LHC i media

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

07 aug 2018, 09:33

Nu tycker jag förvisso att Nyström är ett jävla avskräde. Usel "journalist" som inte gör annat än slicka röv på stjärnspelare och häver ur sig självklarheter men får det att låta som att han är kontroversiell och den första i världen att tänka så.

Men kan inte tycka att det är fel det han skriver. Med tanke på Jonssons track record de senaste åren tror jag inte han är så dyr. Han kändes inte heller särskilt genomtänkt utan mer som en nödlösning man var tvungen att få till för att kunna värva spelare efter att Wallsson, Lagervall, Montén, Östman etc etc sagt nej. Skulle det gå illa resultatmässigt tror jag att det är betydligt enklare att kicka honom, både ekonomiskt och emotionellt, än vad det hade varit med t ex Tangnes eller Melin.
Användarvisningsbild
Rpezon
Amatör

07 aug 2018, 09:50

Från dagens Corren. Intervju med Vrana:

Stanley Cup-mästaren "hemma" i Linköping
ISHOCKEY För de allra flesta är Stanley Cup en ouppnåelig dröm. Men för JakubVrana så blev det i våras på riktigt, inte bara något han snuddat vid i TV-spelssoffan.

– Känslan alltså. Jag minns att jag drömde om det när jag var liten och spelade Play-Station. Nu var det plötsligt på riktigt, säger Washington Capitals- och tidigare LHC-forwardenVrana och fortsätter:

– Under själva matchen insåg man inte vad som höll på att hända men de sista minuterna när vi ledde med 4–3 så börjar man ju tänka. Men vi försökte spela så enkelt det bara gick och se till att pucken var så långt bort från vår zon som möjligt.

Vrana tog hem Stanley Cup tillsammans med storstjärnor som Alexander Ovechkin och Niklas Bäckström.

– Det var häftigt att se dem jubla när de kämpat så länge för att Caps skulle ta hem bucklan. Nu fick de äntligen göra det, säger Vrana om idolerna som han numer faktiskt lirar i samma lag som.

Han fortsätter:

– Washington kanske inte varit en riktig hockeystad innan, men det märks att det gått så bra i år för nu är hockeyn plötsligt störst.

Alla vinnare av Stanley Cup-bucklan får ett par timmar de kan disponera helt fritt med bucklan. För Vrana blev det tyvärr endast tolv timmar vilket gjorde det svårt att ta med den till Linköping.

– Min första tanke var att ta den till Linköping men det skulle ta för mycket tid så det var omöjligt. Det blev istället att tog med bucklan till min familj i Prag och hade lite vänner, några från Linköping, på besök. Förhoppningsvis får jag mer tid med den nästa gång så att jag kan ta med den hit, säger Vrana.

Förra säsongen spelade Vrana 96 matcher (73 i grundserien och 23 i slutspelet) så det ställer en hel del krav på att ta hand om kroppen.

– Vi spelar match, tränar eller reser nästan hela tiden så det är otroligt viktigt med återhämtningen för att orka med allting i världens bästa hockeyliga. När jag väl kopplar av är det viktigt att inte bara tänka på hockey så då ligger jag kanske i soffan och kollar på film. Men jag brukar inte välja filmer där utan mer "go with the flow".

– Ibland blir det såklart också en del TV-spel och då lite allt möjligt. Ibland spelar vi NHL och förhoppningsvis kan jag få lite bättre rating i nästa version.

Nu efter ett par veckors semester börjar Vrana trappa upp träningen igen och precis som förra året väljer han Linköping som bas.

– Jag har varit här sen i torsdags och är här någon vecka till. Jag bor hos Anton Karlsson och är verkligen glad att få lite kvalitetsträning med laget.

Trots att Vrana är från Prag är Linköping en stad han beskriver som sitt "andra" hem.

– Jag kom hit från Prag när jag var 15 och talade varken svenska eller engelska. Alla i LHC hjälpte mig verkligen bli både en bättre spelare och människa.

