LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gardet
Nybörjare

30 okt 2019, 22:15

Jocke_L skrev:
30 okt 2019, 22:09
Bergsten skrev:På sina håll har det till och med spekulerats om att det skulle vara aktuellt med coachbyte
Var?
Ja du, Bergsten behövde väl bara en ursäkt till att ställa frågan?
"De äro förstockade av högfärd. Sjutusand djävlar haver jag lovat dem, och det skall jag hålla."
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

01 nov 2019, 01:00

Det var skönt att se att Roger tog bladet från munnen och gjorde en riktigt bra insats när vi är intresserand om hur han ser på lagbygget och läget i tabellen. Som Roger sa är det inte Berts fel att vi ligger där vi ligger, istället menade han att om det skulle va någons fel då skulle det vara Roger och Pajen som är de ansvariga. Gott att höra att han står upp för Bert.
Sillen
Amatör

02 nov 2019, 22:56

Krönika av Candevi i Corren efter dagens match, 191102

Nu måste LHC få lite lugn och ro

Fem poäng på två matcher har givit LHC ny energi. Men nu är det viktigt att laget får lugn och ro för att den nya gruppkonstellationen ska komma samman på bästa sätt.

När det går tungt för ett lag skriks det ofta efter nyförvärv som ska ha en viss spetskompetens på isen, men glöms lätt bort att det i en lagsport även handlar om vad för typ av person som ska in i laget. Du kan lätt läsa dig till statistik och se klipp på hur snyggt en spelare gör mål – men att scouta personligheter är svårare. En spelare in eller ut kan väldigt snabbt rucka upp rollerna i laget och även förstöra en bra stämning som byggts upp under en längre tid. På så sätt är den mänskliga faktorn i en sport väldigt spännande. Något som tagit månader att bygga upp kan förstöras på en sekund.

På väldigt kort tid har omsättningen på spelare varit stor då Nick Sörensen bytt klubb samtidigt som Sam Lofqvist, Adam Helewka och Jarno Kärki kommit in. Såklart är det här något som påverkar den kärngruppen som var från början och det kommer ta tid innan allting sätter sig helt. Nu har jag inte hunnit lära känna dessa spelare och personlighetstyper speciellt väl eftersom de inte varit här så länge. Men känslan efter att ha pratat med dem och sett hur de beter sig i omklädningsrummet efter träning och match är att det är rätt typ av personer för det här laget som kommit in. Där tror jag verkligen att general managern Niklas Persson har hittat rätt.

Trots att Jimmy Andersson efter Röglematchen sa att han gärna hade spelat vidare på den här vinnarvågen under nästkommande vecka tror jag att det här uppehållet kommer välbehövligt. LHC behöver få lite lugn och ro för att kunna sätta samman den här nya gruppkonstellationen på rätt sätt. Snart börjar också skadade spelare komma tillbaka och gruppen står inför en helt ny konkurrenssituation. Då är det viktigare än någonsin att kommunikationen är tydlig från ledarhåll så att alla vet vad som gäller.

Den stora frågan nu är om det kommer bli aktuellt med någon mer utlåning även på forwardssidan. Backen Adam Ginning är redan hos Vita Hästen, men nu börjar det också bli trångt framåt. Då truppen består av flera spelare som har väldigt höga toppar men också väldigt djupa dalar är det svårt att på rak arm säga vem som borde få speltid hos något annat lag.

Till sist: Oerhört viktigt att ännu en kämparinsats gjorde att laget fick med sig välbehövliga poäng. Ingenting kommer gratis.
serbenz
Medelmåtta

04 nov 2019, 14:57

Bergsten i dagens corren, 2019-11-04. Verkar som att endast Danne är aktuell för spel mot Leksand.

Så är läget med Lofquist efter smällen senast

ISHOCKEY Nye LHC-backen Sam Lofquist rasade in i sargen mot Rögle och saknades på måndagsträningen. Men inte på grund av smällen.

– Nej, han är sjuk, säger Bert Robertsson.

