Hockey / Linköpings Hockey Club - Off topic

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Ghoul
Nybörjare

07 nov 2019, 20:36

Ett steg fram med att sluta med musik under matcherna. Två jättekliv tillbaka iom det här. LHC - jag älskar er. Skamligt att företrädare för min fina klubb gör såhär, fan. @PetterssonGustaf LHC får gärna kommunicera hur man tänker med flaggförbudet och att inte överklaga det. Signalen till TIFO-gruppen som ni på sociala medier hyllat krossas av detta.

Våga stå på vår sida!
Dessa medlemmar gillar skribenten Ghoul för sitt inlägg:
Sillen
Vi äro fädren lika, Östgötar, gudskelov,
Och vårt du är, du fagra Östergyllen!
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

07 nov 2019, 20:58

En tanke kring detta:

Inom fotbollen kör man ju ändå med kollektiv bestraffning titt som tätt i form av tomma läktare och tanken kan ju nånstans vara att få bort kioskmongonas "hålla varann om ryggen"-mentalitet. När det brändes av en rökfackla eller vad det var på första ispasset för nåt år sen så var ju budskapet från WL "det var väl inte så jävla farligt, get over it" typ och det är klart att man inte kommer åt problematiken då. Antar att man tänker att om det drabbar hela publiken så ökar chanserna markant att någon faktiskt kliver fram och säger vem som gjort vad.

Rätt eller fel låter jag vara osagt, men kan tänka mig att det är lite så man tänker när man motiverar kollektiv bestraffning.
Dessa medlemmar gillar skribenten alfie för sitt inlägg (totalt 3):
SakictoedragNils
Ghoul
Nybörjare

08 nov 2019, 13:21

Jag förstår tanken kring förbudet och att det är en metod för att åstadkomma ett annat "mindset" hos majoriteten av hockeypubliken. Om samma sak gäller Luleå som gjorde likadant i Skellefteå har jag lättare att acceptera beslutet, Om det inte blir flaggförbud i Norrbotten är det skandal.

Personligen står jag fast vid vad jag skrev tidigare. LHC står inte upp för den goda läktarkulturen i och med att man genom säkerhetsansvarig står bakom beslutet till 100 %. Böter köper jag rakt av, förbud mot andra som bidrar med hela sitt hjärta för att stötta Cluben är inget man ska svälja enligt mig. Kommunikationen från LHC:s sida (förutom säkerhetsansvariges korta kommentar) lyser med sin frånvaro.

Vem ska uttala sig då? Jo, samma personer som fullkomligt hyllat WL hittills i år, det vill säga Pajen och Gurra (kommunikation då det är fler). Det kan absolut bli obekvämt att överklaga eller yttra sig negativt kring beslutet men ibland är det ett növändigt ont i min värld.
Dessa medlemmar gillar skribenten Ghoul för sitt inlägg (totalt 2):
Kolle42Sillen
Jordfräs
Nybörjare

08 nov 2019, 14:34

Jag reagerade med förvåning på flaggförbudet och kände först att det var helt jäkla tokigt. När jag sedan fått förklarat för mig att idiotjävlarna gömt sig bakom flaggor för att maskera/avmaskera sig och jag fått tänka lite på det så tycker jag nog att det är rimligt trots allt.

Om man vänder på det är det rimligt att klubben får böter för att några galenpannor som kallar sig supportrar beter sig på det här sättet? Det är knappast Mäki, Pajen eller Gurra som bränt av skiten.

Uppenbarligen är det "supportrar" som gjort detta och rimligen är det ytterligare ett gäng på läktaren som borde veta vilka dessa grisar är. Även om de gömt sig bakom flaggor så är dom ju inte osynliga för övriga på en meters avstånd, eller hur?

Om det nu inte går att hitta exakt vilka "supportrar" som gjort det här och straffa dom (för att ett antal ytterligare "supportrar" håller dem bakom ryggen) så kan jag förstå att man ger ett straff som drabbar alla supportrar och "supportrar". Det kommer naturligtvis att kännas som dynga utan flaggor, det tycker jag med, men tills grisarna är hittade och utpekade så får det väl vara så då.

