Säsongen 2017/2018 - Förväntningar, funderingar och formationer

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
LilleMan
Medelmåtta

06 nov 2017, 14:42

Bra kedjor pHiLL!

Lycksell/Karlström - Roy - Gordon
Olimb - Olimb - Trucken
Lilja - Tony - Sörensen
Sylven - Pajen - Sebbe
Jimmy

Lycksell och Karlström slåss om platsen i 1a kedjan, bäst för dagen spelar med A-laget och den andra med j20.
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

06 nov 2017, 15:07

Tycker Jimmy är bättre än Sylven i dagsläget. Ser man bara rent spelmässigt håller jag Jimmy även före Sebbe, men Sebbe är viktigare för själen i laget.
Användarvisningsbild
Hurble
Amatör

06 nov 2017, 16:36

alfie skrev:
06 nov 2017, 15:07
Tycker Jimmy är bättre än Sylven i dagsläget. Ser man bara rent spelmässigt håller jag Jimmy även före Sebbe, men Sebbe är viktigare för själen i laget.
Jag håller helt med dig. Jimmy har visat på bättre skridskoåkning, kreativitet med puck och spelförståelse än Sylven på långa väger skulle jag säga.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

06 nov 2017, 16:39

Då ska jag gå emot er lite här. Om Jimmy skulle spela nu som han inledde säsongen hade jag hållt med er. Nu tycker jag dock att han sunkat ner sig avsevärt och forecheckar inte alls lika hårt och framgångsrikt som tidigare. I dagsläget håller jag Sylvegård före Jimmy.
Jaså? Ni tror inte det kan bli sämre än så här? Hold my beer...
Användarvisningsbild
PuckOut
Erfaren

06 nov 2017, 17:05

Lukkinen skrev:
06 nov 2017, 16:39
Då ska jag gå emot er lite här. Om Jimmy skulle spela nu som han inledde säsongen hade jag hållt med er. Nu tycker jag dock att han sunkat ner sig avsevärt och forecheckar inte alls lika hårt och framgångsrikt som tidigare. I dagsläget håller jag Sylvegård före Jimmy.
Håller med!
Det skulle dock vara kul att se Jimmy i någon av de andra formationerna då han har mycket hockey i sig. Tycker inte att vi utnyttjar hans fulla potential i fjärdekedjan. Han spelade med landslaget som junior, så visst finns potentialen.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

06 nov 2017, 17:15

Och jag tycker att Jimmy inledde starkt, för att bli lite mer osynlig, till att se bättre ut igen de senaste matcherna.

Tycker faktiskt att Sylvegård har snäppat upp åtminstone litegrann han också.

Jimmy har definitivt mer hockey i sig.
Sylvegård är förbannat tung att möta. Kan inte säga att den ena går före den andra för en roll i fjärdekedjan. Är vi skadefria kan vi gott snurra lite där.
Gripenlth
Nybörjare

07 nov 2017, 16:39

Jag tycker nog att Sylven är bättre, i alla fall efter slutspelet förra året. Känns som en Hardt-light
Användarvisningsbild
Rob!
Rutinerad

11 nov 2017, 17:29

Lyfter vidare diskussionen från juniortråden.
KnarQareN skrev:
10 nov 2017, 20:25
PuckOut skrev:
10 nov 2017, 17:00
Sörensen - Roy - Lilja

Olimb - Olimb - Trkulja

Andersson - Karlström - Gordon

Karlsson - Persson - Sylvegård

Mårtensson
Tkr det är helt rätt med Mårtensson på bänken, han är alldeles för valpig än så länge. Han får lira vidare i J18 innan han är mogen för en större roll i J20..Men absolut, han är intressant. Framförallt imponerad av hans fysik och snabbhet.
Med tanke på Mårtenssons säsongsinledning så är jag väl inte förvånande att några av er vill se han utanför lagen, jag själv hade inte haft något emot det om det var för sisådär 5-6 matcher sedan. Men tycker det börjat se bättre ut sedan Sörensen kom tillbaka och hamnade i samma kedja, än bättre sedan Lilja även hamnade där.

Första 10:
0 mål, 2 assist och -6.

Sedan Sörensens comeback (7 matcher):
0 mål, 4 assist och +1

Sedan Lilja anslöt till kedjan (2 matcher):
0 mål, 2 assist och +2

Han har även börjat bidra en hel del vad det gäller tekningar, i början hade han svårt att ens komma över 50%. Tar vi denna period sedan Sörensen återvände så har Mårtensson varit över 50% med råge vid 5 av 7 matcher (75%, 55%, 62%, 71% och 75%)
Jämfört med första 10 där han var på 50% eller över vid endast 4 av 10 matcher (50%, 50%, 57% och 55%).

