LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

23 nov 2019, 21:48

@Sillen Tack för att du delar med dig av dessa artiklar.
Sillen
Amatör

23 nov 2019, 23:17

Tack @Nils för vänlig kommentar. Väl bekomme och tack själv. Jag har, som många andra, läst länge på Bullen utan att ta aktiv del själv. Har noterat att du lagt upp många artiklar ur Corren till allas nytta. Eftersom jag också har tillgång till allt på Corren så tänkte jag, när jag började skriva själv här, helt enkelt hjälpa till, som man gör i ett lag :) Ibland hinner du före med artiklarna, ibland jag eller någon annan. Huvudsaken alla får ta del tycker jag. Sen håller vi väl inte alltid med Bergsten kanske... :lol: men det hör ju inte till saken...
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg (totalt 4):
jgZuper Zengerle13ulowNils
serbenz
Medelmåtta

25 nov 2019, 10:41

Någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sanny & Svensson? Läste att Sanny hade en utläggning om att Lycksell borde byta shl-klubb då hana speltid är upp och ner här. Hade varit intressant att höra hur han tänker.
MrWikozz
Nybörjare

25 nov 2019, 11:23

serbenz skrev:
25 nov 2019, 10:41
Någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sanny & Svensson? Läste att Sanny hade en utläggning om att Lycksell borde byta shl-klubb då hana speltid är upp och ner här. Hade varit intressant att höra hur han tänker.
Han anser att Olle kan explodera offensivt närsomhelst och därför tyckte han att andra SHL-klubbar likt Djurgården , Leksand Oskarshamn borde hugga på honom nu när han är ”billig”.
edenbrah
Amatör

25 nov 2019, 12:02

Sanny sanny sanny.....
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

25 nov 2019, 13:28

Olle har ju själv sagt att han är öppen för annat än LHC. Vi får bara hålla tummarna för att han vill vara kvar här innan han testar NHL.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

25 nov 2019, 13:41

Rpezon skrev:
Olle har ju själv sagt att han är öppen för annat än LHC. Vi får bara hålla tummarna för att han vill vara kvar här innan han testar NHL.
Men det där betyder ju ingenting egentligen. Det måste ju låta så utåt för att inte försämra sin förhandlingssituation. Vad han vill på riktigt vet vi inte 8)

Undantagen är hemvändande stjärnor. Junland, Dahlbeck etc kan ju säga att de vill spela LHC eller utomlands utan att skada sin förhandlingssituation märkbart.
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

25 nov 2019, 18:42

Hockeytröjan skrev:
25 nov 2019, 13:41
Rpezon skrev:
Men det där betyder ju ingenting egentligen. Det måste ju låta så utåt för att inte försämra sin förhandlingssituation. Vad han vill på riktigt vet vi inte 8)

Undantagen är hemvändande stjärnor. Junland, Dahlbeck etc kan ju säga att de vill spela LHC eller utomlands utan att skada sin förhandlingssituation märkbart.
Jo det är klart.
Men om man ska spekulera lite så är ju frågan hur sugen han är på att vara kvar som trettonde forward i ett bottenlag om exempelvis Abbott ringer.
Vi får ju nästan utgå från att ett antal andra lag redan rycker i honom.
serbenz
Medelmåtta

26 nov 2019, 10:45

19-11-26. Bergsten snackar med Frycklund om hans situation i laget.

Är du inte less är det något som är fel"

Från hyllad stjärna i förstakedjan i Västerås till läktarplats i Linköping. "Jag tycker att jag har hanterat det ganska bra", säger Mikael Frycklund.

LHC-centern ser inte alltför nedslagen ut när han stannar till på vägen till omklädningsrummet efter avklarad måndagsträning i Saab arena. Nyförvärvet från allsvenska Västerås fick en tuff start på SHL-säsongen med en smäll mot huvudet i premiären och har inte fått så mycket speltid under hösten.

Mot slutet har han inte spelat alls.

– Klart att det kan vara frustrerande. Alla är olika, så det beror väl på hur man hanterar det. Men jag försöker vara positiv och påverka det jag kan påverka. Sedan är det klart att man vill spela, det är inget att hymla om. Är du inte less när du är petad är det något som är fel, säger Mikael Frycklund.

