Silly Season 2018/2019

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

11 jul 2018, 23:13

Med Dan Pettersson och Filip Karlsson har vi nu både en tredje och en fjärde center, så visst kommer Emvall att fortsätta försöka signa en riktigt riktigt duktig duktig center till de två högre linorna. Vi har tre centrar som har lämnat Olimb, Tony och Pajen så givetvis har Emvall försökt att fylla dessa platser med dugliga kandidater att fylla upp deras platser. Givetvis går det inte alltid i lås och då får man söka vidare. Ja må säga att han har lyckas ganska bra ändå med att bygga ett bra lag för nästa säsong, det fattas ju bara en toppcenter för att laget ska bli komplett.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

12 jul 2018, 19:31

En intervju med Lukas Bengtsson i Hockey News som är mycket intressant att läsa. Där talar har om sin ovanliga sjukdomen Pots Syndrom och hur han har påbörjat vägen tillbaka mot en ny chans i NHL.

http://hockeynews.se/articles/3419/
Användarvisningsbild
Jacke
Erfaren

12 jul 2018, 21:39

Illa det känns att Rögle har bättre trupp än oss nu, snart är vi omsprungna av samtliga lag i ligan. I samma veva som vi får nöja oss med spelare från Västervik tar Rögle in två toppspelare i Christian Thomas som spelade OS för Kanada och Matt Andersson som gjorde 18 mål två säsonger i rad i SHL före den senaste. Innan det har de även värvat Mattias Sjögren och Daniel Zaar bla. Finns det verkligen inget bra på marknaden eller är helt enkelt LHC inte särskilt attraktivt lag att spela för...
Jaken
Nybörjare

12 jul 2018, 22:05

Jacke skrev:
12 jul 2018, 21:39
Illa det känns att Rögle har bättre trupp än oss nu, snart är vi omsprungna av samtliga lag i ligan. I samma veva som vi får nöja oss med spelare från Västervik tar Rögle in två toppspelare i Christian Thomas som spelade OS för Kanada och Matt Andersson som gjorde 18 mål två säsonger i rad i SHL före den senaste. Innan det har de även värvat Mattias Sjögren och Daniel Zaar bla. Finns det verkligen inget bra på marknaden eller är helt enkelt LHC inte särskilt attraktivt lag att spela för...
Det ligger säkert lite i att vårat rykte börjat dala en smula, och såklart känns det sådär att vår trupps status känns osäker. Om man ser på den ljusa sidan har vi fått in ett par spelare som får det att vattnas i munnen på många av SHL-lagens sportchefer och supportrar. Broc Little ville nog alla lag ha, och trots att Örebro erbjöd en högre lön valde han oss för att han gillade det här så pass mycket senast. Lukas Bengtsson är potentiellt en fantastisk back, som är på tok för bra för SHL om han är frisk och kry. Whitney valde oss framför minst ett annat lag, förmodligen för att våra transatlanter sagt så mycket gott om föreningen. Det är positiva saker.

Sen hade vi starkare lag för kanske 3-4 år sen, men det satte oss i en piss-sits ekonomiskt. Örebro har gått i den fällan, Rögle gör det säkert nu. Med enkel matematik kan man räkna ut att deras intäkter inte gärna kan täcka kostnaderna. Liten arena = mindre publikintäkter, liten stad = mindre potentiella storsponsorer. Såvida de inte har en Stefan Edberg-figur som gått in, måste de gå riktigt långt i slutspelet för att inte gå rejält minus i år. Jag är i alla fall glad att vi har en ledning som förstår att det ska spelas hockey på elitnivå i Saab arena om 5, 10 år och inte bara ser till nästkommande säsong.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

12 jul 2018, 23:16

Vi har väl inte så dålig trupp denna säsong, visst vi saknar fortfarande en 2nd center, men får vi bara in en lämplig center så har vi ju en bättre trupp denna säsong om man jämför med den förra.

Så nog bör vi ta oss till kvarten denna säsong också, och är vi där kan ju mycket hända om alla spelare är friska och krya. Vi har ju faktiskt lyckat att bygga ett bra lag för nästa säsong, det fattas ju bara en toppcenter för att laget ska bli komplett.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

13 jul 2018, 07:47

@Nils, jag är inne på ditt spår. Målvakterna ser riktigt bra ut, backsidan är jag riktigt nöjd med och vi har många riktigt vassa vingar. Det som saknas är en andracenter. Förvisso ingen lätt uppgift att tillsätta en sådan men vi är en spelare ifrån att vara kompletta. Någon nämnde Rögle. Visst, framåt ser de riktigt intressanta ut men tror att många fans kommer bli gråhåriga över hur de kommer att läcka bakåt. Och visst har de en på pappret stark centersida men då ska man ha i åtanke att både Sjögren och Mattan Derson lirat jäkligt mycket skadade på sistone. I bästa fall supercentrar, i värsta fall sjukstuga. Extremt mycket lotto där att bygga laget kring TVÅ så skadade centrar.
Jaså? Ni tror inte det kan bli sämre än så här? Hold my beer...
AlltidLHC

13 jul 2018, 09:38

Helt otroligt att vi har så dålig ekonomi.Sveriges 5 största stad ingen konkurrens från nån annan idrott,nåt måste ju vara fel.
Användarvisningsbild
Ndur
Rutinerad

13 jul 2018, 15:05

Pettersson säger själv att han och LHC är överens om att han ska ta en defensiv roll som 3e eller 4e center. Verkar ändå som nåt mer namn ska in då.
Användarvisningsbild
LilleMan
Medelmåtta