LHC hade då Hlinka, Hlavac och Lener som tjeckiska profiler och de var mycket tack vare den kopplingen som den då 15-årige Vrana valde LHC.

– Det laget jag spelade i hade inget junior- eller A-lag så jag var tvungen att byta. Sen fick jag och min familj fick tips från LHC-tjeckerna när jag träffade dem i landslaget och sen hade dessutom jag och Hlinka samma agent så det blev ett relativt smidigt val ändå. När jag väl började här så tog Hlinka ut mig på lunch några gånger men det behövdes knappt. Grabbarna i juniorlaget tog så bra hand om mig ändå, även att jag som inte kunde språket ofta bara hängde på.

Att LHC blev Vranas andra hem gör också att han följer laget så gott han kan.

– Det är några som är kvar från min tid, Broc, Sebbe och Anton så jag har kontakt med dem och sen skickade jag nu under slutspelet många lyckönskningar.

Är kärleken till Linköping så pass stor att det kanske till och med kan bli LHC i framtiden?

– Jag har tänkt på det men nu är fokus såklart att spela så länge jag kan i NHL. Men om det kommer någon dag när jag inte längre kan spela i NHL så kommer förstås LHC vara det första lag jag tänker på. Det är ändå ett karriärmål att vinna SM-guld och LHC är lite som Caps – ett riktigt bra lag som jobbar hårt för att vinna. Det vore häftigt att hjälpa dem göra det.

När Vrana är "hemma" i stan så bor han hemma hos LHC-backen Anton Karlsson.

– Det är skönt att kunna hänga och träna med de gamla grabbarna. Ofta käkar vi ihop, antingen ute eller hemma. Det var Anton som lärde mig laga mat här i Sverige så oftast är det han som fixar pasta eller något enkelt. En kväll när vi var riktigt trötta så blev det pan pizza, ris och bearnaisesås, säger Vrana och tillägger med ett stort garv: ... och gurka
Jaken
Nybörjare

09 aug 2018, 16:30

Enligt Correns intervju med Tommy idag så blir det lite förändringar i tränarstabens roller i år. Tommy är såklart övergripande ansvarig och håller i matchgenomgångar och vissa träningar. Östman är inte längre ansvarig för backar och Åkerman för forwards. Åkerman är numera övergripande ansvarig för det defensiva spelet, men samtidigt powerplay, medans Östman har hand om det offensiva spelet samt boxplay. Tydligen har förändringen kommit till genom att Tommy diskuterat med Å och Ö vad de brinner för. Återstår att se om det blir bra, men det känns som det går i linje med Tommys ledarskap i alla fall.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

09 aug 2018, 20:57

Här är hela artikeln om ni är intresserade att läsa den:

Så förändrar LHC i tränarstaben

Linköpings HC lanserar ett nytt sätt att jobba i ledarstaben. ”Skillnaden blir ganska stor, vad jag förstått. Alla har fått tala om vad de vill göra”, säger Tommy Jonsson, nye tränaren.

Under de senaste åren har assisterande LHC-tränarna Klas Östman och Johan Åkerman haft ansvar för backar respektive forwards.

Nu?

Tvärtom.

Med Tommy Jonsson som ny huvudtränare görs en rejäl förändring av ledarstabens sätt att jobba – med delvis skräddarsydda roller och med en förhoppning att det i längden ska komma laget till gagn på isen.

Jonsson säger:

– Vi hade konferens där alla fick tala om vad de ville göra. Alla är så less att man säger process, men vi fick presentera varandra, vad vi är bra på och vad vi brinner för. Det kändes betydligt bättre än att jag skulle komma in med hela handen och peka att du ska göra si och du ska göra så.

– Nu vet jag att mina kollegor brinner för det de gör och när de vet och känner att de har en betydelsefull roll så är jag övertygad om att de också gör ett bättre jobb.

Hur stor blir skillnaden i upplägg?

– Ganska stor, vad jag förstått.

Så här blir uppdelningen i höst, vinter och vår:

Tommy Jonsson: Övergripande ansvar som huvudcoach. Driva en hel del isträningar. Hålla i laggenomgångar, före och efter match. Coacha forwards under matcher. Prata med media.

