Silly Season 2019/2020

Diskutera om och omkring Cluben
Låst
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Metallica skrev:
14 feb 2020, 14:27
Vill vi ha en bättre trupp nästa säsong så MÅSTE vi ersätta en del halvbra/mellanmjölk-spelare med spets.
Jag förstår din poäng men det är just det här som kan vara dilemmat. Jag säger inte att vi ska behålla Sebbe, men om vi gör oss av med Whitney måste vi hitta något bättre OCH få den spelaren att signa med oss. Är vi i en sån sits att vi kan locka bra spelare utan att kunna betala högre löner än vad våra konkurrenter gör? De andra sportcheferna har dessutom fått ett försprång med detta då många redan vet att de spelar i SHL nästa säsong, fram till den här veckan var det högst osäkert att vi kunde erbjuda SHL-spel. Kanske kan vi locka den typen av spelare, jag vet inte, men jag inser att det kan finnas en viss problematik där.
Det är i det resonemanget som jag grundar mitt svar att behålla Whitney. Jag tycker inte heller att vi kan jämföra Sebbes och Whitneys resa, Whitney fick ett uppvaknade i höstas efter att fått spendera mycket träningstid själv med Bert. Kanske fick han honom att inse något? Hur som helst tycker jag att Whitney varit bättre under en mycket längre tid, och han funkar faktiskt väldigt bra med Jakko och Broc, ska vi till och med säga att det är en av ligans bästa linor som ändå kan lova utrymme för mer? Man kan göra det enkelt för sig och säga att Broc är kung och skapar allt på egen hand, men riktigt så enkelt är det inte.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Little, Jakko och Whitney är en riktigt bra första lina som jag gärna behåller till nästa säsong. Att det sedan behövs en till bra center till de övre kedjorna håller jag med om, Gordon skulle behöva en bra center vid sin sida och en bra vinge som vi kanske redan har eller så får vi signa upp en.
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

Lite komiskt om man lyfter blicken lite att se att många ändå vill ha en hel hög förlängningar i ett lag som slåss mot Oskarshamn för att få hänga kvar i SHL. Jag kan hålla med er om man tittar på individnivå, men nånstans är ju detta ett bottenlag och jag är inte så säker på att typ Whitney och Rissanen är något att bygga vidare på utan snarare att det är en synvilla att de är så bra eftersom de sticker ut i ett riktigt blekt lag.

Men allt handlar ju om pengar också. Whitney för 50k/mån är ju ett jätteklipp, för 200k/månad är han en jätteflopp.
Användarvisningsbild
jg
Rutinerad
Kontakt:

Thörna - Ny - Lycksell
Little - Rissanen - Whitney/Ny
Pasic - Frycklund - Ny
Kärki - Pettersson - Gordon
Jimmy A
"På sikt skola vi segra" http://www.livehockey.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

Gör ett nytt bättre försök efter många kloka resonemang här ovan :)
Gör ett par antaganden först.

- Sebbe får inte plats om vi kan signa Hardt till en billig peng.

- Frycklund har än så länge inte visat att han skulle hålla som tredjecenter. Fjärde funkar om han ska vara kvar men då måste Dan bort.

- Vill ha 13 forwards i truppen. Våra duktiga junisar får täcka upp vid skador.

Little - Rissanen - Ny
Olle - Ny - Gordon
Pasic – Ny – Törna
Kärki – Frycklund – Hardt
Jimmy
Kolle42
Medelmåtta

Little - NY - Törna
Olle - NY - Gordon
Pasic - Rissanen - Costmar
Kärki - Dan - Hardt(?)
Jimmy

Lite svagt kanske, men vore spännande om man vågade satsa på våra egna talanger fullt ut. Två renodlade spetscentrar in, hästpojken Zacke ej välkommen.
DeBruyne
Amatör

Gillar båda era kedjor @Hockeytröjan och @jg , ger utrymme för ytterligare spets förutom little/gordon och finns även en satsning för framtiden med törna/lycksell/pasic. Hoppas man tänker likadant på backsidan med ett par klasspelsre blandat med utvecklingspotential i ex ginning/Lundmark. Lundmark har växt något enormt ju längre säsongen gått.
Metallica
Medelmåtta

