LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Sillen
Amatör

Bergsten. Corren, 200106

"Det finns pengar för att förstärka"

Det snackas om att LHC inte har några pengar. "Pengar finns", säger ordföranden Roger Ekström.

En poäng, 2–3 efter förlängning, mot serieledande Luleå i lördags var en välkommen framgång för bottenkämpande Linköping HC. Men lika sjutton blev det sjätte raka förlusten och lika sjutton är läget fortsatt minst sagt utsatt alldeles ovanför kvalstrecket i SHL-hockeyn.

Den säsong som skulle innebära starten på en treårssatsning med SM-final i sikte har så här långt mest varit en enda stor besvikelse – och Roger Ekström öppnar nu för att planen kan förlängas med ytterligare några år.

Han säger:

– Det viktigaste är att vi ser att det går åt rätt håll och trist nog har vi inte gjort det än. I det läge vi befinner oss nu vore det dumdristigt att låsa fast vid tre år. Planeringen ligger fast, men skulle det ett par år till att nå dit vi vill. . . så länge vi är på rätt väg får det vara så.

– Ombyggnad pågår och att det skulle bli tufft var alla förberedda på. Men så här tufft trodde vare sig jag eller någon annan, säger Ekström.

Det akuta just nu är förstås att se till att det spelas SHL-hockey i Saab arena även till hösten. General managern Niklas Persson har redan värvat ett antal spelare under säsongen och jakten pågår efter fler. Som Sporten berättat tidigare är Jonas Junland ett högaktuellt namn. Backstjärnan har hamnat i frysboxen i schweiziska Lausanne, som nu i sin tur uppges värva Philip Holm, som får lämna Chicagos organisation i NHL.

Det skulle kunna öka möjligheterna för Junland att återvända till Linköping redan i vinter. Enligt agenten Patrik Aronsson har han dock inte fått några indikationer på att Lausanne vill bryta kontraktet i förtid.

– Nej, vi har inte hört ett ljud, säger Aronsson till Sporten.

Roger Ekström vill inte kommentera den enskilde spelaren, men bekräftar att det arbetas för att förstärka laget.

– Niklas (Persson, general managern) jobbar hårt med det. Det är ingen hemlighet. Samtidigt blir det ingen bra miljö med för många spelare, utan då kommer det säkert att handla om både spelare in och ut.

Finns pengar för det?

– Jag vet inte varifrån snacket kommer om att det inte skulle göra det. Pengar och resurser finns för att förstärka. Vi gjorde en nyemission så sent som i våras och fick en ansenlig summa av Michael Cocozza i höstas. Så problemet är inte pengar utan att hitta vem eller vilka som vi ska och bör lägga dem på.

– Det idealiska vore att hitta spelare för att skriva längre avtal än fyra månader. Men ju mer tid som går, desto mer talar för kortare avtal. Inom de närmaste veckorna behöver vi sätta ned foten och bestämma oss för vad vi ska göra. Vi kan inte bara sitta och vänta en månad till, säger Roger Ekström.

Så sent som under måndagen meddelades att bottenkonkurrenten Brynäs sparkade tränaren Magnus Sundqvist. Men Bert Robertsson sitter säkert i LHC.

– Ja, det är inte aktuellt med något annat, säger ordföranden.

Säkert?

– Självklart har vi haft samtal med och om den sportsliga ledningen. Vi har tagit ett aktivt beslut om att inte göra några förändringar där.

Som tränare respektive sportchef har Bert Robertsson och Niklas Persson hamnat i skottgluggen för de oväntat svaga resultaten, men Roger Ekström säger också att han tar sitt ansvar för den uppkomna situationen.

– Styrelsen i allmänhet och ordföranden i synnerhet är ytterst ansvarig. Det kan man inte ducka ifrån. Mycket av det vi gjort har visat sig vara bra, men kärnprodukten levererar inte som den ska. Det är ingen annans ansvar utan vårt, säger han.
small mjäki

SUCK! Trovärdigheten i den här ”treårs”-planen är inte hög ...
sköt man inte upp den redan ifjol? För den lanserades väl året med Tommy som HC?