Klas Östman: Ansvar för det offensiva spelet, men också för numerära underlägen. Mycket jobb med individen, även under match. Komma med feedback, hålla i individuella samtal och videogenomgångar. Mycket kontakt med varje spelare.

Johan Åkerman: Ansvar för det defensiva spelet, men också för numerära överlägen. Coacha backar under matcher. Driva många isträningar. Scouta motståndare.

– Vi ville försöka se till att alla verkligen får göra det de är bra på, tycker är roligt och brinner för. När det är genomgångar i försvarsspel så är det våra ord tillsammans som sägs, men det är Johan som håller i det. På samma sätt med Klas med anfallsspelet.

– Jag vet att det brukar vara så att den som ansvarar för defensiven också har ansvar för box play, men nu har vi kommit fram till andra saker, säger Tommy Jonsson.

Han framhåller vikten av att delegera som en väsentlig del i ledarskapet.

– Det är så mycket, det är så intensivt, det är en så lång resa…det vore slöseri med resurser att försöka att göra allting själv. Det handlar inte om mig, det handlar om hur vi kan få fram våra främsta styrkor och resurser till laget.

Några spelare saknades på torsdagsträningen och några gick av i förtid med lättare skadekänning, bland andra Derek Roy.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

10 aug 2018, 15:22

Ganska intressant att man då tidigare inte verkar ha haft ansvar utifrån vad man anser sig brinna för eller ”vara bäst på”. Då kan man ju fråga sig vem de va som bestämde hur den tidigare fördelningen skulle vara. Tangnes? Spontant tycker jag att fördelningen som den ser ut nu känns mkt positiv. Och att Jonsson verkar ha en sund inställning till hur han vill att teamet ska jobba.
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

10 aug 2018, 18:29

bloodandashes skrev:
10 aug 2018, 15:22
Ganska intressant att man då tidigare inte verkar ha haft ansvar utifrån vad man anser sig brinna för eller ”vara bäst på”. Då kan man ju fråga sig vem de va som bestämde hur den tidigare fördelningen skulle vara. Tangnes? Spontant tycker jag att fördelningen som den ser ut nu känns mkt positiv. Och att Jonsson verkar ha en sund inställning till hur han vill att teamet ska jobba.
Ja det är nog sant att man gör ett bättre jobb om brinner för något och att man känner att man är bättre på ett vist moment. Det känns som att Tommy Jonsson kommer att bli en mycket bra coach i LHC denna säsong, så visst har han en sund inställning hur man leder ett team.
Användarvisningsbild
Raoulinho
Erfaren
Kontakt:

11 aug 2018, 11:03

Kanske ligger i linje med Åkerman som offensiv back men att ha uppdelningarna:
- Defensiv + PP
- Offensiv + BP

Det kändes bara konstigt när jag läste det men vi får se hur det tar sig. ;)
- "...vi ska supa och slåss, på Platååå förstårs - med Janne Karlsson!"
Användarvisningsbild
BK Robbi
Rutinerad
Kontakt:

11 aug 2018, 15:10

alfie skrev:
07 aug 2018, 09:33
Nu tycker jag förvisso att Nyström är ett jävla avskräde. Usel "journalist" som inte gör annat än slicka röv på stjärnspelare och häver ur sig självklarheter men får det att låta som att han är kontroversiell och den första i världen att tänka så.
Missade att kommentera det här, men du är spot-on Alfie! Nyström är i mina ögon en stor fjant, avslutar inte sällan "artiklarna" med "kom ihåg var ni läste det först". Bara för att sedan vända kappan till öster, väster, norr, söder eller var han nu hittar något väderstreck att vända kappan efter. Att Expressen har honom kvar säger lite om sportjournalistkåren i Sverige...
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

11 aug 2018, 18:59

Sanny's blogg i Expressen har två LHC'are bland de 10 bästa nyförvärven

3- Broc Little
Tillbaka efter ett år med Davos i den schweiziska ligan där han vann lagets interna poängliga.
”Hemma” i Linköping igen med en form av poänggaranti om minst 40 kommer Little vara en av seriens bästa spelare.
Fat and happy med ett nyskrivet fyraårskontrakt?
Knappast.
Little kommer leverera.

