LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
Kolle42
Medelmåtta

01 dec 2019, 19:46

Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

02 dec 2019, 13:13

Intressant tugg från främst Bert i Candevis nya podd!

Snacka om att Corren-sporten fått ett uppsving med henne.
Dessa medlemmar gillar skribenten Rpezon för sitt inlägg:
Ghoul
Sillen
Amatör

02 dec 2019, 23:10

Kanske lite off-topic... men ändå en hjärtevärmande story kring Cluben så här när julen nalkas. Kanske tack vare ditt tips @8-0 som Candevi fick reportaget nedan publicerat i Corren idag 191202

Ungt LHC-fan skänker pengar genom sin bakning

Alva Holm är 12 år och älskar bakning och LHC. Varför då inte kombinera sina två passioner till en?

Till en lokal i Vidingsjö ringlade en kö med människor för att ta sig in. Alla ville köpa bakverken som 12-åriga Alva Holm hade till försäljning. Det var inte vilket café som helst utan allt överskott gick till hennes favoritklubb Linköping HC. I somras öppnade hon upp det tillfälliga fiket för första gången och nu var det dags att göra en favorit i repris.

– Då fick jag in 3000 kronor, så det gick väldigt bra, säger Alva stolt och fortsätter:

– Det är fler människor nu än vad det var i somras. Jag tror det är bra att man kan ta med sig fikat hem nu när det är fullproppat på schemat vid jul.

Inte nog med att försäljningen gått bra så fick Alva en stor överraskning vid öppningen. In kom två killar med LHC-mössor på sig, och den ena visade sig vara LHC:s lagkapten Eddie Larsson.

– Jag förstod ingenting till en början. Jag trodde att det var några som hejar på LHC som fått reda på att jag skulle skänka pengarna till klubben. Men när jag såg att det var Eddie Larsson ställde jag ifrån mig ett par kakor som jag höll i min hand och blev så chockad att jag glömde bort var jag hade ställt dem sen, säger Alva och skrattar till lite nervöst.

Eddie Larsson köpte själv med sig en hel del fika som han skulle bjuda resten av killarna i laget på. När han skulle gå där ifrån fick han också en stor kram av en överlycklig Alva.

– Alla andra här visste om det. Men inte jag. Det var jättekul och coolt för jag har kollat på LHC sedan jag var fem, sa hon med tindrande ögon.

Intresset för Linköping HC växte fram efter att Alva började gå på ishockeyn med sin mamma. Nu har hon blivit en hängiven supporter till laget och hade också pyntat fiket med flera LHC-tröjor.

– Först gick jag på hockey bara för att få äta godis. Sen hittade jag en favoritspelare, Jakub Vrana, och tack vare att han spelade i LHC började jag gilla hockey och hålla på LHC, förklarar Alva.

Och visst är det väl en bra idé att kombinera sitt framtida drömyrke med att skänka pengar till något man älskar.

– Antagligen kommer jag göra det här fler gånger. Jag tycker det är jätteroligt att baka och planera. Om jag har förstått allting rätt har pengarna som jag gav till LHC senast gått till de yngre spelarna på tjejsidan som vill satsa.

Men du spelar inte ishockey själv?

– Nej, när jag var yngre hade jag tänkt att börja. Men sedan insåg jag att man måste kunna åka skridskor, och det kan jag inte, förklarar Alva.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg (totalt 4):
Kolle42pattenboyGardetkubz13
Sillen
Amatör

03 dec 2019, 13:55

Corren, 191203, Marcus Nyenger

Fyra LHC-spelare till landslaget

Linköping HC har med fyra spelare i det svenska team 16-laget som möter Finland över tre matcher i december.

Östergötland gjorde en mycket stark insats i tv-pucken för någon månad sedan och flera spelare satte avtryck i turneringen. I det svenska team 16-landslaget, som åker till Finland för tre matcher 13-15 december, finns nu fyra LHC-spelare med: Hugo Hävelid, Mattias Hävelid, William Lagerqvist och Filip Bystedt finns alla med i truppen.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg:
Nils
Sillen
Amatör

03 dec 2019, 14:10

Bergsten pratar med Bert, Corren 191203

Intressant att det i artikeln framgår att man i LHC inte har någon anställd som ansvarar för den mentala biten utan det anser man att man ska klara på egen hand i laget genom att skapa en bra kultur. Värderar inte detta, men nu kan det konstateras att det är så. Tror det har varit uppe lite nu och då här på Bullen hur det förhåller sig med just eventuell mental coachning.