13 jul 2018, 16:05

Ndur skrev:
13 jul 2018, 15:05
Pettersson säger själv att han och LHC är överens om att han ska ta en defensiv roll som 3e eller 4e center. Verkar ändå som nåt mer namn ska in då.
Samtidigt sa väl Emvall häromdagen att både Lycksell och Karlström är vana att spela center så skulle ju lika gärna kunna vara såhär

Sörensen - Roy - Gordon
Little - Lycksell/Karlström - Whitney
Lycksell/Karlström - Pettersson - Brodecki
Jimmy - Karlsson - Sebbe - Trucken
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

13 jul 2018, 16:42

Corren skrev:"Känner att det här är min stora chans"

ISHOCKEY Att det kan vara tvära kast i hockeybranschen är LHC:s senaste nyförvärv Dan Pettersson nog en av de första att skriva under på. "Från den första kontakten gick allt väldigt fort ", berättar han.

David Eidhammer14:00 | 2018-07-13
LÄS MER: Klart: Han har skrivit på för LHC

LÄS MER: SHL-klausulerna rör upp känslorna

Efter en mer än stökig fjärde säsong i Västerviks IK valde lagkaptenen Dan Pettersson att lämna Smålandskusten för spel i den allsvenska konkurrenten Södertälje.

Nu, knappt tre månader senare, är han plötsligt klar för sin första SHL-klubb.

– Att få möjligheten att slå mig in i SHL är något jag haft som en dröm under lång tid. Jag känner att det här är mina stora chans. När du fyllt 25 år är du inte purung längre... så rent krasst kände jag väl att det här kanske var den sista chansen för mig. Beslutet att skriva på för LHC tvivlade jag inte en sekund på, säger Dan.

I vilket fall har övergången rört upp fler känslor än vad han någonsin kunde ana. Södertäljes klubbchef Mats Pernhem har öppet valt att kritisera hela SHL och på Twitter har spelaren själv blivit måltavla för Södertäljefansens ilska. Detta samtidigt som VIK och SSK är i en tillsynes olöst tvist med allsvenskan om vem som ska få den ekonomiska ersättningen.

– Man kan tycka vad man vill om det avtalet och jag förstår att Södertälje är upprörda. Men för min del måste jag se till mig själv och det har klubben sagt att de förstår. Vad gäller sociala medier så tog jag i julas beslutet att lägga ner med det. Verkligheten kom ikapp lite när jag började funderade på hur mycket tid och energi som mobilen och till exempel Twitter slukade för mig.

Även från en del LHC-håll har det hörts kritiska röster – kanske främst baserat på att de flesta hade väntat sig en gjuten andracenter.

– Tanken är att jag ska slåss om en defensivare roll i en tredje- eller fjärdekedja. Det har både jag och LHC varit rörande överens om hela tiden. Det är klubben som bygger laget och således inget jag kan påverka.

Jag har tidigare varit inne på att du hade passat bättre som fjärdecenter i SHL än toppcenter i allsvenskan, håller du med?
– Mycket möjligt faktiskt. På något sätt är det alltid lättare att vara destruktiv än konstruktiv. Och mina styrkor som storleken, tekningarna och envisheten vid sarghörnen lär passa perfekt för det, svarar den 198 centimeter stora centern.

LÄS MER: Vem tar rollen som andracenter?

Dan Pettersson har under hela sin tid i division 1 och allsvenskan varit exceptionell vid tekningscirkeln. Fem av de sex senaste säsongerna har han haft bäst tekningsstatistik i serien.

– Egentligen har jag inget särskilt knep. Siffrorna har bara ökat i takt med förtroendet. Sedan faller sig vissa saker mer naturligt än andra. Snabbheten på skridskorna är motsatsen och mitt kanske största förbättringsområde, där hoppas jag kunna ta kliv i LHC, avslutar han.
Användarvisningsbild
LilleMan
Medelmåtta

13 jul 2018, 19:07

Correns Hockeyblogg tycker alltså att Trucken skulle gå att omskola till center för 2a kedjan :shock:
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

13 jul 2018, 19:09

LilleMan skrev:
13 jul 2018, 19:07
Correns Hockeyblogg tycker alltså att Trucken skulle gå att omskola till center för 2a kedjan :shock:
Läste också det men kände att det var så dumt att de knappt var värt att kommentera. Trucken tillsammans med Karlström är de båda som får kämpa om att öht ha en plats i laget känns det som.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

13 jul 2018, 19:20

Ja det är ju bara Corren som vill omskola Trucken till en andra center, vi har ju faktisk mycke bättre centermaterial i både Sebbe och Gordon. Så nys är ju nys även om det kommer från en etablerad lokaltidning.
DeBruyne

14 jul 2018, 13:26

AlltidLHC skrev:
Helt otroligt att vi har så dålig ekonomi.Sveriges 5 största stad ingen konkurrens från nån annan idrott,nåt måste ju vara fel.
Sveriges 5e största stad absolut, men långt ifrån Sveriges 5e största lag, väldigt få utanför linköpings området som börjar heja på lhc.

Jag är förövrigt försiktigt positiv till Dan Petersson, skönt att få in lite tyngd till truppen
Användarvisningsbild
PuckOut
Erfaren

14 jul 2018, 14:31

AlltidLHC skrev:
Ja det är under all kritik. Visst att Linköping är en akademikerstad, till skillnad från Norrköping, men att man inte lyckas locka fler företag/pengar är för dåligt.
Skriv svar