10:08

Lukkinen skrev:
26 jul 2018, 11:45

Whitney - Roy - Gordon

Lycksell - Pettersson - Sörensen

Sebbe - F.K/F.K/ - Jimmy
De här fyra kedjorna ser riktigt underbara ut så jag håller med dig att så här bör det se ut när Gordon kommer och när alla är oskadade. Sen har vi ju Trucken, Karlström och ett gäng med juniorer att fylla på med.
Kickfoot
Nybörjare

31 jul 2018, 09:49

Kunde inte hålla mig tills idag så jag åkte ner på träningen igår, lite reflektioner.

Oj så bra Bengtsson ser ut, vilket nyp i skottet!

Little och Wright spelade tillsammans, Little kommer göra många mål för oss i vinter rusktigt bra!

Wright såg inte helt tajmad ut direkt, lång som fan missa pucken på alla skott typ 😆

Annars grymt skönt att det drar igång nu slippa denna hetta och komma in i ishallen igen:)
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

14 aug 2018, 22:57

Nu var det längesen det kom lite sköna förslag på kedjor så jag kör. Så här ska det se ut innan Gordon kommer:

Little - Roy - Södergran
Little och Roy behöver inte en till snidare. Storväxte Södergran kan inte få en bättre chans att visa framfötterna. Ska vi komma långt i år MÅSTE vi ha tur med junisar och våra halvchansvärvningar. Södergran kan vara en av dessa.

Whitney - Wright - Sörensen
Har potential att vara en av SHL:s bästa kedjor. Har även potential att floppa totalt. Här gäller det att våra värvningar är bättre än vad vi ens kan hoppas på, att Sörensen håller sig skadefri och höjer sin lägstanivå betydligt.

Lycksell - Dan - Brodecki
Två unga yrväder med aviga handleder på vingarna med två meter tekningsspecilist i mitten. Dan får bana väg och utnyttja sin storlek här!

Karlström - Sebbe - Jimmy - Trucken
(Filip)

Alla andra. Tycker egentligen att Trucken passar bättre i typ en tredjelina men jag ser hellre att man ställer upp som ovan. Trucken är ett bra komplement vid skador i bättre kedjor.
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

15 aug 2018, 07:37

Intressanta kedjor hockeytröjan. Tycker att Södergran såg intressant ut mot Hästen, hoppas att han fortsätter på samma sätt.

Whitney kommer att få börja högt upp men det gäller att han kommer igång snabbt annars är nog framförallt Brodecki men även Lycksell potentiella spelare för andra kedjan.

I dagsläget tror jag inte på Pettersson i en tredjekedja utan där tänker jag en frisk Filip Karlsson.

Trkulja har potential men får nog vänta på en öppning vid skador. Hoppas att Karlström också matchas rejält nu i träningsmatcherna så får man ser var det leder. Såg också intressant ut mot Hästen och verkar ha byggt på sig under sommaren.
Cluben - Since -96
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

07 sep 2018, 23:29

Två kedjor som såg riktigt bra ut mot Färjestad:

Södergran - Lycksell - Brodecki
Karlström - Danne - Trkulja
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Användarvisningsbild
Hurble
Amatör

07 sep 2018, 23:54

Franckie Burns skrev:
07 sep 2018, 23:29
Två kedjor som såg riktigt bra ut mot Färjestad:

Karlström - Danne - Trkulja
+1

Det kändes som Trkulja växte med Danne. Trkulja har skills i sig och behöver en tank-aktig center som ger honom utrymme!
serbenz
Amatör

08 sep 2018, 09:35

Little-Wright-Sörensen
Jag tycker att det är viktigt att sätta en producerande kedja från start så man inte möblerar om båda när Gordon kommer. Little och Wright har visat kemi och jag ser det här som Sörensens sista chans att visa att han har den här nivån i sig. Dessutom viktigt att sprida ut våra rightare.

Olle-Roy-Gordon/Södergran
Förra säsongens bästa kedja tycker jag var när Roy centrande Gordon och Lilja. Tror Olle kan ersätta Liljas plats bra. Han är inte lika snabb eller stark men har bättre teknik och spelsinne. Södergran får en chans här i början att verkligen visa framfötterna, tror det kan bli väldigt spännande.

Whitney-Karla-Brodecki
Kanske korkat att sätta Whitney här från start, men jag tror att han kan lösa problemet med att vi inte riktigt har någon tredjecenter. Whitney får bli playmakern i kedjan, där Karla med sin skridskoåkning och kondis får ta stor defensiv roll. Tycker Karlström är den tillsammans med Olle och Södergran som höjt sig mest från förra säsongen. Visade dessutom upp offensiva egenskaper senast mot Fbk. Brodecki hoppas jag kan göra en Calof-resa, från bänken i ett topplag till en större roll i ny miljö. Ser inte 12-15 mål som en omöjlighet.

Jimmy-DanneP-Trucken
Med Dan i laget får vi äntligen en stor spelare som inte är rädd för att använda kroppen i fjärdekedjan. Jag tycker att vår fjärdekedja har varit tämligen kass senaste åren, den måste kunna lite mer än bara sarg ut. Trucken har en offensiv uppsida som jag hoppas kan blomma även här. Jimmy är ettrig och hårt jobbande men han måste få lite mer hockeysense i skallen, då kan även den här kedjan hota.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

08 sep 2018, 19:20

Går lite på magkänsla

Little - Wright - Whitney
Sörensen - Roy - Gordon
Lycksell - Pettersson - Brodecki
Södergran - Karlström - O.T.
Jimmy/F. Karlsson (när frisk)
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

09 sep 2018, 01:02

Helst skulle jag vilja ha Södergran i den tredje linan, men Sörensen bör få få chansen att visa vad han går för om han håller sig frisk och oskadad. Pettersson bör få vara centertank i den tredje linan, vilket han delvis har visat att hans rätta plats är där under försäsongen. Och om Sörensen går sönder så bör man flytta upp Södergran till den platsen.