Inte mindre än tio (!) spelare fanns av olika anledningar inte med på isen när Linköping HC genomförde veckans första pass i Saab arena. Utöver de som varit borta tidigare saknades även Jonas Holös, Simon Lundmark (båda på landslagsuppdrag med Norge respektive Sverige), Andrew Gordon, Hampus Larsson och Sam Lofquist.

Den sistnämnde fick en smäll i lördagens segermatch mot Rögle och spelade av säkerhetsskäl inte på slutet, men att han inte tränade nu berodde på förkylning.

– Det är ganska många som ställt frågan vad som hände mot Rögle, men det är lugnt. Sam var rejält förkyld mot både HV och Rögle, men ville verkligen spela. Nu får han ta det lugnt i någon eller några dagar, säger Bert Robertsson.

Vad gäller Gordon och Larsson ska det inte heller vara något allvarligt.

– Vi hade några som var på gränsen inför matchen senast, men som bet ihop och tog sig an matchen som om det vore slutspel. Det gillar vi. Men då kanske de behöver någon dag extra, säger Robertsson.

LHC nystartar SHL-hockeyn 14 november mot Leksand och då är förhoppningen att långtidsskadade Dan Pettersson ska vara klar för comeback. Däremot finns risken att det dröjer ytterligare en tid för Joe Whitney. Tanken var att forwarden rent av skulle vara aktuell för spel mot Rögle, men så blev det inte.

– Han har varit och kontrollröntgat sin hand och blir borta minst en vecka till, säger Bert Robertsson.

I övrigt har FIlip Karlsson börjat med att trappa upp på träningen och är något närmare spel än Patrik Lundh.
Dessa medlemmar gillar skribenten serbenz för sitt inlägg:
toedrag
Kolle42
Medelmåtta

09 nov 2019, 08:01

Vad säger Junland i gårdagens corre?
Sillen
Amatör

09 nov 2019, 08:31

Varsågod @Kolle42 och övriga intresserade. Ur CORREN 191108, Per Bergsten

Junlands uppmaning till LHC-basen

Här är Jonas Junlands uppmaning till Niklas Persson. "Jag hinner inte komma till Linköping, så vill han träffas är han välkommen hit", säger backstjärnan.

32-åringen är inne på sista säsongen på kontraktet med schweiziska Lausanne, det är ingen hemlighet att LHC vill ha honom tillbaka och att intresset är ömsesidigt. Att familjen Junland i början av nästa år väntar sitt tredje barn ökar också möjligheterna för en återkomst.

– Jag säger som tidigare. Jag stänger inga dörrar någonstans, men det skulle vara kul att spela i Linköping igen. Så mycket kan jag väl säga. "Pajen" (Niklas Persson, general managern) vet hur läget är. Vi har pratat, men inte träffats än, säger Jonas Junland.

När ska ni göra det, då?

– Det vet jag inte. Jag hinner inte komma till Linköping, så vill han träffas är han välkommen hit.

Har ni pratat något om kontrakt mer på kompisnivå?

– Nej, då pratar vi mest om trav och annat. Senast messade vi lite om bröderna Hävelid i tv-pucken. Fantastiskt duktiga.

När är planen att ta beslut om nästa säsong?

– Jag tänker ta det lite lugnt och ta en sak i taget. För familjens skull vill jag absolut ha ett längre kontrakt på tre–fyra år. Skulle det inte bli Linköping lär jag bli kvar i Schweiz, säger Junland, som svarat för nio poäng på 19 matcher för ligafyran.

Sin vana trogen håller Linköpingskillen bra koll på moderklubben och gillar förändringarna som gjorts.