Gnäll inte på säkerhetsansvarig eller Gurra, det är väl för i hundan inte deras fel att idioterna hålls bakom ryggen?
Dessa medlemmar gillar skribenten Jordfräs för sitt inlägg:
toedrag
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

08 nov 2019, 15:58

@Jordfräs, jag håller inte med dig. Må hända att idioterna gömde sig bakom någon flagga i detta fall. Det behövs däremot ingen flagga för att gömma sig i klacken. Det kan man göra under något ytterplagg eller bara genom att sjunka ner mellan övriga i publikhavet. Då syns man inte om man inte tittar rakt ovanifrån (vilket kan vara lite kämpigt ibland). Med andra ord; att förbjuda flaggor för att de i detta fall gömde sig under en sådan kommer inte åt problematiken. Det är rakt upp och ner ett riktat angrepp mot vad som är bra läktarkultur. De hade lika gärna kunnat förbjuda klacken att sjunga ramsor resten av säsongen. Det hade varit lika effektivt i jakten på idioterna.

Vidare tycker jag absolut att det är enormt vekt av Pierre Petersson att rakt upp och acceptera domen i sin helhet på grund av ovanstående resonemang. Givetvis ska han göra vad han kan för att sätta dit idioterna och för att se till att vårt folk sköter sig på läktarna. Lika självklart är att han ska stå upp för det som är bra läktarkultur från våra supportrar, exempelvis flaggor och ramsor (så länge inga olagliga budskap framförs). Det Pierre iom detta uttalande gjort i min mening är att ta aktiv ställning mot LHC-klacken, inte bra mot idioterna. I min mening är det ett solklart övertramp att införa flaggförbudet och lika självklart som att Pierre ska fördöma idiotier som pyroteknik på läktaren ska han fördöma det riktade angreppet mot vår bra läktarkultur. Jag tycker det var det extremt klent agerat av den representant Cluben lät uttala sig i frågan.

Däremot håller jag med dig om att folk som var där och vet vilka idioterna var bör säga det. Ett anonymt tips räcker gott. Att inte säga någonting alls likställer jag med att hålla med om att bränna av den där jäkla facklan var rätt sak att göra.
Dessa medlemmar gillar skribenten Lukkinen för sitt inlägg (totalt 2):
MittzonSillen
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Ghoul
Nybörjare

08 nov 2019, 16:28

Luukkinen är inne på vad jag menar. Möjligtvis tar jag det ett steg längre då jag verkligen ogillar sättet Cluben agerar mot supportrarna genom flaggförbudet. Min poäng är att det är väldigt enkelt att smöra och hylla men när det kommer till kritan så accepterar man vad som helst utan strid. Som skrivs ovan löser inte flaggförbud någonting, det enda det gör är att skada läktarkulturen och skapar irritation mellan LHC och WL vilket inte är något som behövs överhuvudtaget.

Jag har all rätt att tycka att kommunikationen kring detta har varit under all kritik.

Tillägg: Jag försvarar INTE beteendet i Oskarshamn och hoppas att vederbörande får sitt straff. Ett anonymt tips räcker som tidigare sagts vilket jag också uppmanar till. Däremot måste man kunna ha två tankar i huvudet på samma gång, det vill säga:

1, Jävla riksidioti att tända bengaler inne i en arena med ALLT vad det innebär.
2, Dåligt av LHC att kommunicera och agera på det sätt man gjort.
Dessa medlemmar gillar skribenten Ghoul för sitt inlägg:
Sillen
Användarvisningsbild
Sakic
Rutinerad

08 nov 2019, 18:11

Fast det här är ju ända sättet att ”trycka dit” förövarna. Det handlar ju inte om att man kan gömma sig bakom jackor, eller om att ”förbjuda bilar om nån blir påkörd” osv. Det handlar om att de tar bort något som svider för oss i stort vilket sätter press på de som gjort det. Anmärkningsvärt att ni går på cluben när man kan välja att gå på de som gjort det här. De borde träda fram, ta sitt straff och kräva att förbudet tas bort så vi andra kan få hålla i våra flaggor. Just nu har de snott 25 tkr från en klen klubbkassa samt berövat oss våra flaggor. Det är ni som brände av den samt alla ni som håller dem bakom ryggen som har gjort att vi står här utan flaggor resten av säsongen, ingen annan.