Vi är inte här för att leta ursäkter"

Kan för hård träning vara en förklaring till Linköping HC:s svaga höst? "Nej", säger Bert Robertsson, tränaren.

1–3 mot både Brynäs och Luleå i förra veckan – och efter fyra raka förluster har LHC hamnat alltmer illa till i SHL-tabellens bottenskikt. Efter hemmamötet i lördags kunde inte Bert Robertsson dölja sin besvikelse och sa bland annat på presskonferensen apropå den tydliga avsaknaden av energi:

– Jag får nog ta på mig det. Vi har kanske tränat för hårt.

Före måndagsträningen var det möte för att diskutera igenom situationen.

– Hur vet du det?, sa LHC-tränaren när han stannade till på vägen till omklädningsrummet efteråt.

Träningen började senare så utgick jag från det.

– Det är väl som på alla arbetsplatser. Ibland behöver man prata igenom saker och ting ibland för att det ska bli bra.

Efter båda de senaste matcherna har du pratat om att det saknats energi. Har du funderat mer på varför?

– Det var en tuff vecka för oss. På många sätt var det dubbla urladdningar veckan innan, vi reste mycket och. . .ja, jag tar på mig att vi inte kom upp i rätt nivå. Upplägget med resa till Gävle samma dag, hemkomst sent på natten och så rejäl träning dagen efter.

– Så jag får ta på mig det. Det kan vara en planerings- och träningsfråga, säger Bert Robertsson.

Har ni tränat för tufft?

– Eftersom du frågar om förra veckan så relaterar jag till matcherna då. Men vi är inte här för att leta ursäkter, utan för att hitta lösningar.

Frågan kommer ganska naturligt efter det du uttryckte på presskonferensen.

– Absolut. Det förstår jag.

Om jag frågar om hela hösten då? Har det varit för hårda träningar?

– Nej. Upplägget kommer inte att vara särskilt annorlunda jämfört med tidigare. Väldigt mycket handlar om allas engagemang.

– I vår värld är det ett naturligt tillstånd att vara trött eller att ha ont någonstans, men alla idrottare på den här nivån vet att det inte går att fokusera på det utan på vad som gör oss framgångsrika. Många lägger stora pengar och anställer folk för att få hjälp med den mentala biten, men vi tycker att vi ska kunna skapa en kultur där vi hjälper varandra med det och med energinivå.

Med 22 omgångar avklarade är just nu LHC på tolfte plats, bara en poäng före Leksand och Oskarshamn.

Närmast väntar Skellefteå hemma och Malmö borta.

– Det är alltid tufft att förlora hockeymatcher och när du gör det så många gånger som fyra i rad blir det ingen trevlig situation. Men jag vill inte älta det alltför mycket utan i stället göra saker bättre i framtiden. Jag tror att vi är på rätt väg, säger Bert Robertsson.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

05 dec 2019, 23:24

Bergstens analys om Skellefteåmatchen och en liten intervju medl Peppe:

Lundhs dubbel när LHC vände trenden

Tidigare: ett mål på arton matcher. Nu: två mål på åtta minuter. Patrik Lundh låg bakom LHC-vinsten mot Skellefteå.

– Välbehövligt. Nu känner jag att jag kan bidra med mycket annat än att göra mål, men klart att det blir en viss frustration när du inte är med och bidrar så mycket som du vill. På det sättet var det här absolut ett steg i rätt riktning, sa LHC-forwarden.

Rätt så.

Det har knappast undgått någon hockeyintresserad i 013-området med omnejd att Linköping HC haft en tuff höst i SHL-hockeyn och efter fyra raka förluster med bara ett mål per match var det minst sagt i behov av att bryta den negativa trenden i hemmamötet med Skellefteå.

Så blev det.

Tacka Patrik Lundh för det.

Två mål och en assist låg bakom vändningen och 5–3-vinsten inför bara 4 600 åskådare i Saab arena.

– Vi har pratat ganska mycket om att spela pucken mer till varandra i stället för att bara kasta iväg den. Det är svårt att spela hockey när du bara får jaga. Vi är ett kreativt lag och då ska vi fortsätta så här. I flera av de matcher som vi förlorat har vi kastat iväg problemen till varandra och det funkar inte, sa Lundh.

Och fortsatte:

– Hamnar du lite till som vi har gjort är det ofrånkomligt att det skapas en viss stress och att pucken skickas iväg för att göra det enkelt. Då gäller det att våga och inte minst hela tiden utmana sig själv.