– Jag tror stenhårt på Niklas (Persson) och gillar det jag hör om Bert (Robertsson) som tränare. Men att förändra tar tid. Man märker att det inte längre är någon som kör på halvfart och med bara lite bättre defensiv kan det lyfta i tabellen, säger han.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg (totalt 2):
Kolle42Barry Carlisle
Kolle42
Medelmåtta

09 nov 2019, 10:04

Sillen skrev:
09 nov 2019, 08:31
Varsågod @Kolle42 och övriga intresserade. Ur CORREN 191108, Per Bergsten

Junlands uppmaning till LHC-basen

Här är Jonas Junlands uppmaning till Niklas Persson. "Jag hinner inte komma till Linköping, så vill han träffas är han välkommen hit", säger backstjärnan.

32-åringen är inne på sista säsongen på kontraktet med schweiziska Lausanne, det är ingen hemlighet att LHC vill ha honom tillbaka och att intresset är ömsesidigt. Att familjen Junland i början av nästa år väntar sitt tredje barn ökar också möjligheterna för en återkomst.

– Jag säger som tidigare. Jag stänger inga dörrar någonstans, men det skulle vara kul att spela i Linköping igen. Så mycket kan jag väl säga. "Pajen" (Niklas Persson, general managern) vet hur läget är. Vi har pratat, men inte träffats än, säger Jonas Junland.

När ska ni göra det, då?

– Det vet jag inte. Jag hinner inte komma till Linköping, så vill han träffas är han välkommen hit.

Har ni pratat något om kontrakt mer på kompisnivå?

– Nej, då pratar vi mest om trav och annat. Senast messade vi lite om bröderna Hävelid i tv-pucken. Fantastiskt duktiga.

När är planen att ta beslut om nästa säsong?

– Jag tänker ta det lite lugnt och ta en sak i taget. För familjens skull vill jag absolut ha ett längre kontrakt på tre–fyra år. Skulle det inte bli Linköping lär jag bli kvar i Schweiz, säger Junland, som svarat för nio poäng på 19 matcher för ligafyran.

Sin vana trogen håller Linköpingskillen bra koll på moderklubben och gillar förändringarna som gjorts.

– Jag tror stenhårt på Niklas (Persson) och gillar det jag hör om Bert (Robertsson) som tränare. Men att förändra tar tid. Man märker att det inte längre är någon som kör på halvfart och med bara lite bättre defensiv kan det lyfta i tabellen, säger han.
Man tackar!
Sillen
Amatör

10 nov 2019, 20:41

Jag vill inte höra det mer, LHC

KRÖNIKA Per Bergsten Corren, 191110

Rätt att bengalbränningen ska straffas – men flaggförbudet gillar jag inte. Och här är meningen som LHC inte får använda sig av.

De så kallade LHC-supportrarnas bengalbränning i Oskarshamn är de senaste dagarnas hockeysnackis i Linköping.

Det verkliga problemet är inte att klubben nu får böta 25 000 kronor och att fansen beläggs med flaggförbud för resten av säsongen. Inte heller att säkerhetsansvarige säger att han har ”full förståelse för tävlingsnämndens beslut, men givetvis tycker att det är tråkigt att vi och våra supportrar blir begränsade i hur vi kan stötta laget.”

Det verkliga problemet är att någon, eller förmodligen några, får för sig ett så sällsynt idiotiskt tilltag som att ta med sig pyroteknik och bränna av inne i en hockeyarena. Så många drabbas av det som görs av så få och på ren svenska är det för jävligt.

En person är identifierad och kommer med all säkerhet att stängas av. Det är bra. Finns det fler inblandade, och det gör det säkert, hoppas jag att de också straffas. Hårt. Med så många av de riktiga fansen i klacken borde någon kunna hjälpa till med att hitta dem som inte borde vara där. Bengaler har inte på en läktare att göra och de som bryter mot reglerna ska sättas dit för att avskräcka fler att ens fundera på att göra samma sak.

Däremot måste jag säga att jag har svårt för den kollektiva bestraffningen.

Självklart ska det vara böter för klubben. Som ökas för varje gång det händer. Om det händer. Att införa flaggförbund, för att några den här gången gömt sig där under, löser inga problem. Nästan alltid är det en positiv del av läktarlivet och vill någon bränna av en bengal kommer det att göras oavsett flaggor eller inte.