Vad är vitsen med det om man inte tror på det!?
Sillen
Amatör

Bergsten, Corren, 200106

"Det känns som om jag är hemma"

Nu blickar Adam Ginning framåt – och uppåt. Med LHC. "Det känns som jag är hemma", säger backen.

Bejublat brons i junior-VM i Tjeckien i söndags och tillbaka på svensk mark hamnade inte 20-åringen i Norrköping och Vita Hästen där han tillbringat större delen av hösten.

I stället:

Tillbaka i Linköping HC efter utlåningen.

– Jättekul. Det känns som jag är hemma, även om det var jättebra i Hästen också. Jag fick spela mycket och jag tror att det var vad jag behövde, säger Adam Ginning efter avklarad tisdagsträning i Saab arena.

Han upplevde en tuff start på säsongen, tappade en ordinarie plats i LHC och har sedan dess spelat i allsvenskan. Men efter en stark JVM-insats och en skada på Max Lindroth kallas han nu tillbaka till moderklubben. Räkna med spel mot Leksand på torsdag, av träningen att döma i samma backpar som Jonas Holös.

LHC är som bekant i utsatt läge och står inför en sällsynt viktig vecka med matcher mot Leksand och Brynäs.

– Vi måste se till att vända det här och börja att vinna matcher. Det är inget mer med det, säger Adam Ginning.

Vad kan du tillföra?

– Förhoppningsvis det som jag gjort i Hästen. Tagit defensiven först och varit stabil där. Jag hoppas att JVM kan ge en boost också.

Lagkaptenen hyllades stort av förbundskapten Tomas Montén efteråt och kan vara belåten med sin insats.

– Enormt trist med förlusten i semifinalen, men skönt att komma tillbaka och vinna bronsmatchen. Vi sa det till varandra innan att vi inte ville åka härifrån helt tomhänta, säger Adam Ginning.

LHC-läget i övrigt: utöver Lindroth saknades även Mikael Frycklund och Henrik Törnqvist på träningen. Andrew Gordon fanns med, men ska göra en magnetkameraundersökning i veckan.
Ghoul
Medelmåtta

Roger ska gästa Corren kl 16.00. Det finns möjlighet att ställa frågor till Roger redan nu. Det skulle nog vara bra att väga upp FB-gruppens välformulerade frågor.
Ghoul
Medelmåtta

Sändningen bröts för mig och jag missade vissa av svaren. Kan man se sändningen i efterhand eller var det någon som såg hela?
Sillen
Amatör

Bergsten, Corren, 200108

Många borta i LHC inför streckmatchen

Skador och sjukdomar stör Linköping HC inför streckmötet med Leksand. Flera ordinarie spelare är borta från spel.

– I några fall väntar vi på definitiva besked för att få torrt på fötterna. Men jag räknar inte med att de som saknades på träningen följer med i bussen upp, säger Bert Robertsson, tränaren.

Tabelläget har ni säkert koll på. Just nu LHC på plats nummer tolv – två poäng före Leksand under kvalstrecket.

– Viktig match? Absolut. Men vi har spelat sådana under hela säsongen, så det är inga konstigheter. När det snackas om att vi inte gör mål är det lätt att man bara släpper på och öppnar dammluckorna framåt, men vi måste hålla tätt bakåt också, säger Bert Robertsson.

Under senaste veckan har frånvarolistan blivit allt längre. Max Lindroths skada öppnar för att JVM-kaptenen Adam Ginning kallas tillbaka och får chansen igen. Ger Andrew Gordons magnetkameraundersökning positiva besked är målet att spela mot Brynäs på lördag. Henrik Törnqvist och sjuka duon Patrik Lundh och Mikael Frycklund är av allt att döma inte heller aktuella mot Leksand.

Det betyder bland annat att Joe Whitney tar plats med Jaakko Rissanen och Broc Little i förstakedjan.