På elva spelade matcher under hösten har det bara blivit en poäng och allt som oftast spel i en defensivinriktad kedja. När konkurrensen har ökat och tidigare skadade spelare kommit tillbaka är Frycklund en av dem som hamnat utanför. Då ska ni veta att han i fjol svarade för starka 43 poäng på 50 matcher med Västerås och var aktuell för ett flertal klubbar i SHL.

– Jag tycker att jag ändå har hanterat det ganska bra. Jag är positiv och glad, tränar exta och håller formen så gott jag kan. Jag försöker visa på träningarna att jag ska spela. Det kommer bättre dagar och då gäller att vara redo. Jag visste från början att det är ett steg från allsvenskan till SHL och att inte alla får spela direkt.

Du har inte knackat på hos Niklas Persson och bett om att få bli utlånad?

– Nej, det här är min väg in i SHL. Jag har skrivit två år med Linköping och hur lång tid det tar innan jag är en etablerad spelare på den här nivån, det får vi se. Nu är det bara fokus på att ta chansen när jag får den. Den kan komma på torsdag eller om en månad.

Vad säger tränarna?

– Jag tycker att vi har en bra dialog. De har sagt att de varit nöjda med mina senaste matcher som vi dessutom vann. Då känns det bättre att sitta på sidan än om vi förlorat och jag själv varit jättedålig. Då fattar man vem som helst att det är skitjobbigt och att det är lätt att grubbla.

Jag vet att Bert Robertsson tycker att du visat mer glöd på slutet.

– Det tycker jag också. I början var jag lite stressad och hispig i spelet och gjorde konstiga saker. Antingen jobbade jag för mycket eller för lite. Det är aldrig bra att åka omkring och tänka för mycket. Nu har jag hittat en bättre känsla och litar mer på mig själv, säger Mikael Frycklund.

En sak till: Olle Lycksell åkte på vad som såg ut som en lårkaka och haltade ut från träningen. Det är oklart om han tvingas till mer vila.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

29 nov 2019, 01:12

En intervju med Holös av Bergsten efter vårt platta fall mot Brynäs:

Är besviken på allt och alla

Mycket på spel i en av höstens hittills viktigaste matcher. Det märktes inte. "Just nu är man bara besviken på allt och alla", sa LHC-backen Jonas Holös.

Det var fyra poäng upp till Brynäs på sista slutspelsplatsen före nedsläpp i Gävle.

Det kunde ha minskat till en – men ökade i stället till sju efter 1–3-förlusten.

– Det är mycket som har känts bättre på slutet och även om vi förlorade två matcher i förra veckan gjorde vi ändå en hel del bra. Men det här? Det kändes som vi tappat allt och var tillbaka på ruta ett igen. Varför det blev så har jag inget bra svar på, sa Jonas Holös.

Rutinerade backen, inför säsongen värvad från Fribourg i schweiziska ligan, avbröt det sedvanliga motionscykeltrampandet för att försöka förklara vad som hände i det så viktiga streckmötet mot Brynäs.

Han lyckades inget vidare.

– Jag har inget bra svar på varför det såg ut som det gjorde. Men det var definitivt inte bra nog.

Han var befriande ärlig efter tredje raka LHC-förlusten. Inget skitsnack eller försök till taskiga bortförklaringar. Efter en lovande period med elva poäng av tolv möjliga har det tagit tvärstopp och Holös såg både bestämd och besviken ut när han sa:

– Det blir en tuff hemresa, det förstår alla. Vi får några timmar att tänka på vad vi gjort och inte gjort. Just nu blir man bara så besviken på sig själv och på laget och på allt och alla. Det blir att sitta och fundera lite i bussen.

Det såg ut som om det saknades attityd.

– Jag vet inte vilket ord jag ska använda, men vi måste hitta ett sätt att få ihop det på. Det måste hända något och det måste hända något snabbt. Alla vill mycket och kämpar, men till slut handlar det om att du måste spela med pucken, sätta passningarna och göra de rätta grejerna. Nu började vi med att stå stilla och slarva. Första tio minuterna satt vi kvar i bussen.

Ja, det var en mörk LHC-kväll och en insats som lämnade mycket i övrigt att önska. Inte minst hade Jonas Gustavsson, målvakten, det jobbigt, släppte ett par till synes billiga puckar förbi sig och blev utbytt efter Victor Söderströms märkliga mål till 3–0 i andra perioden.