Så då blir det så här som jag önskar att kedjorna sätts upp:
Little - Wright - Whitney
Lycksell - Roy - Gordon
Sörensen - Pettersson - Brodecki
Södergran - Filip - Karlström

13 forward bör bli Jimmy, Trucken eller Sebbe, för man kan ju säga att vi har några fler forwards än vi behöver om alla håller sig friska och oskadade.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

09 sep 2018, 13:11

Tycker att det är lite slöseri med två rightare i samma kedja. Sen hoppas jag att Whitney utvecklas till någon slags succéspelare men just nu finns det inte så mycket som pekar på det. Whitney ska inte spela toppkedja bara för att han är värvad som en sådan. Han måste vara bättre än killar som står och trampar underifrån.

Jag tycker att @Serbenz kedjor är riktigt bra. En rightare i var och en av de tre topplinorna, en förstakedja med Little - Wright - Sörensen som är intakt från start samt en bra lösning med Södergran med Roy och Olle som får fortsätta att visa framfötterna tills Gordon kommer. Whitney får bevisa sig i tredjekedjan och kan passa där som den med lite playmakerskills som Serbenz också skriver.
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

10 sep 2018, 16:09

Av det jag sett på försäsongen hittills har det funnits tendeser till kemi mellan Little och Wright samt mellan Lycksell och Brodecki. De sistnämnda verkar tycka att det är kul att spela ihop och ser ut att ge varandra energi på det där sättet som man sett ungdomskedjor göra i andra lag genom åren. Det vore intressant att ta tillvara på, tycker jag.

Derek Roy har mycket hockey i sig och borde kunna leda vilken toppkedja som helst i SHL. Föga förvånande har han inte sett supertaggad ut hittills men jag räknar med att han kommer steppa upp på ren skicklighet och proffessionalitet när serien drar igång. Jag är dock lite tveksam till att ha honom och Whitney i samma kedja då det kanske riskerar att bli lite halvhjärtad backcheck när det börjar gå emot. Sörensen ter sig därför som en lämplig vinge till Roy av "motsatt" anledning, om ni förstår vad jag menar.

Så,

öppen plats - Wright - Little

Sörensen - Roy - öppen plats

Lycksell - öppen plats - Brodecki (eller öppen plats - Lycksell - Brodecki)

borde ha goda förutsättningar att utgöra en bas för anfallsspelet. Jag tycker det finns goda argument för de flesta spelare att mejsla in på de lediga platserna men spontant ser jag bara en möjlig lösning för Whitney (om han ska vara med) och det är med Wright och Little i första.
Gordon lär (och ska) inte spela lägre ner än andrakedjan så det ser onekligen tjockt ut i de två lägre formationerna.

Filip Karlsson rapporteras klar för spel och Sebbe Karlsson har ju så klart inte gett upp hela säsongen. Det ger vid handen en jäkla massa hockeyspelare som ska få rum "där nere":
1. Succén Södergran.
2. Danne Pettersson, som imponerat stort i de två matcherna han spelat.
3. Jimmy A, som fått mycket beröm av coach Jonsson och spelat PP och gjort det bra.
4. Trucken, som har toppline-hockey i sig och sällan är dålig när han får chansen.
5. Karlström, som ser ut att ha tagit ett kliv under sommaren och verkligen var pigg mot FBK.
Ja, och så
6. nyförvärvet Filip Karlsson och
7. assisterande kapten Sebbe då...

Ska vi spela på fem kedjor eller är det dags att börja fundera på vilka som ska bort?
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
revoleddam
Medelmåtta

10 sep 2018, 16:42

Slänger in mina kejdor också.

Little - Wright - Sörensen
Whitney - Roy - Gordon
Jimmy A - Danne P/Karlström - Trucken
(Filip, Sebbe)
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

10 sep 2018, 18:25

@revoleddam, välbalancerat! Så hade jag nog också formerat laget.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

16 sep 2018, 22:47

Kan inte minnas när det fanns så många olika vettiga varianter av kedjor att laborera med som nu. Framförallt när Gordon kommer. Fortsätter de Södergran, Brodecki och Lycksell vara såhär bra, och om Filips kanonmatch igår inte var en tillfällighet så är det otrolig konkurrens om toppkedjeplatser.

Några varianter:

Olle - Roy - Gordon
Södergran - Filip - Sörensen
Whitney - Dan - Trucken
Jimmy - Sebbe - Karlström

Whitney - Roy - Gordon
Little - Wright - Sörensen
Södergran - Olle - Brodecki
Jimmy- Filip - Trucken
Sebbe - Dan - Karlström

Olle - Roy - Sörensen
Little - Wright - Gordon
Södergran - Filip - Brodecki
Whitney - Dan - Trucken
Jimmy - Sebbe - Karlström

Finns garanterat ett gäng till vettiga alternativ. Noterbart är att Sebbe och Karlström i min mening blir 14:e- och 15:e-forwards oavsett variant.
Skriv svar