Sen kan man säga vad man vill om kommunikationen men det rimliga kravet borde vara att kräva att förövarna ställer det här till rätta, inte cluben som redan pyntar pengar åt dem..
Dessa medlemmar gillar skribenten Sakic för sitt inlägg (totalt 2):
JordfräsSkånefrippe
Användarvisningsbild
Raoulinho
Erfaren
Kontakt:

08 nov 2019, 18:27

Sakic skrev:
Fast det här är ju ända sättet att ”trycka dit” förövarna. Det handlar ju inte om att man kan gömma sig bakom jackor, eller om att ”förbjuda bilar om nån blir påkörd” osv. Det handlar om att de tar bort något som svider för oss i stort vilket sätter press på de som gjort det. Anmärkningsvärt att ni går på cluben när man kan välja att gå på de som gjort det här. De borde träda fram, ta sitt straff och kräva att förbudet tas bort så vi andra kan få hålla i våra flaggor. Just nu har de snott 25 tkr från en klen klubbkassa samt berövat oss våra flaggor. Det är ni som brände av den samt alla ni som håller dem bakom ryggen som har gjort att vi står här utan flaggor resten av säsongen, ingen annan.

Sen kan man säga vad man vill om kommunikationen men det rimliga kravet borde vara att kräva att förövarna ställer det här till rätta, inte cluben som redan pyntar pengar åt dem..
Jag håller faktiskt helt med dig i detta...
Största förövarna är rötäggen som ställt till med detta, inte första ggn. *Coola kids*
De näst största är de skrivbordskrigare som inte tycker det är så farligt, eller att det hör till läktarkultur.
De som får anses ansvariga förutom de som ställt till med detta är de som väljer att inte "gola" för att vara bra polare.
...menar, det kan inte vara så jävla många som va på plats, de som var där - de vet ju vilja förövarna är, om ej till namn iaf till ansikte.

Vad fan ska LHC göra då?
De pungar pengar, för de måste... Tack fans tänker de givetvis parallellt med att de på riktigt är svinnöjda med övrigt läktarstöd som varit riktigt bra.

Förövarna och icke-golarna har nu sabbat för resten av lagets fans såväl som laget i form av svagare inramning av vissa större matcher som TIFO-gruppen i vanliga fall skulle slita arslet av sig inför.

Är inte ett dugg trött på LHC... Förbudet är tungt, men felet i detta ligger utan tvekan på förövarna och nu får resten ta del av straffet för att det kanske ska förstås att det var en jävligt dum idé att tända bengal. Förhoppningsvis händer det inte igen!
Dessa medlemmar gillar skribenten Raoulinho för sitt inlägg (totalt 3):
JordfräsSkånefrippeNils
- "...vi ska supa och slåss, på Platååå förstårs - med Janne Karlsson!"
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

08 nov 2019, 19:32

Sakic skrev:

Håller med. Bengal-genierna vet att Cluben kommer att få skit, de vet att Cluben kommer att bli bestraffade. De vet dessutom att brandlarmet kommer att gå i en lada med 3 meter i takhöjd (om de nu inte är helt efterblivna). De gjorde det ändå, och de gjorde det inte för att skapa stämningen. Tuffa grabbar.. Kliv fram och ta ert ansvar. Det är tufft.
Mittzon
Erfaren

08 nov 2019, 19:34

Det ena utesluter inte det andra i detta fall. Varför ska man välja vilka man ska gå på? Förstår absolut noll av det. Har två sidor agerat på ett felaktigt sätt är det väl självklart att man ska gå på bägge sidor? Tänker absolut inte sitta och jämföra vilka olika sidor som agerat mest felaktigt och sen gå på den sida som agerat mest felaktigt. Har två olika sidor agerat felaktigt ska både sidorna ha skit, inte svårare än så.

Vad finns det att säga om pyrot som inte är underförstått? Har de som gjort bränningen av pyrot gjort fel? Naturligtvis. Är dessa anledningen till att LHC fick ett straff? Absolut. Slut på diskussionen innan den startade i princip.