Redan där kändes det avgjort.

Brynäs inledde bäst och tog också ledningen i numerärt överläge. William Worge Kreü drog på sig en till synes onödig utvisning och Jonas Gustavsson gjorde ett tydligt misstag när han släppte Tomi Sallinens direktskott förbi sig intill första stolpen.

– Hösten har varit tuff, vi får slita för precis allting och då är det ännu viktigare att vara noggrann med detaljerna. Sen har vi dragit på oss för många utvisningar och straffats hårt av det. Vi snackade om att det krävdes bättring till andra perioden och så började vi lika illa som i den första, sa Jonas Holös.

LHC-bekantingen Joachim Rohdin spräckte sin egen målnolla när han satte pucken i krysset innan Victor Söderström ökade ytterligare. Backens passning ändrade riktning på en klubba och hittade in förbi Gustavsson som efter det byttes ut mot Jacob Johansson som kom in och höll nollan.

Alltid något.

Reduceringen kom med åtta minuter kvar genom Jaakko Rissanen, men det var för lite och för sent. Det var en uppryckning i slutperioden, men LHC var aldrig nära.

– Vi försökte jaga och fick ett mål till slut. Vi tryckte och tryckte. . .men det hände liksom ingenting, sa Jonas Holös.

Bert Robertsson, tränaren, sa:

– Väldigt dålig energi från början och vi fick betala för det hela matchen.

Någon förklaring?

– Nej. Vi har haft en lång bussresa, men det är en jättedålig ursäkt. Jag hade förväntat mig något helt annat.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

29 nov 2019, 01:23

En krönika av Bergsten efter förlustmatchen mot Brynäs:

Tror inte riktigt på det, LHC

LHC saknade mycket i Gävle. Inte minst attityd. Och hur högt är det egentligen möjligt att lyfta på bara tre år?

Om två och ett halvt år ska alltså Linköping HC enligt klubbens egen tuffa vision spela SM-final. Nu sitter jag i det som tidigare hette Gavlerinken (ett och annat var faktiskt bättre förr), tittar i tabellen och tänker att det är långt dit.

Hur troligt är det med finalfeber redan 2022?

Inte alls, skulle jag säga.

Är det rent av möjligt?

Ja.

För att locka till sig de bästa spelarna krävs oftast antingen ett lag med realistisk möjlighet att vinna – eller att där finns tillräckligt mycket pengar för att locka till sig dem ändå. 2019 uppfyller inte LHC någon av de kriterierna och det är det som gör det så svårt. Jag gillar det kaxiga målet, men det är väldigt mycket som måste hända på i sammanhanget väldigt kort tid.

Om enbart mycket pengar och kontinuitet varit vägen till sportslig framgång hade inte Örebro legat i topp i SHL-hockeyn. Sant. Varje säsong innehåller någon högoddsare och undantag som bekräftar regeln och det är framförallt där som LHC:s möjlighet finns.

Antingen det eller att någon välvillig mecenat går in med en stor summa pengar som kan öronmärkas för att läggas på spelarbudgeten. Det är ingen tillfällighet att löneligan ofta har tydliga likheter med serietabellen. Pengar är inte allt, men utan dem är det nästan omöjligt att över tid ta det hela vägen till toppen och stadigt bli kvar där.

Nu gäller till att börja med att lägga full kraft på att locka tillbaka Jonas Junland från Schweiz. Dels för att han fortfarande är så bra, dels för att det är en skön profil som behövs och inte minst för att det skulle vara en prestigevärvning som visar att klubben menar allvar. Rätt många kontrakt går ut till våren och för en betydligt högre målsättning behöver det förstärkas på toppen. Säsongens lag är mer än något annat byggt för att ta första steget mot en ny identitet och för att göra bästa möjliga utifrån plats i det som populärt brukar kallas för näringskedjan.

Ingen vet hur det slutar i vår, absolut viktigast blir förstås att undvika kval, men att inte inleda treårssatsningen med slutspel skulle innebära en ännu brantare uppförsbacke. Oavsett vilket är frågan om bara ett par år räcker för att lyfta så högt som önskas.

Jag hoppas verkligen det. Det vore jättekul. Men jag tror inte riktigt på det.

