LHC, Framtiden och föreningens "gameplan"

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
...

14 apr 2018, 11:30

Vadå ”försöker in i det längsta tro på...” Det hör väl till det normala och rimliga att faktiskt tro på den förklaring som kommer från den person det gäller, inte några anonyma personer på ett forum, som hostar ut sig antydningar och rykten utan att faktiskt belägga något.

Sen är det väl, som med så mycket annat, att det inte finns bara en förklaring. Det såklart, hade allt annat varit himmelriket, framgångar de senaste åren och SM-guld inom reellt avstånd, så kanske Dan kunnat stå ut med familjesituationen. Men nu, efter tre år med obefintliga resultat, eventuell dålig stämning inom organisationen, förväntningar och krav som inte uppnåtts så väger förmodligen familjesituationen väldigt tung.

Sen tycker jag väl att det är lite larvigt att vänta med att komma med ”bevis”. Har du nåt att säga är det väl bättre att göra det, annars vara tyst.
Berget8
Nybörjare

14 apr 2018, 15:16

Angående diskussionen i Silly tråden om damlaget så har jag lite att inflika angående såkallade hockeygymnasiet för tjejer som klubben har. (Vet folk i stan ens att det finns?)
Att kalla det för ett hockeygymnasium är ett skämt.. så när Mäki tidigare pratat om att LHC är så bra för dom har HG för tjejer och killar bla, bla, bla så känns det mest skrattretande.

1. Tjejerna har väldigt sena träningstider, ofta som slutar mellan 21-22 för stt sen ha HG träning runt kl.8 dagen därpå inte optimalt.

2.Tjejerna får inte äns mat i ishallen efter sina HG träningar, ibland kan dom få lite pucko som blir över hos damerna, killarna får antingen mat i stångebrofiket eller Resturangen även hört att dom ibland får Ming express

3. Inte en enda spelare från detta HG har fått chansen att spela med damerna, möjligtvis träna men inget matchspel

4. Det har placerats på fria läroverken ut i Lambohov, helt fel sidas av stan. Killarna går på Birgitta mitt i stan ungefär

5. Laget får sälja 50/50 lotter, newbody m.m för att få in pengar. Aldrig att HG för killar skulle behöver det.

Kan säkert rabbla upp mer, men min åsikt är att detta blir en onödig kostnad i det här fallet när det bara satsas halvdant på det och blir mellanmjölk av alltihop. Antingen satsar man fullt ut på det eller så skiter man i det.
It’s fucking playoffs - Chad Kolarik
Användarvisningsbild
PuckOut
Erfaren

14 apr 2018, 15:28

Enda anledningen till att klubbar "satsar" på damhockey är för att det är politiskt korrekt att göra det i dagens jante-Sverige. Det är ungefär samma sak som en politiker alltid säger sig vara feminist, i annat fall är karriären över inom politiken. Även Martin Timell sades sig vara feminist, jo tjena..

Jag vet att det jag skriver är kontroversiellt i "perfekta" Sverige, men jag står för mina åsikter, till skillnad från många andra.
Berget8
Nybörjare

14 apr 2018, 15:49

PuckOut skrev:
Enda anledningen till att klubbar "satsar" på damhockey är för att det är politiskt korrekt att göra det i dagens jante-Sverige. Det är ungefär samma sak som en politiker alltid säger sig vara feminist, i annat fall är karriären över inom politiken. Även Martin Timell sades sig vara feminist, jo tjena..

Jag vet att det jag skriver är kontroversiellt i "perfekta" Sverige, men jag står för mina åsikter, till skillnad från många andra.
Jag håller med om att det är så nu... vilket är fel!
Det jag vill få fram är att ska man ha damlag/HG för tjejer m.m ska det vara för att satsa på inte bara ha det för sakens skull.
It’s fucking playoffs - Chad Kolarik
Användarvisningsbild
Silverfisk
Nybörjare

14 apr 2018, 16:14

PuckOut: Grattis till att ha lyckats knåpa så mycket trams på en gång.
This town ain't big enough for the both of us
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

14 apr 2018, 17:24

Silverfisk// man har full acceptans för att du tycker annorlunda men det vore bra om du kunde hålla diskussioner på en vettigare nivå.
Cluben - Since -96
Användarvisningsbild
HDT
Amatör

15 apr 2018, 10:35

PuckOut skrev:

Helt rätt. Jag undrar lite om dessa som slaviskt tycks följa LHC:s damlag - är det enbart godhetssignalering eller är ni genuint intresserade? Om det sista, följer ni även pojklagen ner till 14-15-årskullarna? (Det är väl sportsmässigt ungefär samma nivå?) Det vore ju rimligt - om det nu är det sportsliga som står i centrum.

