89er wroteHar nu tänkt att införskaffa mig en systemkamera. Jag är nybörjare och vill lära mig att börja fota. Så har tänkt mig denna kamera : Sony Alpha DSLR-A200 . Nu så undrar jag om någon har lust att hjälpa mig med objektiv.
Det jag har tänkt att fota är först o främst :
- Bilar
- Natur
- Människor (fester , event osv)
Vore tacksam för lite hjälp så man kan komma igång snart 🙂
Fördelen vid objektivköp till Sony a200 är ju att bildstabilisatorn är inbyggd i kamerahuset = billigare objektiv. Jag har köpt ett 18-200mm till min kamera, vilket är jättebra till omväxlande fotografering. Man kan ta närbilder på människor men också zooma in på exempelvis en rovfågel som hovrar 50m bort (jag gick miste om ett sådant tillfälle när jag hade mitt gamla objektiv) utan att behöva krångla med att byta objektiv när något dyker upp.
En sak jag dock lagt märke till är att tillbehör (såsom fjärrstyrning, blixtar osv osv) är betydligt enklare att hitta till Nikon och Canon, än exempelvis Sony. Det är något man kanske inte tänker på i första taget, men jag är extremt nöjd med att ha valt Nikon nu i efterhand.
Om jag fick råda dig till en instegskamera så skulle det vara Nikon D3000. Enkel att använda i början, men har ändå goda utveckligsmöjligheter. De manuella inställningsmöjligheterna finns där den dagen man känner att man kan börja använda dem. Fördelen med den framför exempelvis Canon EOS1000D är att i alla fall det medföljande objektivet har bildstabilisator.
Ska du ha kameran handhållen för det mesta (dvs inte på stativ) så är bildstabilisator i hus eller objektiv väldigt bra, framförallt i dåliga ljusförhållanden.
Ser du det mest som en hobby och känner att fjärrstyrningar, blixtar och diverse tillbehör inte är prio ett, så är a200 absolut ett bra köp.
Kamerorna är väldigt lika i bildkvalitét osv. Ett test jag läste innan jag köpte kamera gav resultatet att Sony a300 var den marginellt bästa av de testade instegskamerorna, men var också den tyngsta. Nikon D60 (som ersätts av D3000 med fler autofokuspunkter) blev det bästa köpet.