Många LHC-spelare har inte utan anledning fått en hel del kritik under hösten och det gäller inte minst 31-åringen. Värvad för att ta en stor roll i laget har han spelmässigt inte synts så mycket och poängmässigt bara svarat för fem poäng så här långt.

Det vill säga före torsdagsmötet med Skellefteå.

Nu är han uppe på åtta.

Och totalt på över 200 gjorda poäng i SHL.

2–2 styrde han in efter skott av Adam Helewka och 4–2 kom efter en öppnande passning av Filip Karlsson. LHC var i underläge efter en period, men vände efter en stark andra period där också Jarno Kärkki nätade mellan Lundhs båda fullträffar på åtta lyckliga minuter i andra perioden.

– I min ryggrad finns alltid det hårda jobbet, men så klart att du vill addera det med mål och poäng. Medicinen för att komma ur en ond spiral brukar vara att gå till sig själv och jobba ännu hårdare. Då brukar det släppa, sa tvåmålsskytten.

Har du själv känt att det funnits mer?

– Ja, inte så mycket när det gäller målen. Det har jag inte tänkt så mycket. Däremot att ta för mig mer och vara mer involverad i spelet. Framförallt där tycker jag själv att det behövs bättring.

Många säger att det är en omställning att komma från KHL.

– Nja, jag kan inte skylla på det. Det är inte första gången jag spelar i den här ligan.

Efter att ha spelat i Lidingö, Djurgården, Almtuna, Malmö, Karlskoga, Färjestad, Växjö och Djurgården igen prövade stockholmaren i fjol för första gången spel i utlandet. Med Kunlun Red Star i kinesiska jättestaden Shanghai. Till att börja med var tanken att fortsätta i KHL, men när inget tillräckligt spännande upp hamnade han i SHL i stället.

Värvad för att efter SM-gulden med Färjestad och Växjö injicera nödvändig vinnarmentalitet i Linköping.

Så här långt har det som bekant gått sådär, men nu var det en insats som lovade gott.

Skellefteå reducerade mot slutet efter oturligt självmål (!) av Jarno Kärkki, men med utplockad bortamålvakt satte Patrik Lundh pucken i stolpen och Joe Whitney kunde omöjligen undgå att sätta returen.

5–3.

Avgjort.

– Det är ett gäng som fått mycket stryk, men vi reste oss upp och spelade en publikfriande och effektiv hockey, sa Bert Robertsson, tränaren, belåtet.

Fakta:

Patrik Lundh
Född: 12 juni 1988.
Längd: 179 cm.
Vikt: 80 kg.
Familj: Fru och två barn, Olivia och August.
SM-guld: Två, med Färjestad (2011) och Växjö (2015).
Poängmässigt bästa SHL-säsong: 40 poäng för Djurgården 2017–18.
Dessa medlemmar gillar skribenten Nils för sitt inlägg:
Sillen
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

05 dec 2019, 23:26

En ny bra krönika av Rebecca efter Skellefteåmatchen:

Gå Berts väg fullt ut, LHC

Så fort det går lite emot ett SHL-lag skriker folk efter förändring. Men något som LHC verkligen inte behöver mer av i det här läget är fler förändringar.

Inför matchen mot Skellefteå i Saab Arena var det många frågor som cirkulerade omkring LHC. "Har Bert Robertsson tappat omklädningsrummet?" och "är han rätt man på rätt plats?" är frågor som diskuterats. Andra har tyckt att det varit läge att ställa de kritiska frågorna eftersom det gått tyngre ett tag.

Men nu vill jag be alla att ta ett djupt andetag och se nyktert på läget. Hela LHC-ledningen har inför säsongen sagt från start att det kommer bli ett tufft år. En treårsplan har kommunicerats ut och förhoppningen är såklart att det är just en PLAN som har skapats. En plan som ska följas till punkt och pricka trots den tunga starten.

Efter att ha diskuterat läget med flera som jobbar inom LHC:s organisation känns det ganska tydligt att en skylt med "ursäkta röran, vi bygger om" över Saab arena är något som symboliserar läget. På flera ledande positioner har nytt folk kommit in som är mitt inne i att hitta sin rätta roll i de nya konstellationerna som skapats – och sånt tar tid. Speciellt tar det extra lång tid när det är personer på så pass viktiga positioner som har bytts ut. Att sätta nya ramar och bygga om något som någon annan har satt grunden för tar kanske ännu längre tid än vad man tror.