Ska LHC ha fyra lag bakom sig (vilket krävs för slutspel) behöver Brynäs vara ett av dem. Jag kan inte se något annat. Därför var det riktigt illa att inte kunna prestera mer i en så viktig match. Var var farten? Inställningen? Energin? Det här var för svagt och färglöst.

Med alla hängande huvuden såg det nästan ut som om ingen trodde på det. Dåliga matcher kan man göra, men det hade i alla fall inte skadat med lite attityd.

Det enda positiva var att både Oskarshamn och Leksand också fick stryk.
....
Medelmåtta
Kontakt:

29 nov 2019, 07:29

@nils tack för artikeln. Mycket uppskattat.
Dessa medlemmar gillar skribenten .... för sitt inlägg:
Nils
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

01 dec 2019, 00:21

En intervju med Little och Bert av Bergsten efter förlustmatchen mot Luleå:

Vi kanske har tränat för hårt

Bert Robertsson tog på sig förlusten mot Luleå. "Vi kanske har tränat för hårt", sa LHC-tränaren.

För andra matchen i rad förlorade Linköping HC med 1–3 i SHL-hockeyn. För andra matchen i rad klagade Bert Robertsson efteråt på att det saknades energi i laget.

– Vi hade dålig energi under i princip hela matchen, sa Robertsson.

Hur kan det bli så?

– Jag får nog ta på mig det. Vi har kanske tränat för hårt.

Tycker du att det såg så ut?

– Jag tycker att det var dålig energi i starten på den här matchen och jag tyckte att det var dålig energi i starten på förra matchen. Vi skapade mycket energi i slutet av båda matcherna, så uppenbarligen fanns det kräm kvar i benen då. Vi hade behövt den pushen tidigare. Men jag får nog som sagt ta på mig det.

En, två, tre och nu fyra förlustmatcher i rad för Linköping HC i SHL-hockeyn. Fortsatt på rätt sida om kvalstrecket i bottenkampen, men efter Leksands seger tidigare under lördagen krympte marginalerna ytterligare. Det blev 1–3 (0–0, 0– 1, 1–2) i hemmamötet med formstarka topplaget Luleå och det var siffror som till rätt stor del talade om hur det såg ut.

Tajt och hårt jobb åt båda håll, men ett hemmalag som egentligen inte kom någonstans framåt.

På fyra förlustmatcher har inte LHC gjort mer än ett mål i någon av dem.

– Du såg samma match som jag. Vad hade vi efter två perioder? Fem skott på mål...då är det inte lätt att vinna, sa Broc Little.

Amerikanske forwardsstjärnan suckade tungt efter femte matchen i rad utan mål för hans del.

Nu hade han matchens första riktigt heta målchans när han i andra perioden spelades fri av Andrew Gordon, men läget missades och sedan var det inget snack. Isac Brännström spräckte nollan i slutet av perioden och i den tredje kom 0–2 genom Arttu Ilomäki efter Filip Karlssons grova miss och 0–3 genom Nils Lundqvist i numerärt överläge. Utöver Littles öppna läge skapades inte mycket konstruktivt framåt.

Tretton skott på mål totalt är inga smickrande siffror.

Förre LHC-keepern David Rautio var inte långt i från att nolla sitt gamla lag, men kunde inget göra när Andrew Gordon satte pucken högt i fem mot fyra med drygt fyra minuter kvar. Men precis som mot Brynäs häromsistens kom tröstmålet för sent och Luleå höll undan.

Broc Little sa:

– Det finns ingenting som kommer enkelt för oss just nu. Mer och mer har vi listat ut hur vi ska spela i defensiven, men de senaste veckorna har det i stället tagit udden ur vår offensiv. Vi måste hitta ett sätt att jämna ut det där.

Hur då?

– Genom att gå för det och hitta sätt att spela mer med pucken. Du måste ta dina chanser ibland. Det kan bli ett och annat misstag, men då har du i alla fall försökt och då får någon annan täcka upp. Just nu är vi så rädda för att göra misstag och spelar mer för att inte förlora än för att vinna. Det går inte.

– Det är enkelt att sitta här och säga, men du såg det själv. Vi spelade Luleå i händerna genom att inte hota eller utmana tillräckligt.

Hur frustrerande är det?

– Mycket. Vi vill så klart vinna och spela mer i motståndarnas zon. Men vi kan inte göra det genom att hålla det enkelt. Vi behöver våga lite också.

Är du orolig?