Nej, nog tycker jag man borde ha lite mer tålamod nu när det börjar se en aning bättre ut.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

11 nov 2017, 18:45

Håller med Rob! här. Mårtensson inledde uselt. Tror inte att någon motsätter sig det. Efter det har han lyft sig till att vara helt OK men jag är övertygad att det finns ännu mer att hämta där. Att bänka honom nu vore hyfsat ogenomtänkt. Samtidigt gäller det att ha realistiska förväntningar på honom. Hans glansdagar är helt klart över. Nu är han en center som börjar växa in i SHL-kostymen och som borde kunna mäkta med 25-30 pinnar över hela säsongen. Och det är inte dumt i sig. Tonys största problem är att alla supportrar har stenkoll på hur han spelade när han var i sin prime.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

12 nov 2017, 12:28

Ja jag måste hålla med er att vi bör ha tålamod med Tony när han behöver spela sin bästa hockey när slutspelet tar vid. Vi får väl vänta till efter säsongens slut till att se om han nådde upp till den realistisk förväntningen vi hade av en hemvändande som börjar bli lite till åren.
KnarQareN
Medelmåtta

13 nov 2017, 16:13

Nils skrev:
12 nov 2017, 12:28
Ja jag måste hålla med er att vi bör ha tålamod med Tony när han behöver spela sin bästa hockey när slutspelet tar vid. Vi får väl vänta till efter säsongens slut till att se om han nådde upp till den realistisk förväntningen vi hade av en hemvändande som börjar bli lite till åren.
Tror han gör en Pajen och vrider upp paketet när det vankas slutspel!
Användarvisningsbild
Franckie Burns
Erfaren

24 nov 2017, 12:08

Några tankar efter 22 omgångar(varning för viss kritik):

Jakob Johansson är en underbar målvakt. Tyckte redan i somras att man skulle satsat på honom och Källgren nu tycker jag att han ligger före Monstret MEN jag vet att Emvall och ledningen vill bygga för slutspel och det finns så klart en högstanivå i Monstret som kan vinna de största matcherna. Återstår att se om investeringen faller väl ut.

Billins och Mullen är otroligt viktiga för det här laget. Att komma ur egen zon med pucken under kontroll är a och o för Tagnes spelfilosofi och de är bäst i laget på att sätta igång spel.
Lundgren och Anton Karlsson visar stundtals pinsamt dålig spelförståelse. De är bäst på att ligga i vägen och klänga sig fast som blöta, jobbiga bläckfiskar på motståndana och därmed förhindra målchanser men spelet med puck samt avvägningar när de ska fram eller backa hem är ofta riktigt dålig.
Eddie Larsson kommer bli viktig och gör det otroligt bra. Suveränt att han har fått förlängt!
Ginning har all potential i världen men behöver spänna upp bröstet lite mer.
Näkyvä är bra men har fortfarande problem med förstapassen ur egen zon samt att inte tappa pucken på offensiv blå när vi har anfall eller PP. Anmärkningsvärt svårt faktiskt.
Däremot riktigt bra defensivt och när han har åkriktning framåt så är han ett jättehot offensivt. Poängen är dock i överkant och faktum är att han bara har en (1) riktig assist hittills.

Lilja har tagit ett kliv. Gör fortfarande mycket själv men är otroligt nyttig med sin storlek och fart.
Nick Sörensen är en drömspelare. Så otroligt viktig för laget på och utanför isen.
Andrew Gordon är suverän. Härlig inställning och bra hockey i grabben.
Roy har motsvarat alla mina förväntningar.
Olimbs har varit fantastiska! Varning för bortplockning i slutspelet men då är det fan upp till övriga kedjor att kliva fram också. Känns riktigt bra hittills.
Trucken har vuxit in i säsongen och såg mycket bra ut med Olimbs.
Olle Lycksell har ju bara varit hur skön som helst. Utstrålar självförtroende och har mycket hockey i sig.
Tony Mårtensson skulle behöva plocka fram lite tjurighet och kampvilja. Verkar tycka det är jobbigt att alla motståndare åker så mycket och är så duktiga med klubbor osv. Acceptera att det är så här det är och ta dig in i matchen, Tony! Vi vet vad du kan.
Pajen är ett år äldre och det syns men jag har fortfarande stora förhoppningar på honom till slutspelet.
Sylven har inte rosat marknaden men är viktig i sin roll som buse och retsticka. En av få som står upp.
Karlström behöver lära av Lycksell och börja ta för sig om han vill till NHL så småningom. Det är visserligen mycket Tagnes jobb att få honom att växa också.
Jimmy Andersson har väl varit ungefär som man förväntat sig. Härlig speed och orädd spelstil med sin korta kropp. En lyckad värvning.
Sebbe är Sebbe och fortsatt kung!