Publiksiffrorna i Saab arena har med tanke på svaga resultat varit sådär under hösten, men stämningen har höjts och LHC-klacken har imponerat mer än på många år. Nu krävs en del kreativa lösningar för att hitta nya vägar att synas och stötta.

Två bra matcher och två vinster före uppehållet gav LHC nytt hopp – men det är ingenting värt om det inte görs igen och igen och igen. Såg en lång intervju med tränaren Bert Robertsson på klubbens hemsida och jag gillade avsnittet när han pratade om ökade krav.

Det är så det måste vara.

Kravet ska vara att Jonas Gustavsson räddar laget när så behövs, att nya förstakedjan med Broc Little, Jaakko Rissanen och Andrew Gordon fortsätter att vara just det, att Jonas Holös och Eddie Larsson leder defensiven och att Niklas Persson agerar när så behövs.

Är det någonting som jag inte vill höra efter förluster och tappade matcher i vinter och vår så är det ”vi är bra när vi gör det vi ska”.

Punkt.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg:
Lukkinen
Sillen
Amatör

11 nov 2019, 11:34

Nu hoppas LHC-basen på lugn och ro

Per Bergsten, Corren, 191111

November är här – och SHL-jumbon Linköping HC har inte råd med att det blir mörka november. ”Jag vet inte om det där finns längre”, säger Niklas Persson.

General managern har haft en arbetsam höst och på grund av skador och dåliga resultat lassat in inte mindre än fyra sena nyförvärv: i tur och ordning Axel Ottosson, Adam Helewka, Sam Lofquist och Jarno Kärkki.

De tre förstnämnda har kontrakt säsongen ut, medan finske Kärkkis korttidsavtal går ut om en knapp månad.

Vad som händer efter det är oklart.

– Han konkurrerar på samma sätt som alla andra. Gör han bra ifrån sig vill vi säkert ha honom kvar. Sedan vet man inte vad som händer med skador. Mot Leksand för några veckor sedan hade vi femton forwards att tillgå. Sedan tog det inte lång tid förrän det av olika anledningar bara var elva kvar, säger Niklas Persson.

Om inget oförutsett inträffar är Joe Whitney klar för comeback i veckan som kommer. Patrik Lundh och Dan Pettersson väntar läkarbesked inom kort, men som vi berättade häromdagen kan Petterssons comeback dröja något på grund av en krånglande häl. Likt Lundh är Filip Karlsson borta ett tag till.

– På papperet är vi 16 forwards, men just nu är det definitivt inte aktuellt med någon utlåning eller liknande, säger Persson.

Kan det bli aktuellt med ytterligare värvningar?

– Lika bra att inte säga för mycket, men det är inte så att jag söker lika aktivt. Nu hoppas jag att vi kan få lite lugn och ro och bygga upp gruppen igen.

Två raka segrar före uppehållet – har det vänt nu?

– Jag vet inte vad som skulle ha vänt. Vi måste fortsätta att tro på det vi gör och ödmjukt göra rätt saker. Då kommer också resultaten.

Under femtielva säsonger som spelare har Niklas Persson många gånger upplevt det som brukar kallas för mörka november. En ofta tuff period där chansen fanns att både vinna och förlora många tunga poäng.

LHC-basen säger:

– Jag vet inte om det där finns på samma sätt längre. Visst, det kan vara lika kolsvart och trist väder och matcherna känns kanske inte alltid lika roliga som i september och april…men samtidigt ökar publiken och det är så jämnt och så viktigt hela tiden.

– Det är inte heller lika tätt med matcher som tidigare och därmed inte lika många poäng att spela om. Men klart att det är en betydelsefull period som väntar, säger Persson.

Linköping HC är med 15 poäng just nu sist i SHL-tabellen – men med bara en poäng till Växjö, två till Oskarshamn och Leksand samt tre till Brynäs. I veckan väntar hemmamöten med Leksand (torsdag) och Djurgården (lördag).
Ghoul
Amatör

11 nov 2019, 16:14

Härlig måndagskänsla av att läsa PB:s krönikor. Angående bengalen är ju mycket av det saxat härifrån, gränsfall till att det är rena citat. Kollektiv bestraffning, flaggförbud löser inga problem. Och. Så. Vidare.