Och inte heller tror jag att ombyggnationen kommer bli klar mitt under säsongen. Det finns både spelare på isen men även andra personer på positioner i den här organisationen som inte är redo att lägga ner det arbete som nu krävs. Sådana förändringar görs dock inte alltid mitt under säsong utan är något som kommer att arta sig när den här säsongen är slut. Med det sagt är det inget som blir bättre av att folk ska börja sparkas hit och dit nu.

Enligt min mening är det viktigt att LHC-tränaren Bert Robertsson får fortsätta lägga de byggstenarna han börjat hamra in i den här nya grunden som byggs upp. Han är rätt person på rätt plats och om det är någon som ska flytta på sig är det inte han. Hur tung den här säsongen än kommer att vara måste förändringsprocessen få fortgå för att grunden ska ligga stabil till nästa säsong. Men om ledningen skulle börja tveka nu – då ligger de risigt till.

Motståndarna Skellefteå hade också några år där klubben letade efter sin identitet efter att ha gått upp till elitserien. Men det som de minns är de efterföljande finalerna och de två SM-gulden. Det får man inte glömma.
Dessa medlemmar gillar skribenten Nils för sitt inlägg:
Sillen
Sillen
Amatör

06 dec 2019, 21:25

Bergsten intervjuar Mylläri i Corren 191206

”Jag har nog varit med om det mesta”

Han var supertalangen som hamnade snett. Men Anton Mylläri fick en andra chans – och tog den. "Till slut trillade poletten", säger LHC-backen.

5–3 mot Skellefteå gav nytt hopp för LHC i SHL-hockeyn. Nu väntar närmast bortamöte med Malmö. En speciell match för Anton Mylläri som för första gången kommer tillbaka till staden han i somras lämnade för att flytta till Linköping.

– Jag känner många och trivdes bra där. Men när pucken väl släpps är det en match som ska vinnas. Det är därför man håller på med det här, säger han efter avklarad fredagsträning i Saab arena.

28-årige doldisen – vars pappa Leo tidigare var förbundskapten i brottning – var ett jättelöfte som ung och fick göra allsvensk debut med Västerås redan som 16-åring. En och annan jämförelse med Nicklas Lidström från samma stad blev det också.

Men utvecklingen stannade av, verkligheten kom i kapp och han hamnade i stället i division 1 och i Danmark.

– Jag har nog varit med om det mesta inom ishockeyns värld. Det var några år när det var slit och släng och inte det mest glamorösa att åka till Nittorp och spela. Ena stunden var jag hyllad talang och nästa stund spelade jag på bakgården. Men kärleken till hockeyn har alltid funnits där.

– När jag kom hem från Danmark visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Men någonstans kände jag att det är det här som jag vill hålla med, att jag ge det en chans för att se hur bra jag kan bli. Det var då poletten trillade ned, säger Anton Mylläri.

Han har i tidigare intervjuer berättat om hur han till sist insåg att det krävdes hård träning och bra mat för att slå igenom och om hur han med hjälp av en personlig tränare gick ned 17 kilo.

– Det handlade om att vara professionell. Jag fick tuffare krav på mig och därifrån har det gått bra. Nu är jag i SHL, har stabiliserat mig som en riktigt bra back på den här nivån och vill ta nästa steg.

Tänkte du tanken att lägga av?

– Jag har alltid trott på mig själv och haft hockeyn i mig, men nog har det funnits tankar om att "fan, det här är inte så kul". Nu inser jag vilken tur vi har som har det jobb vi har. Man beundrar alla människor som sliter med så mycket tuffare förutsättningar.

På 23 matcher i LHC-tröjan har Mylläri så här långt svarat för två assists.

Inga mål.

Än.

– Defensivt känns det bra och jag får spela många minuter mot motståndarnas bästa. Men vad gäller målskyttet har jag haft en enorm otur. Jag tror att det är tre i ribban och tre i stolpen nu. Jag hoppas att det kommer. Jag gör i alla fall mål på träning. Haha.
Sillen
Amatör

06 dec 2019, 21:30

Bergsten om smällen på Törna, Corren, 191206

Beskedet efter otäcka smällen

Efterlängtad seger mot Skellefteå var ett positivt besked för LHC. Här är ett till. Henrik Törnqvist är klar för spel.

– Ja, allt känns bra, säger forwarden.