---

Fortfarande obegripligt att man släppte Vilmos Gallo som man gjorde. Att som tonåring göra poäng var femte match i SHL trots mycket begränsad speltid är mer än godkänt. Vad krävs egentligen för att LHC ska våga släppa fram en forward? Återstår att se hur man agerar på Lycksells framgångar nu.

---

Hoppas KHL vägrar släppa spelare till OS så att det inte bara blir LHC som tappar sina 3-4 bästa spelare dit. Kan bli en obehaglig överraskning för Växjö, DIF och Färjestad...

---

Kul att forumet snyggats till!
Om gräset verkar grönare på andra sidan har man nog glömt att vattna sitt eget.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

24 nov 2017, 12:53

Franckie Burns skrev:
24 nov 2017, 12:08
Ginning har all potential i världen men behöver spänna upp bröstet lite mer.
Skulle behöva träna en hel del på grillorna också. Gillar Ginning skarpt, men pöjken är förbluffande långsam på rören! :shock:
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

24 nov 2017, 12:58

Välkommen tillbaka Franckie! Var ett tag sen du skrev nåt. Du brukar vara klarsynt i dina resonemang så du får gärna öka skrivfrekvensen :)

Angående Gallo är jag kluven. Det kändes som att han hade en dimension till i sig men grabben ville ha en större roll och det har jag förståelse för att man inte var beredd att ge honom. Svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Får de unga lågt förtroende för att de inte har kapaciteten eller har de kapaciteten men får för lite förtroende? I fallet Gallo verkar det ju än så länge som att han inte är redo för en större roll i SHL, baserat på att han fått spela toppminuter i HAs bästa lag och mäktat med 4 poäng på 20 matcher...

Spinner vidare på din summering med 1-5 betyg på samtliga spelare (helt baserat på förväntningar inför säsongen)

JG - 2 - Har inte varit någon katastrof men har inte imponerat heller. Lär vara bland de bäst betalda målvakterna i SHL och har inte levererat därefter, mer än i enstaka matcher.
JJ - 3 - Svag i början, liksom övriga laget. På sistone har han sett lika stabil ut som ifjol.

Billins - 2 - Har varit helt ok men förväntningarna var ju att han skulle tillhöra toppen i SHL och där tycker jag inte att han är. Kändes bättre förra vändan.
Mullen - 3 - Låga förväntningar, katastrofal start och numera en av lagets bästa backar. Svårt att sätta betyg men fortsätter han på inslagen väg så blir det 4-5 när säsongen summeras.
Näkyvä - 3 - Poängtotalen är lite skev p.g.a. alla andraassist men tycker Näkyvä genomgående är bästa back. Stark, rejäl och småelak i defensiven. Blandar och ger offensivt.
Lundgren - 3 - Gör vad man kan förvänta sig av honom. Har börjat säsongen som han avslutade ifjol efter en tung start 2016.
Karlsson - 2 - Slarvar lite för mycket och verkar ha tappat självförtroende med puck. Som vanligt följsam och effektiv man mot man defensivt.
Larsson - 2 - Stundtals en härförare men oroande mycket slarv och nonchalans i år. Tar inte alltid jobbet till 100% vilket är det han ska stå för. Inte bra.
Ginning - 2 - Något hårt betyg kanske, men mina förväntningar var att han skulle ta nästa kliv och tycker väl inte att han är tydligt bättre jämfört med ifjol.