@East - Vänstertrollet fisken har gjort det fullkomligt klart vid det här läget att han varken är förmögen eller intresserad av en seriös diskussion, så jag skulle nog inte få upp mina förhoppningar.
Användarvisningsbild
BK Robbi
Rutinerad
Kontakt:

15 apr 2018, 11:08

Äh, nu höjer vi nivån lite va? Personangrepp eller liknande insinuationer ger ingen bra miljö för vettiga diskussioner.
Alla har rätt till en åsikt, och öven att lufta den här. Att man får mothugg hör till (annars blir det ju ingen diskussion ;-)), men som sagt, personangrepp och invektiv kan vi väl lämna därhän.
När det gäller damerna erkänner jag villigt att jag inte följer dem live, utan bara via media. Det innebär ändå inte att jag är likgiltig inför deras framgångar, tvärtom. Med tanke på deras förutsättningar och uppoffringar för att kunna hålla på med sin sport är deras prestationer genom åren beundransvärda.
Och ska vi titta strikt ekonomiskt på det hela kan vi ju, som någon annan nämde, fundera på juniorverksamheten i samma veva. Visst, tanken är att få fram spelare till herrarnas A-lag, men sett till vad det kostar och hur många som ”går hela vägen” (och som vi får behålla) är ju kalkylen tveksam. Elitlicensen kräver ju en ”acceptabel” juniorverksamhet, men inte är det väl bara därför man satsar på densamma?
Nej, en bred verksamhet för både killar & tjejer hör till om man ska ses som en ansvarstagande idrottsförening och bli accepterade av gemene man (och kvinna) i samhället. Det finns mer parametrar än de rent ekonomiska.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

15 apr 2018, 13:00

Att LHCs ungdomsverksamhet skulle göra något exceptionellt bra och vara en talangfabrik likt det Mäki pratar om är ju inte förankrat i verkligheten på något sätt. Finns andra lag som är bättre än LHC på att locka till sig lovande spelare och få fram dom i sina A-lag. Även Växjö börjar bygga upp en riktigt bra ungdomsverksamhet nu.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Ndur
Rutinerad

15 apr 2018, 13:17

bloodandashes skrev:
15 apr 2018, 13:00
Att LHCs ungdomsverksamhet skulle göra något exceptionellt bra och vara en talangfabrik likt det Mäki pratar om är ju inte förankrat i verkligheten på något sätt. Finns andra lag som är bättre än LHC på att locka till sig lovande spelare och få fram dom i sina A-lag. Även Växjö börjar bygga upp en riktigt bra ungdomsverksamhet nu.
Nja, Växjö är en bra bit efter. Deras J20 är bra och de har värvat smart dit. J18 och neråt är det dock annorlunda.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

15 apr 2018, 13:54

Jag tycker inte att man ska varken blanda in politik eller religion i en sport. Så var supportrarna själva har sin hemvist bör inte diskuteras i detta forum, och brandtal för sin egna politiska ståndpunkt är helt fel och skapar bara misstämning. Om man tillhör västern eller högern eller står mitt i mellan som liberal hör inte hit. Man är ju här för man älskar LHC och inget annat.
Användarvisningsbild
HDT
Amatör

15 apr 2018, 14:20

Nils skrev:
15 apr 2018, 13:54
Jag tycker inte att man ska varken blanda in politik eller religion i en sport. Så var supportrarna själva har sin hemvist bör inte diskuteras i detta forum, och brandtal för sin egna politiska ståndpunkt är helt fel och skapar bara misstämning. Om man tillhör västern eller högern eller står mitt i mellan som liberal hör inte hit. Man är ju här för man älskar LHC och inget annat.
Samtidigt kan man ju inte blunda för verkligheten då det faktiskt finns en hel del politik inom sport och således är det relevant att man diskuterar detta även i sportsammanhang. Till exempel, att damlag får så stor medial uppmärksamhet - sett till den sportsliga kompetensen (som sagt, jämför här med 14-15-åriga pojkar och den mediala uppmärksamhet dessa får) men även sett till det intresse den har bland allmänheten (vilket fortfarande är mycket låg) - har ju definitivt med politik att göra.
Användarvisningsbild
BK Robbi
Rutinerad
Kontakt:

15 apr 2018, 15:19

Lite märkligt det här. Kajsa Bergqvist och Carolina Klüft fick (när det begav sig) massor av medial uppmärksamhet utan att någon protesterade. De vann ju medaljer. Att Kajsa inte var i närheten av Patrik Sjöbergs höjder var det ingen som ifrågasatte eller dissade, istället bedömdes hon utifrån de prestationer hon gjorde relativt konkurrensen.
När det gäller fotboll och hockey bedöms man tydligen utifrån andra kriterier.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

15 apr 2018, 21:01

Hur som helst så är våra hockey och fotbollsdamer av högsta klass, så visst ska de väl få all den mediala uppmärksamhet som de förtjänar. Och inte kommer väl LHC's herrlag eller City lida för att damerna syns. Det är ju bara bra att Linköpings alla lag syns i vimlet och fortsätter sätta Linköping på sportkartan.
Gripen
Nybörjare

15 apr 2018, 22:15

En förutsättning för att kommunen ska kunna gå in och stötta LHC ekonomiskt är att verksamheten kan ses som samhällsnyttig. Ska det kriteriet uppfyllas så kan inte verksamheten bara bestå av herrarnas a-lag samt juniorverksamhet för de pojkar som bedöms ha potential att nå SHL-nivå utan föreningen måste vara öppen för alla.

De pengar som damverksamheten kostar föreningen är jag övertygad om att vi tjänar igen, dels på den publicitet och goodwill som den genererar, dels i rena pengar från kommunen.
Skriv svar