Efter fyra raka förluster vändes den negativa trenden efter 5–3 i torsdagsmötet med Skellefteå och därmed något gynnsammare läge i bottenkampen för Linköping HC. Nu väntar närmast sista matchen före landslagsuppehållet, borta mot Malmö.

Räkna med samma lag som senast.

– Man kan väl säga att planen är så. Vi gjorde det bra och vi vann. Men vi bestämmer oss inte definitivt förrän under lördagen, säger Bert Robertsson, tränaren.

I slutet av segermatchen mot Skellefteå blev viktige forwarden Henrik Törnqvist liggande kvar på isen efter en tackling av Oscar Möller som tog illa. Han reste sig, men spelade inget mer efter det. Till att börja med befarades hjärnskakning, men redan dagen efter var han tillbaka.

– Jätteskönt. Klart att funderingarna kommer när du ligger där på isen, men jag kände ändå ganska snabbt att det var lugnt. Det var ingen fara.

Så inget snack om att du inte skulle träna?

– Nej, det kändes bra i morse när jag vaknade och bra när jag kom till hallen. Så det var inga konstigheter.

Vad betydde det att vinna senast?

– Extremt skönt med en seger. Riktigt bra laginsats. Nu gäller att göra samma sak mot Malmö, vara noga med pucken och matcha deras speed, säger Henrik Törnqvist.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg:
Nils
Kolle42
Medelmåtta

Igår, 12:48

Inte läst krönikan, men ser att Bergsten vill ha upp Sebbes #12 i taket.. Herregud, det är redan fem st där och Emvalls borde inte hissats från första början.

Publikfavorit och lojal, dock ingen legendar som exempelvis Hacke och Uffe, de står helt klart före i kön.
Dessa medlemmar gillar skribenten Kolle42 för sitt inlägg (totalt 3):
kubz13MrWikozzGardet
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

Igår, 13:05

Stoooooort +1! Det är en sån jävla inflation på tröjhissningar, särskilt i Cluben. Det är som att man har komplex över att vi inte har nån anrik historia så man försöker skaffa sig en på konstgjord väg.

Det går faktiskt att hylla spelare på annat sätt än att hissa tröjan.
Användarvisningsbild
jonas67
Rutinerad

Igår, 13:23

alfie skrev:
Igår, 13:05
Det går faktiskt att hylla spelare på annat sätt än att hissa tröjan.
Helt rätt. Jag har länge tänkt att ett sätt vore att i en "korridor"/en vägg i hallen skapa en "Hall of fame" eller "Wall of fame" där man hänger upp en spelarbild med lite text på de som gjort/betytt mycket för Cluben men inte platsar i gänget med tröja i taket.....
Dessa medlemmar gillar skribenten jonas67 för sitt inlägg (totalt 3):
alfieBarry CarlisleGardet
Mot SM-Guld
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

Igår, 13:28

Mycket bra förslag! Då får spelare som Emvall, Pajen, Tony, Sebbe mfl en mer rimlig hyllning än att det ska vara antingen tröjhissning eller typ ingen hyllning alls.
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Igår, 13:34

Sebbes tröja i taket?

Neeeeeeeej!

Vi har redan tröjor där som inte borde ha hissats.

Och nummer 12?
Uffe O'boy, Uffe O'boy, Uffe, Uffe, Uffe O'boy.

De enda nummer som borde hänga i taket är Mats Andersson, Mike Helber och Mange Johansson.

Uffe och Hacke som skrivet ovan de två som skulle vara närmast att skickas upp i taket efter #10, #16 och #7.

Jacobsson åkte upp av sentimentala skäl och efter ett enormt segerrus efter första avancemanget till Elitserien. Emvall borde aldrig ha hissats.
Senast redigerad av 4 Jocke_L, redigerad totalt 10 gång.
Dessa medlemmar gillar skribenten Jocke_L för sitt inlägg (totalt 3):
GhoulKolle42Barry Carlisle
Mittzon
Erfaren

Igår, 13:34

Gäller att inte vattna ur betydelsen av att få tröjan hissad och det går ganska enkelt att argumentera LHC gjorde det när Emvalls tröja hissades och att man återigen skulle göra det om Sebbes tröja hissades.

Vilken värld lever folk i? Ser Kärki som något supernyförvärv och vill att Sebbes tröja ska upp i taket...
Gör som en anka. Håll dig lugn på ytan, och paddla utav bara helvete därunder.
Skriv svar