Lilja - 4 - Var tveksam till förlängning men han har verkligen tagit stora kliv.
Roy - 3 - Helt ok än så länge. Har väl fått lida en del av kedjekamrater som inte är på samma nivå men känslan är att han kan bli mindre omständig och mer effektiv.
Sörensen - 4 - Har verkligen lyft laget sen han kom tillbaka från skada. Vi har fått en till hotande kedja bara av hans comeback.
Gordon - 3 - Har studsat tillbaka från fjolåret men tycker han var vassare under sin första säsong.
Tony - 1 - Tekar gudomligt. I övrigt tycker jag inte Tony har många rätt. Långsam, klen och omodern.
Mathis - 4 - Lite väl puckkär men bär ju laget tillsammans med brorsan
Ken Andre - 4 - Bästa forecheckaren i SHL? vinner puckar i offensiv zon man inte trodde var möjligt.
Trucken - 4 - Trodde han skulle vara extraforward. Har mer lir i sig än vad jag trodde.
Sebbe - 2 - Gnetar på som vanligt. Viktig för själen i laget.
Pajen - 2 - Tekar bra och är stabil, men åldern börjar ta ut sin rätt när det gäller tempot
Jimmy - 3 - Kanske något högt betyg men mina förväntningar var att han skulle vara extraforward och gillar hans spelstil.
Karlström - 1 - Förväntade mig en ung hungrig kille som skulle ta kliv! Fel roll etc kanske ursäktar men ser man till vad han har presterat kan betyget inte bli högre.
Sylven - 2 - Hade väl tränat skridskoåkning med en specialtränare i somras? Tycker snarare han ser trögare ut på grillorna mot ifjol.
Lycksell - 4 - Väldigt liten sample size men med tanke på att man inte hade en tanke på snubben inför säsongen måste betyget bli högt. Snudd på 5.
Zengerle - 1 - Inga höga färväntningar men han hade tyvärr inte många rätt.
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

26 mar 2018, 22:08

Summera i affekt. De e livet!

Betyg 1-5 för grundserie resp. slutspel utgående ifrån förväntningarna på resp. spelare.

JG - 2/3 - Upp och ner i grundserien men är största anledningen till att vi över huvud taget spelar kvartsfinal. Stal en match av DIF iaf.
JJ - 2/2 - Sämre än ifjol

Billins - 2/4 - Underkänt sett till förväntningarna i grundserien. Bäst i laget i slutspelet
Näkyvä - 3/3 - Bra i grundserien och hänger ändå 4 kassar i slutspelet
AK47 - 2/2 - Blir sämre och sämre för varje säsong efter några år med uppåtgående kurva
Eddie - 1/1 - Nae, såhär kan inte Eddie fortsätta.
Lundgren - 3/2 - Hyfsat stabil grundserie. Långsamheten brutalt avslöjad av DIF.
Bibic - 2/1 - Vidhåller att han kan bli bra, men måste lära sig värdera situationer.
Ginning - 2/3 - Hade kanske för höga förväntningar men Ginning växte mot slutet av säsongen.
Mullen - 2/- - Usel först, bra i mitten, medioker på slutet.

Roy - 3/3 - Hade låga förväntningar på Derek. Inte fantastisk men klart godkänd.
Gordon - 3/3 - Studsade tillbaka mot fjolåret men borde kunna vara ännu bättre.
Lilja - 3/3 - Blandar och ger på Salle-vis. En av få som åka skridskor dock i ett lag med uttalad spelidé att spela med hög press.
M Olimb - 3/3 - Trots hyfsad säsong och slutspel, det här är inte spelartypen man vill ska bära laget.
KA Olimb - 2/4 - Bästa forwarden i slutspelet men på tok för ineffektiv i sitt spel totalt sett.
Trucken - 2/1 - Såg bra ut under ett tiotal matcher i höstas, annars totalt intetsägande
Sören - 3/- - Bitvis dominant i grundserien. Frapperande usel i slutspelet. Led förmodligen av att få släpa runt på Tony hela säsongen.
Sylven - 2/3 - Anonym grundserie, direkt avgörande mot HV. Sen osynlig igen.
Tony - 1/1 - ............................................
Pajen - 2/1 - Smärtsamt att se en lagkapten som inte hänger med. Hans sista pucktouch i LHC kommer aldrig glömmas.
Jimmy - 2/2 - Känns med facit i hand som en tvättäkta Hemlinvärvning = river och sliter men uträttar typ ingenting.
Törna - 2/2 - Låga förväntningar, medioker prestation = gör vad man kan förvänta sig, typ.
Karlström - 1/- - Sämst i laget tillsammans med Tony och Sebbe.
Lycksell - 5/- - Maxbetyg eftersom förväntningarna var lika med noll. Flest mål per spelad minut säger det mesta. Patetiskt att han inte fick chansen i ett uselt PP.
Zengerle - 1/- - Hans insats mot Frölunda, hans sista match, efter han fått chansen igen efter några matcher på läktaren kan vara bland det sämsta jag sett av en LHC-spelare, någonsin!
Skriv svar