Mitt intryck är att det vaskas om lite för mycket i kedjorna. Det medför att spelarna inte hinner spela ihop sig, vilket jag tycker syns på passningsspelet. Ofta vet man inte riktigt var medspelarna är någonstans på isen. Kolla t ex på Zacke-Musse-Petterström. De börjar nu hitta varandra riktigt bra, och sånt är viktigt.
Min största oro är special teams.
Om vi börjar med box play så är det katastrofalt dåligt. Vi ligger 11:a med ursvaga 78,03% i dödade utvisningar. Spelar man fel spelare i den här spelformen? Fel kombination av spelare? Jag tror att en del beror på svag målvakt vilket gör att spelarna inte vågar gå så hårt på motståndarna för de litar inte riktigt på Henriksson. Men det kan inte vara hela svaret. Här har Lener mycket att fundera på.
I PP ser statistiken inte fullt så illa ut. 6:a med 18,98% är dock fortfarande inte bra. Vi gör inte mål ens i var femte PP-läge. Men det som oroar mig mest är hur faan spelet i PP faktiskt ser ut. Den enda gången man får se en ordentlig uppställning i PP är när vi vinner teken i anfallszon. Gör vi inte det så ägnar vi ofta 1,30 åt att över huvud taget komma in i zon. Slutsatsen är att antingen så saknar Lener en spelidé i PP, vilket är väldigt illa. Ännu värre är det om det finns en spelidé som spelarna inte följer. Då har vi ledarskapsproblem. Eller också finns det en spelidé som inte fungerar alls, och då är någon en idiot eftersom inget blivit bättre på över 30 omgångar.
Och när det gäller just PP så är det enkelt att knyta detta till underhållningsvärdet. Finns det något pinsammare än att se ett hockeylag inte ens komma in i zon med en man mer på banan? I en enskild match kan man ta det, eftersom vissa lag är väldigt bra i box play, men så här ser det ju ut i varje match, hemma som borta. Jag vill se två färdiga PP-formationer som spelas ihop. Och dessa ska givetvis innehålla spelare som kan spela PP. Och helst inte bara på träning mot koner, utan faktiskt också mot riktiga motståndare.
Vi har så pass bra spelare i truppen att det inte ens ska behövas coachning i en spelform som PP. Spelarna har sysslat med det här sen dom var småungar, och det är inte för mycket begärt att dom ska veta hur man gör mål när man är en (eller två) man mer på banan.
Vårt "Special Team Index" är alltså 0,1898 (18,98% i PP) + 0,7803 (78,03% i BP) vilket ger summan 0,97. Allt under 1,0 är icke godkänt.