– Det har varit så här i princip så hela säsongen. Full trupp. . .och så plötsligt är några borta. Men det är ingen fara. Vi har folk, säger Bert Robertsson.

Matchdags

Leksand–Linköping HC

SHL, Tegera arena, tor 19

Saknas: Mattias Bäckman, Anton Björkman, Max Lindroth, Andrew Gordon, Henrik Törnqvist, Patrik Lundh och Mikael Frycklund.
Användarvisningsbild
Sakic
Rutinerad

Bra intervju med pajen om Junland mm. Kanske inte så mkt nytt men det värmer att pengar inte är några problem vad gäller att ta hem Junland. Vore en sån jäkla nödvändig injektion till laget och tillfälle att skifta kaptensstämpeln!

https://hockeynews.se/articles/12385/
Sillen
Amatör

Bergsten, Corren, 200109

”Det struntar jag fullständigt i”

Streckmöte eller skräckmöte? ”Vi måste lära oss att vinna sådana matcher”, säger LHC-forwarden Olle Lycksell.

Två matcher på tre dagar – som kan avgöra mycket för Linköping HC. Efter avklarad träning och lunch rullade LHC-bussen på onsdagen mot Leksand för en av säsongens hittills viktigaste matcher. Det kan bli fem poängs differens till Leksand – men det kan också bli platsbyte och att LHC hamnar under kvalstrecket.

På lördag väntar sedan hemmamöte med en annan bottenkonkurrent (Brynäs).

– Om vi ska hänga med uppåt är det två väldigt viktiga matcher. Alla är medvetna om läget, säger Olle Lycksell.

Kul att spela sådana matcher? Eller mest jobbigt?

– Det hade varit skönare att spela om förstaplatsen, men klart att det är kul spela matcher som betyder mycket. Det är sådana matcher som vi måste lära oss att vinna. Så jag skulle säga att det är ganska kul ändå.

Bert Robertsson, tränaren, är inne på samma linje.

Han säger:

– Du såg sista övningen på träningen nu. Någon som blir förbannad, någon som blir glad…hockey ska vara där. Det ska inte vara krystat eller att man håller igen på saker och ting. Det är vår utmaning. Att gilla läget och verkligen köra.

Lätt att säga, svårare att göra.

– Absolut. Vi kan inte ha tabelläget som ett ok att gå och bära på. Vi kan inte bry oss om att en journalist skriver att vi inte är tillräckligt bra eller att motståndarna tycker att de förtjänar att vinna matcher. Det struntar jag fullständigt i. Det ska vara roligt att spela. Till och från har vi släppt loss det vi har och då har det sett riktigt bra ut. Emellanåt har det varit tvärtom där vi hållit igen och då har vi fått problem direkt.

Betyder det att det taktiska snacket snackas?

--Det är en svår balansgång, det där. Hur nitisk ska man vara med detaljer? Samtidigt kan vi inte ha fem spelare på isen som har olika kartor och kompasser, säger Robertsson.

Det har knappast undgått någon att det varit en oväntat tuff hockeyhöst i Linköping och även om Olle Lycksell är en av dem som spelat till sig godkänt har han varit som laget. Upp och ned. 14 poäng är poängfacit så här långt – och 20-åringen dominerade stort när LHC tog sin hittills enda trepoängare på bortais. Mot just Leksand 12 oktober.

– Det var en kul match. Jag får försöka att åka upp och göra samma sak. Man går in i hallen med ett leende och en skön känsla. Formen har känts ganska på slutet, säger han.

Några mer diskussioner om nästa säsong?

– Nja, vi har legat lågt där. Först av allt måste vi lägga fokus på här och nu.
....
Medelmåtta
Kontakt:

Inte för att jag kommer åt själva artikeln, men det är rätt lätt att glömma hur långt förfallet gått. För inte så många år sen var vi ju faktiskt ett stabilt topplag.

https://hockeysverige.se/2020/01/12/fra ... ackexempel
Ghoul
Medelmåtta

Corren och Roger lägger energi på helt fel grejer som vanligt. Corren: Sluta med den här typen av journalistik. Jag tror alla förstår vad banderollen syftade på mot Brynäs. Fan.