Jaja, om jag inspirerat dig till någon text Pelle så bjuder jag på det.
Dessa medlemmar gillar skribenten Ghoul för sitt inlägg:
Kolle42
Vi äro fädren lika, Östgötar, gudskelov,
Och vårt du är, du fagra Östergyllen!
Användarvisningsbild
Satashi'
Erfaren

11 nov 2019, 17:01

Per, det är bara att regga ett konto så att vi kan mingla ihop! Du måste se till att få upp din post count lite inför vår storsamling, så att du kan flexa med din t-shirt! ;)
Dessa medlemmar gillar skribenten Satashi' för sitt inlägg:
toedrag
Sillen
Amatör

11 nov 2019, 22:09

Per Bergsten, Corren, 191111

LHC-centern: ”Har varit en prövning”

Tänk att åtta bokstäver, sammanflätade till ett ord, kan ge en så positiv känsla. Spelklar. ”Det har varit en prövning”, säger Dan Pettersson.

Det har som bekant varit en problem- och skadefylld höst för Linköping HC i SHL-hockeyn.

Dan Pettersson har inte spelat alls på grund av en knäoperation.

Än.

Men till nystarten mot Leksand är centern redo. Med tanke på ljusnande skadeläge i övrigt är det oklart om det blir spel direkt, men nu är han i alla fall friskskriven.

– Det känns riktigt kul. Jag har väntat länge, säger 26-åringen.

Det var i bortamatchen mot Frölunda i våras som centern fick en smäll på ena knäet – och strax efter avslutad säsong kom beskedet att det rörde sig om en allvarlig broskskada som innebar att han skulle vara borta länge.

Nu skriver vi snart mitten av november och han är till slut klar för comeback – lite drygt åtta månader efter smällen.

– Jag har successivt kunnat öka belastningen och rehabiliteringen har gått enligt plan. Nu hoppas jag kunna vara med och hjälpa till. Den som väntar på något gott och allt det där, du vet. Det har absolut varit en prövning.

Pettersson hymlar inte om att det varit en tuff väg tillbaka med alla timmar på motionscykel och diverse annan sysselsättning i gymmet.

– Jag har aldrig varit borta så här länge. Nu har det gått en vår, en sommar och nästan en hel höst. Man får hålla humöret uppe och ta det steg för steg. Mest frustrerande har det varit i slutet när du är nära, men ändå måste vänta.

Formen?

– Lite rostigt är det allt. Det är skillnad på träning och match. Hur mycket och hårt du än tränar måste du komma igång och spela för att hitta allt som du behöver. Men allt känns bra, det gör det.
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

11 nov 2019, 22:27

Satashi' skrev:
11 nov 2019, 17:01
Per, det är bara att regga ett konto så att vi kan mingla ihop! Du måste se till att få upp din post count lite inför vår storsamling, så att du kan flexa med din t-shirt! ;)
Tack för att du gav mig en naturlig ingång till detta som blir mitt 5000e inlägg! Sållar mig nu tillsammans med @Lukkinen till den exklusiva tvåmannaskaran på bullen som bär statusen världsklass 8)

5000 jävla inlägg... Vet inte om man ska vara stolt eller skämmas över hur obscent mycket tid man har lagt ned på ett hockeyforum det senaste decenniet. Väljer nog det förstnämnda :)
Dessa medlemmar gillar skribenten alfie för sitt inlägg (totalt 3):
LKPGpojkenRpezontoedrag
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

11 nov 2019, 22:39

@alfie, ÄNTLIGEN! Oj vad ensamt det har känts för mig i denna samling simpla drängar. Nu har jag äntligen någon som kan förstå sig på mitt forumsintellekt i världsklass ;)

Grattis 8)
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Skriv svar