När straffet väl kommer handlar det om hur LHC väljer att förhålla sig till domen. Förmodligen har man två alternativ: Överklaga eller inte överklaga. Är här kritik mot LHC som klubb kommer in. LHC ser alltså inga problem i att man delar ut ett kollektivt straff för något som enstaka individer gjort? Många har redan skrivit det tidigare i tråden om varför LHC som klubb agerar felaktigt så drar det inte en gång till här utan hänvisar till tidigare inlägg.

Allvarligt, den enda kommunikation LHC har kommit ut med är någon mening från en säkerhetschef. Låt mig skratta åt kommunikation. Borde vara omöjligt att vara så dum att man inte förstår att detta kräver mer kommunikation.
Dessa medlemmar gillar skribenten Mittzon för sitt inlägg (totalt 4):
LukkinenKolle42NilsSillen
Gör som en anka. Håll dig lugn på ytan, och paddla utav bara helvete därunder.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

08 nov 2019, 19:40

Jag vägrar acceptera kollektiv bestraffning och att man medvetet väljer att döda det som är bra och gynnar både laget och sporten. Idioterna får gärna brinna i helvetet för evigt men det är aldrig OK att bestraffa oskyldiga. Någonsin!
Dessa medlemmar gillar skribenten Lukkinen för sitt inlägg (totalt 2):
SillenGhoul
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

08 nov 2019, 19:44

Så Pajen ska alltså lägga sin tid och energi på säkerhetsfrågor?

Smart...
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

08 nov 2019, 19:47

bloodandashes skrev:
08 nov 2019, 19:44
Så Pajen ska alltså lägga sin tid och energi på säkerhetsfrågor?

Smart...
Självklart inte. Det har vi den där kämpen Pierre till (om han nu kan lösa sin uppgift, högst tveksamt än så länge).
Dessa medlemmar gillar skribenten Lukkinen för sitt inlägg:
Ghoul
Sillen
Nybörjare

08 nov 2019, 21:14

Lukkinen skrev:
08 nov 2019, 19:40
Jag vägrar acceptera kollektiv bestraffning och att man medvetet väljer att döda det som är bra och gynnar både laget och sporten. Idioterna får gärna brinna i helvete för evigt men det är aldrig OK att bestraffa oskyldiga. Någonsin!
Håller helt med @Lukkinen flaggförbudet är helt oproportionerligt och dessutom inte tillåtet i Sverige. Torde vara lätt att få rätt angående detta.

”Allmän rättsprincip råder i Sverige innebärande att man bara ska bedömas och straffas för sina egna handlingar. Det gäller i hela vårt samhälle oavsett ålder.”

För övrigt anser även jag självfallet att bengalmarodörerna ska identifieras, åtalas och bestraffas.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sillen för sitt inlägg:
Lukkinen
Användarvisningsbild
Sakic
Rutinerad

08 nov 2019, 21:18

@Mittzon ”Har två sidor agerat på ett felaktigt sätt är det väl självklart att man ska gå på bägge sidor?”

Absolut självklart - förutsatt att man tycker att bägge sidor gjort fel förstås 8) . Jag tycker däremot inte det är fel gjort av LHC att inte överklaga det här. Det här är det enda sättet att få mupparna att känna ett litet uns ansvar för sin handling.

@Lukkinen ”Jag vägrar acceptera kollektiv bestraffning”

Nu kommer gamla klassikern. Du har inte gjort lumpen va? ;)

Säg den som brände av lösplugg en gång till i korridoren efter att plutonen fick städa varenda jävla kvadratcentimeter av kasernen!

Wätt effektivt!

Jag utgår ifrån att LHC, samtidigt som vi grinar här, för en diskussion med ansvariga för WL (som självklart vet vilka brännarna är) kring att man kommer gå till SHL och kräva att de häver förbudet om brännarna kliver fram och tar sitt ansvar. Och nått i den stilen borde man ha kommunicerat utåt med.
Dessa medlemmar gillar skribenten Sakic för sitt inlägg:
Jordfräs
Skriv svar