– Vad ska jag svara på det? Vi måste börja samla poäng, det förstår alla, och vi kan inte bara säga det. Vi måste göra det också. Jag önskar att jag hade bättre svar på dina frågor, men tyvärr har jag inte det, sa Broc Little.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

01 dec 2019, 00:22

East skrev:
30 nov 2019, 22:50
Kan någon sammanfatta eller låsa upp Bergstens krönika? Tack på förhand
Krönika av Bergsten efter förlustmatchen mot Luleå:

Vågar du inget, så vinner du inget

Åkte till Saab arena för att med snart halva serien spelad ännu en gång försöka reda ut åt vilket håll det egentligen blåser för Linköpings HC i SHL-hockeyn.

På 21 poäng ställde vi oss frågan:

Vart är det på väg?

Är det på väg mot att trots allt slåss om en slutspelsplats – eller kommer det ännu mer att handla om att överleva och att undvika kval? Nu blev det fjärde raka förlusten och det där förstnämnda kom ytterligare en bit bort. Det var tre viktiga poäng som gick förlorade och som gjorde det ännu svårare att andas lugnt i SHL-hockeyn.

Samtidigt vände Leksand mot Rögle och tajtade till det ytterligare i botten. Som det ser ut just nu talar det allra mesta för en vinter och vår där det mer än något annat kommer att handla om att hålla just Leksand och Oskarshamn bakom sig.

Mycket kan hända efter att tomten varit och hälsat på, men frågan är om inte allt annat i så fall är bonus.

Det är så det känns.

Så här långt har LHC-ledningen famlat i sina försök att hitta nödvändig kemi i sina formationer. Några matcher här och där, några perioder här och där – men alldeles för sällan och inte minst för ojämnt över 60 minuter.

Hösten är tillfället för att blanda ingredienser, hitta rätt i formationer och få det att klicka.

Hitta kemi, helt enkelt.

Framåt och bakåt.

LHC har inte gjort det.

Bert Robertsson, tränaren, ansvarar för laboratorieexperimenten i Linköping och för att få till den exakta kemiska blandningen och jag kan tycka att det för ofta ändrats för lite under matcherna när spelet gått i stå och det varit på väg mot förlust. Jag kan möjligen också tycka att det för ofta ändrats lite för mycket mellan matcherna för att skapa en större trygghet.

Jag hade behållit förstakedjan intakt, spelat Adam Helewka som center med Henrik Törnqvist och Olle Lycksell och givit Mikael Frycklund chansen tillsammans med Patrik Lundh och Joe Whitney. Med Jimmy Andersson (när han är frisk), Dan Pettersson (när han är tillbaka) och Jarno Kärkki (om han blir kvar) i en fjärdekedja.

Annars är framförallt problemet är att hitta balansen mellan offensiv och defensiv.

Mot Luleå var, utöver Filip Karlssons assist till 0-2-målet, inte mycket att klaga på försvarsspelet och det var överhuvudtaget en match med sällsynt få målchanser. LHC var trubbigt värre mot formstarkt och svårforcerat motstånd. Ett skott på mål i andra perioden sa en hel del bara det.

Det måste börja bakifrån, men vågar du ingenting så vinner du ingenting heller.

Bert Robertsson pratade själv efteråt om att det saknades energi och att en förklaring kan vara att det tränats för hårt. Han kan ha en poäng där. Det är viktigt att träna hårt och bra, men det handlar också om att träna smart och att inte glömma återhämtningen.

Frågan är om det är en detalj som missats där.

I övrigt:

Säga vad man vill om Luleå, det är inte flashigt för fem öre, men det är konsekvent och kan räcka för att vinna serien i vår.

Jacob Johansson fick starta i LHC-målet och ingen skugga över honom.

Borde det inte Mikael Frycklund få chansen snart?

Patrik Lundh måste snart börja visa mer.

Det borde inte vara någon nyhet att det är bra att skjuta högt på David Rautio. Det borde inte vara någon nyhet att det är bra att skjuta överhuvudtaget.

Hemmapubliken var bättre än hemmalaget den här gången också.
Dessa medlemmar gillar skribenten Nils för sitt inlägg (totalt 2):
EastSillen
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

01 dec 2019, 00:52

Tack Nils!
Dessa medlemmar gillar skribenten East för sitt inlägg:
Nils
- Men det blir lugnt -
Skriv svar