exile82 skrev:
14 feb 2020, 14:41
Metallica skrev:
14 feb 2020, 14:27
Vill vi ha en bättre trupp nästa säsong så MÅSTE vi ersätta en del halvbra/mellanmjölk-spelare med spets.
Jag förstår din poäng men det är just det här som kan vara dilemmat. Jag säger inte att vi ska behålla Sebbe, men om vi gör oss av med Whitney måste vi hitta något bättre OCH få den spelaren att signa med oss. Är vi i en sån sits att vi kan locka bra spelare utan att kunna betala högre löner än vad våra konkurrenter gör? De andra sportcheferna har dessutom fått ett försprång med detta då många redan vet att de spelar i SHL nästa säsong, fram till den här veckan var det högst osäkert att vi kunde erbjuda SHL-spel. Kanske kan vi locka den typen av spelare, jag vet inte, men jag inser att det kan finnas en viss problematik där.
Det är i det resonemanget som jag grundar mitt svar att behålla Whitney. Jag tycker inte heller att vi kan jämföra Sebbes och Whitneys resa, Whitney fick ett uppvaknade i höstas efter att fått spendera mycket träningstid själv med Bert. Kanske fick han honom att inse något? Hur som helst tycker jag att Whitney varit bättre under en mycket längre tid, och han funkar faktiskt väldigt bra med Jakko och Broc, ska vi till och med säga att det är en av ligans bästa linor som ändå kan lova utrymme för mer? Man kan göra det enkelt för sig och säga att Broc är kung och skapar allt på egen hand, men riktigt så enkelt är det inte.
Jag förstår vad du menar, men samtidigt handlar det i grund och botten om att vi måste få in fler spetsforwards helt enkelt. Den hårda verkligheten är att vi ligger 12:a tabellen, bara Leksand och IKO har gjort färre mål än oss och vi har bara en enda kedja som under hela säsongen har producerat poäng.

Little leder skyttteligan och hans kedja var enligt mig minst lika bra när Gordon lirade där, så det är ju inte som att Whitney bär upp kedjan direkt. Att vi inte skulle ha råd med spets eller omöjligtvis kan locka hit större namn än Whitney köper jag inte.

Holös, Lundh (trots floppen), Junland och Monstrets förlängning är knappast okända eller billiga spelare. Kunde vi få hit Roy för två år sedan måste det fortfarande gå att hitta liknande spelare framöver. Visst blir det säkerligen dyrt, men jag tar hellre in EN klasspelare än att behålla Whitney, Sebbe och exempelvis Helewka för att man "vet vad man får".
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Delvis enig @Metallica. Många verkar tro att jag baserar mina val på någon slags önskan från min sida. Så är det inte, jag är snarare orolig för möjligheten att värva den där spetsen, jag är rädd att risken är att vi för nöja oss med en amerikansk "chansning" från tyska ligan eller liknande. Det är nya tider, till med Rögle är mer åtråvärt för spelare att spela i.
Jag vet, vi ligger i botten. Men hur mycket kan tillskrivas ett uselt lag, och hur mycket kan tillskrivas en dålig höst där laget inte växt ihop? Är lagets nuvarande spel representativt för det här laget? Jag har fan ingen aning, men det laget behöver inte nödvändigtvis vara så kass som tabellen visar.

Visst, vi signade Roy efter säsongen 16/17 efter att vi spelat slutspel. Det känns inte som ett bra exempel. Och skulle vi vilja ha en "Roy" igen? Klass rakt igenom, men ganska loj
revoleddam
Medelmåtta

Little - ny - Ny
Ny - Ny - ny
Ny – Ny – ny
Ny – ny – ny

Holös - ny
Ny - Junland
Ny - ny

Ny - ny

Om jag fick bestämma 😏
Metallica
Medelmåtta

exile82 skrev:
14 feb 2020, 21:03
Delvis enig @Metallica. Många verkar tro att jag baserar mina val på någon slags önskan från min sida. Så är det inte, jag är snarare orolig för möjligheten att värva den där spetsen, jag är rädd att risken är att vi för nöja oss med en amerikansk "chansning" från tyska ligan eller liknande. Det är nya tider, till med Rögle är mer åtråvärt för spelare att spela i.
Jag vet, vi ligger i botten. Men hur mycket kan tillskrivas ett uselt lag, och hur mycket kan tillskrivas en dålig höst där laget inte växt ihop? Är lagets nuvarande spel representativt för det här laget? Jag har fan ingen aning, men det laget behöver inte nödvändigtvis vara så kass som tabellen visar.

Visst, vi signade Roy efter säsongen 16/17 efter att vi spelat slutspel. Det känns inte som ett bra exempel. Och skulle vi vilja ha en "Roy" igen? Klass rakt igenom, men ganska loj
När det gäller inhemska spelare eller bara väldigt unga talanger som precis ska ta klivet över till att etablera sig på hög nivå, då kan säkert saker som lagets status eller chanser att visa upp sig i ett slutspel vara avgörande.