6- Lukas Bengtsson
Tillbaka efter två år i Pittsburghs organisation som inte alls blev som förväntat.
Sjukdomen POTS syndrom höll honom borta från spel länge och en omstart i Linköping är inte alls så tokigt.
I Bengtsson kommer Linköping mycket väl kunna stoltsera med en av seriens bästa backar när han väl hittat tillbaka till matchtempo och sitt lugn.
Rörlig på skridskorna med ett bra skott och förstapass.
Bengtsson är urtypen på vad man kallar en modern back.
Har tidigare haft ett välfungerande samarbetet med backcoachen Klas Östman i Frölunda vilket lär varit nyckeln till att Bengtsson hamnade i Linköping.

https://bloggar.expressen.se/sannylinds ... /11/20937/
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

13 aug 2018, 22:25

Från Corren idag en liten intervju med Tommy Jonsson om läget i laget.

LHC-duon skadad inför dubbelmöten.

Både Derek Roy och Dan Pettersson har drabbats av ljumskproblem och tränade inte under måndagen.

Men båda LHC-anfallarna följer med till veckans läger i Halmstad med dubbla träningsmatcher.

Under tisdagen åker Linköpings HC till Halmstad - för ett läger fram till och med söndag. Frånsett träningar och tid att få i hop den nya truppen står två träningsmatcher mot SHL-motstånd på programmet. Först mot Malmö i Tyringe på torsdag, sedan mot Växjö i Halmstad på lördag.

Nyförvärvet Dan Pettersson kommer inte att spela någon av dessa på grund av besvär med ljumskarna. Derek Roy har drabbats av samma problem ­- men kan eventuellt vara med i den sistnämnda drabbningen.

På måndagens första ispass saknades totalt sex spelare (Andrew Gordon och Chad Billins kommer senare, Filip Karlsson på väg tillbaka från skada) - medan nye anfallsstjärnan Joe Whitney precis anlänt till Linköping.

– Vi räknar med att Whitney är med i båda veckans matcher. Det kommer ju annars dröja innan vi kan använda oss av alla spelare, säger tränaren Tommy Jonsson.

Trots all frånvaro var det ändå oväntat att LHC åkte på stryk i första träningsmatchen borta mot allsvenska Vita Hästen (2-3 efter straffar) förra veckan. Efteråt var Jonsson rejält irriterad på spelarnas inställning.

– Det har de fått höra och vi har lagt den matchen bakom oss. Nu tycker jag att vi haft bra energi, tryck och inställning på träningarna, menar han.

För andra året i följd är klubben inte kvalicerad för Champions League.

– Det är förstås roligare att spela matcher som betyder något innan SHL börjar, samtidigt kan turneringen göra att det blir lite hackigt under säsongen, säger Tommy Jonsson.
Berget8
Nybörjare

15 aug 2018, 19:25

Höken tippar oss som 13
It’s fucking playoffs - Chad Kolarik
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

15 aug 2018, 19:27

Wow, vi måste verkligen suga i andras ögon
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 aug 2018, 19:40

Tycker det är fullt rimligt. Motiveringen är också rimlig. Tycker iofs vi ser bättre ut på pappret än Örebro, men... Det blir sannolikt en tung säsong.
Användarvisningsbild
exile82
Rutinerad

15 aug 2018, 20:05

Nja, jag tror förvisso inte att vi får en säsong där vi kan glida med i toppen, men jag tror att vi alla gånger kan fixa playinplats (vilket iofs inte är så långt ifrån en 13 plats)
Användarvisningsbild
alfie
Rutinerad

15 aug 2018, 20:37

Det kan vi absolut göra, men jag skulle inte se det som någon skräll om vi missar play in.
Skriv svar