Jag har hyllat Candevi hela säsongen men denna artikel är under all kritik.
pHiLLL
Medelmåtta

Ghoul skrev:
14 jan 2020, 10:17
Corren och Roger lägger energi på helt fel grejer som vanligt. Corren: Sluta med den här typen av journalistik. Jag tror alla förstår vad banderollen syftade på mot Brynäs. Fan.

Jag har hyllat Candevi hela säsongen men denna artikel är under all kritik.
Jag förstår att man inte vill lägga upp artiklar här och det är absolut inget jag begär. Det blir dock väldigt svårt för många att förstå vad du syftar till när du inte förklarar vad artikeln handlar om och vad som har skrivits. Tror det blir bättre diskussioner om man ger ett kort referat för att sedan formulera sina tankar.
Ghoul
Medelmåtta

Sorry. Artikeln går ut på att åskådliggöra ett eventuellt fascistiskt budskap bakom citatet mot Brynäs: Aut vincere aut mori (segra eller dö). WL:s ordförande och Roger har uttalat sig i frågan. Givetvis är det inget politiskt budskap i detta men Corren och Roger lägger som vanligt fokus på fel saker. Vi måste komma förbi den här nivån.

Roger menar att det är olyckligt med tanke på att svartklädda personer varit på läktaren under en LHC-träning, supportrar har väntat på spelare efter Örebromatchen och nu banderollen. Samtidigt hördes burop efter matchen mot Brynäs.
Tistismet
Medelmåtta

Visserligen finns det rätt många udda typer i supporterskaror till diverse lag och sporter...
Men jag har svårt att se att någon fascistisk grupp infiltrerat ett bottenlag i SHL för att synas på träningar och banderolla slagord på latin för att skapa opinion för fascism i Sverige....

De skulle kört Carpe Diem eller nåt annat shabby chick citat i stället....
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Corren har tydligen uppmärksammat att folk på sociala medier (inklusive något känt troll) tolkade det som fascistiskt, och man har även blivit kontaktade av journalistkollegor. Därför ville de skriva om det. Med tanke på den känsliga samtiden är det väl inget annat att räkna med..

Ja, Mussolini har sagt det. Ja, Hitler sade "seger eller död" (på Tyska) i några tal och den JÄTTELÄSKIGA Mattias karlsson (SD) använde sig av det i en text på Facebook.

Men herregud...

Om man inte har fascist- eller SD-tourettes så kan man annars tolka det som vad det är. En uppmaning till seger. Ska sägas också att Candevi som skrev artiklen inte själv tolkade det på något annat sätt än att det var en uppmaning till seger för LHC i ett väldigt utsatt läge.

Skötrum för vuxna efterlyses i vilka de kan byta sina egna blöjor.
Användarvisningsbild
Mittzon
Erfaren

På tal om artikeln: Helt sjukt hur det kan vara upp till supportrar att ta reda på vad som gäller med flaggförbudet för att det ska bli rätt. Fanns det nu så pass stora tveksamheter i vad som menades med "flaggförbud" har LHC som förening ett ansvar att ligga på dem som utfärdade förbudet.

Om jag inte tolkat allt fel:

1: LHC, Modo och Luleå får samma typ av flaggförbud.
2: Inget av lagen använder flaggor men bara ett lag har en säkerhetschef som säger att förbudet också gäller bandroller.
3: Två månader utan bandroller och flaggor i Saaben samtidigt som bandroller hängs upp i Luleå och Ö-Vik.
4: Supportrar läser beslutet och säger att det inte står något om bandroller.
5 Ekström gör samma tolkning.
6: Bandroller får användas.

Parodi.
Gör som en anka. Håll dig lugn på ytan, och paddla utav bara helvete därunder.
Skriv svar