I övrigt tror jag inte det är så mycket svårare för LHC att värva in en utländsk spelare än för något annat lag i ligan egentligen. Tror du Lofquist och Helewka satt och följde SHL innan Pajen hörde av sig och funderade länge över LHC:s placering i tabellen eller vårat missade slutspel förra säsongen? Min gissning är att erbjuden lön och allmänt intryck från sportchefen är långt mycket viktigare än lagets status i ligan för en person som aldrig ens bott i Sverige.

Vad gäller den ekonomiska biten i föreningen kan alla här inne bara spekulera vilt. Men att vi inte skulle ha råd med något bättre än Whitney eller Helewka tror jag inte på. Då är det mer en fråga huruvida Pajen är en tillräckligt duktig sportchef för att scouta bättre spelare. Förhoppningsvis har han insett vikten av spelskickliga och rejäla centrar till nästa säsong.
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

Jag kan bara säga att jag hoppas att du har rätt. Sam och Adam värvades in under säsong, då är förutsättningarna annorlunda. Jag pratar om spelare som ska värvas nu, inför kommande säsong. Men som sagt, jag är realist och väl medveten om att jag gränsar till pessimist här.

Ja, jag vill också bygga om laget, helst från grunden med 3-4 spelare från dagens trupp. Men dels ska vi då värva spelare som är bättre än de vi skickar, vi ska dessutom börja om från ruta ett med lagbygge och en "process" som ska hinna jobbas in under en höst som mycket väl kan bli lika den vi har bevittnat.

Jag har inte svaret som många av er andra verkar ha, jag vill bara flagga för dilemmat som kan finnas.

Jag önskar er alla en trevlig kväll!
Metallica
Medelmåtta

Det är en befogad synpunkt helt klart. Det enda jag ifrågasätter lite är att behålla exempelvis Whitney på dessa grunder. Men jag respekterar att vi alla kan se lite olika på det.

Ha en trevlig kväll och så blir det en urladdning mot äckliga HV imorgon. :)
Foxen
Nybörjare

Givetvis behöver laget byggas om till viss del. Men alltför stor ombyggnad tror jag att man ska passa sig för.
Att värva in ”bättre spelare än de vi gör oss av med” innebär också en större osäkerhetsfaktor.
Om det blev en ”bättre spelare” vet ju inte förrän efter säsongen.

Ta Rissanen som exempel. Det finns inte en chans att tanken med honom var ”1:e center” då han värvades. Han blev det då vi fick ”nej tack” från några ”bättre” som Emil Pettersson, Forsbacka Karlsson, Zackrisson och Patrik Berglund.

Men har dessa ”bättre” spelare egentligen varit bättre?

Rissanen, 39 matcher, 6+19
E. Pettersson 40 matcher, 9+12
Forsbacka 31 matcher, 5+8
Zackrisson 40 matcher, 4+8
Berglund 38 matcher, 12+13

Berglund har kanske varit bättre men det är ingen milsvidd skillnad.

Visst behöver vi värva spets, men att skicka iväg allt och alla tror jag inte på. Jag tror på att behålla några ”vi-vet-vad-vi-får” då även ”bättre” spelare kan floppa.

I höstas råkade jag kalla Rissanen för SHL’s trubbigaste 1:e center. Förlåt Jaakko. Det var dumt av mig.
Jag pudlar från mitt tidigare uttalande och gläds istället åt att Rissanen har växt in väldigt bra i SHL-kostymen. Dock så står jag fast vid att hans start på säsongen var minst sagt trevande...
toedrag
Nybörjare

Foxen skrev:
14 feb 2020, 22:24
Massa bra text,,,
Det är inte så jävla lätt att bara är att värva in garanterad spets som siffrorna för våra potentiella "förstacentar" det spekulerades om innan säsongstarten antyder.

Det här är också anlednigen till att jag inte alls skulle gråta om man väljer att förlänga med Whitney. Mitt intryck är att han verkligen har köpt Berts hockeyfilisofi och verkar också vara ikapp med träningen efter specialkörningen med Bert i höstas. Hans stats är faktiskt riktigt bra andra halvan av säsongen, speciellt efter att han har fått börja spela med Little.

Jag skulle gärna hålla den linan intakt som en av 2 ledande kedjor nästa säsong.
Låst