LHC, Framtiden och föreningens "gameplan"

Diskutera om och omkring Cluben
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 mar 2019, 15:36

Tommy i AB skrev:Känns det orättvist att du får lämna efter bara en säsong?

I november var allt frid och fröjd. Då fick jag bara positiva reaktioner hur jag agerat som ledare och tränare. Sedan måste jag stå upp för mig själv och säga att vi dragits med en sjuhelsikes massa skador. Men jag vill skicka en stor eloge till spelarna som verkligen har krigat. Det kanske bara var den sista matchen mot HV i går som bränslet var slut.
I vilken värld lever han i? :roll:
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

15 mar 2019, 15:42

Handlar ju samtidigt för honom om att tänka på sin fortsatta karriär, och försöka vinkla det så fördelaktigt som möjligt. Men ska vi gissa att Tommy har det knapert med erbjudanden en tid framöver...
Berget8
Amatör

15 mar 2019, 16:15

pHiLLL skrev:
15 mar 2019, 14:34
Någon som tror sig ha en god teori till varför man väntar tills efter sista matchen med att sparka Jonsson? Beslutet lär ju definitivt redan varit beslutat eftersom det inte ens tog ett dygn efter sista matchen. Varför gjordes detta inte lite tidigare för att väcka laget?
Tror det blev svårt att sparka nån i och med Rogers tal där han sa att ledningen litade på alla osv.
Tripping

15 mar 2019, 16:16

Jo det kan man...om man har en ersättare med tränarlicens.
pHiLLL
Medelmåtta

15 mar 2019, 16:35

Tripping skrev:
15 mar 2019, 16:16
Jo det kan man...om man har en ersättare med tränarlicens.
Vi hade kunnat sparka Jonsson och låtit våra assisterande ta över sista matcherna. Jag säger absolut inte att det hade blivit bättre, men det hade ändå varit ett försök att väcka laget när det gick så dåligt. Nu lät man det bara vara, vilket signalerar att man hade gett upp.
Dessa medlemmar gillar skribeten pHiLLL för sitt inlägg (total 2):
PuckOutNils
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 mar 2019, 16:55

Corren:

”Övriga tränarstaben består av Johan Åkerman, Klas Östman och Mikael Vernblom. Det är oklart om någon av de också lämnar till nästa säsong. Det är en fråga som Niklas Persson får ta ihop med styrelsens sportsliga ansvariga Stefan Jacobsson och Magnus Johansson.

– Det är en renovering som pågår, ett led i vår treårsplan. Där gäller det att ha energi och vilja, säger ordföranden”
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

15 mar 2019, 19:30

Har jag fått det hela om bakfoten när jag påstår att man tidigare kommunicerat att man aldrig mer skulle budgetera med slutspel?

We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Sakic
Rutinerad

15 mar 2019, 19:59

@Lukkinen Tänkte också på det. Visst var det något som Mäki sa? Frågan är bara när han senast sa det. För lånen vi har gjort i år kan ju knappast ha skruvat upp budgeten så pass att vi var pinade att gå till kvart. Och norrbaggens sorti och TJs entré kan ju knappast ha skruvat upp budgeten den heller? På det så har vi ett ökat publiksnitt! Får inte ihop det..
Dessa medlemmar gillar skribeten Sakic för sitt inlägg:
Lukkinen
Användarvisningsbild
JDN
Medelmåtta

15 mar 2019, 20:06

Sakic skrev:
15 mar 2019, 19:59
@Lukkinen Tänkte också på det. Visst var det något som Mäki sa? Frågan är bara när han senast sa det. För lånen vi har gjort i år kan ju knappast ha skruvat upp budgeten så pass att vi var pinade att gå till kvart. Och norrbaggens sorti och TJs entré kan ju knappast ha skruvat upp budgeten den heller? På det så har vi ett ökat publiksnitt! Får inte ihop det..
Nu behöver det inte alls vara så att det påverkar massor men en bredare trupp är såklart dyrare än en tunnare. Denna trupp var ju större i antalet huvuden. Därutöver talades det ju om viss kapprustning i och med att klubbarna har mer pengar att röra sig med.
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 mar 2019, 20:12

Täcks inte skador av försäkringar? Iaf längre sådana? Isf har ju Bäckman som säkerligen har ett fett kontrakt inte kostat mycket och han ersattes ju inte med någon. Eller jo, Gunnarsson :lol:

Och visst, drygt 10.000 fler personer har besökt Saaben i årets grundserie men biljettpriserna har kanske varit lägre generellt? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

15 mar 2019, 20:14

@alfie Tror att försäkringen täcker hela kostnaden först efter tre månader. Med andra ord är det först nyligen som vi inte längre betalar Bäckmans lön längre.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 mar 2019, 21:47

Jag har ändå endel insyn i försäkringsbranschen men har ta mig fan ingen aning om hur det där fungerar. Men säg såhär: Om det skulle finnas en försäkring som ersätter Bäckmans (och andra spelares) lönekostnad då han inte är tillgänglig för spel under längre tids skada skulle en sådan försäkring kosta så mycket så det inte hade varit lönt att teckna en sådan.

1. Det kan finnas en sådan. Då betalar hockeylagen störda pengar för sådana.

2. Förmodligen finns det ingen sådan eftersom den skulle vara så jävla dyr att det inte är värt det. Man tar helt enkelt får ta smällen (läs Bäckman) när den när den kommer.
pHiLLL
Medelmåtta

15 mar 2019, 22:05

FAKTA
✓ FAKTA: Det gäller enligt kollektivavtalet vid arbetsskada:

■ Dag 1–14: Klubben betalar full ersättning (dag 1 100% arbetsskadeersättning, dag 2-14 20% arbetsskadeersättning och sjuklön).

■ Dag 15–90: Försäkringskassan kliver in och betalar 80 procent av 27 000 kronor vilket blir 22 500. Sedan fyller klubben på upp till 90 procent av lönen som ett komplement till sjukpenningen.

■ Dag 91 och framåt: Fortfarande betalar Försäkringskassan den första delen, men sedan kliver Folksam in enligt kollektivavtalet och betalar upp till 70 procent av lönen samtidigt som SEB fyller på resten, upp till 90 procent – men med ett maxtak på 142 250 kronor i månaden. Spelare kan bli beviljad ersättning i 60 månader om de är oförmögen att spela hockey.

■ SHL-klubbarna har också en sjukvårdsförsäkring som exempelvis möjliggör snabbare operatoner och röntgen. Spelaren behöver därför inte vänta på remisser från sjukhus.

■ Dessutom har Svenska ishockeyförbundet en så kallad licensförsäkring som träder i kraft för skador på tänder.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... stjarnorna
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 mar 2019, 22:13

Tack @pHiLLL !

Jaja, då har vi sparat lite pengar på Bäckman iaf :)
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 mar 2019, 22:25

Tack Phil för bra info!

Hmm.. Må så vara - Men men att sjuk-/olycksfallsförsäkra spelarbortfall för spelare med lönesummor mellan 50,000-300,000 i månaden måste fortfarande vara så sjukt dyrt att det på - säg en tioårsperiod - hade varit billigare att inte ha någon försäkringslösning för detta.
Skriv svar