Jocke Har inte sagt något om potential, jag pratar här och nu.

Jag tror inte att Bystedt kommer öka produktionen på Rattie/Palmu till toppspelare i nuläget, nästa säsong absolut men inte här och nu.

Sen givetvis har han mindre istid än dom andra centrarna men Törna & Hännikeinen som han spelat med stora delar av säsongen ligger på ungefär samma istid men på 0,54 & 0,43 istället för 0,28.

• [raderad]

LaumannBingo inte så konstigt när rattie spelade med Ljungh halva säsongen och dom var som hund och katt. Nej tror det kan bli bättre detta 👍

[raderad] Sant visserligen, jag är den första som hoppas att jag har fel 😆

Men senaste säsongerna har väl dragit ner en i ett pessimistiskt hål 🤣

Ligger inte Gallo allitd väldigt högt/bra i såna här statisksammanställningar? Jag skulle verkligen vilja se honom lite mer konsekvent i en toppkedja, han är lurig och har näsa för mål ändå.

toedrag Min känsla är att Gallo inte är särskilt bra på nånting. Ändå är han där och trycker dit puckjäveln hyfsat konsekvent. Ändå en nyttig spelare att ha i laget även om jag hade önskat mig lite mer grit från honom.

Svårt att klaga på vår effektivitet i PP senaste 4 matcherna, mål på 3 av 3 chanser. Synd bara att vi inte fått chansen mer än just 3 gånger. Laget med minst antal chanser efter oss är Frölunda, med 7, alltså mer än dubbelt så många som oss.

Hank

Jag tycker det är helt sjukt ärligt talat. Inte vår 100:iga effektivitet, det må väl ha hänt. Men att alla andra ligger på 11-13 PP och vi på 3.

FDML är fan på riktigt.

4 min i total PP tid jämfört med Örkles 24(!)…. Vilket skämt, hade vi haft 8-10 PPn kanske vi fått med oss 2-3 pinnar till

Slottsvakten Jag tycker det är helt sjukt ärligt talat. Inte vår 100:iga effektivitet, det må väl ha hänt. Men att alla andra ligger på 11-13 PP och vi på 3.

Jag tror man kan förklara det med att vi har seriens minst spelskickliga och individuellt skillade lag. Motiven till många utvisningar, gissar jag, är att man hamnar i press/halkar efter. Såsom vi spelar är det inte direkt det vanligaste scenariot för motståndarna.

HOCKEY

De två senaste matcherna har våra motståndare belönats med mål istället för två minuter utvisning när de rakt upp och ner knyckt våra spelares klubbor. Det har rätt lite med bristande spelskicklighet att göra.

Lukkinen De två senaste matcherna har våra motståndare belönats med mål istället för två minuter utvisning när de rakt upp och ner knyckt våra spelares klubbor. Det har rätt lite med bristande spelskicklighet att göra.

De må vara sant, men du ska vara en konspirationsteoretiker av rang för att tro på att vi systematiskt diskrimineras av hela domarkåren. Det är större chans att månlandningen filmandes i studio 😊.

HOCKEY

Konspirationsteoretiker av rang eller ej, menar bara att brist på spelskicklighet är långt ifrån hela och enda sanningen här. Nyligen blev Maxwell rätt brutalt och extremt tydligt huvudtacklad. Inte ens en tvåminutare blev det. Visst, att Maxwell lider av kronisk brist av spelskicklighet är ett välkänt faktum men det borde inte ha frikänt förövaren 🙂

Edit
                  BIF är det lag som spelat PP näst flest gånger av alla lag, 107 gånger. Är de näst mest spelskickliga i SHL? LIF är det lag som spelat PP näst minst antal gånger, 78 tillfällen. Är de verkligen det näst minst spelskickliga laget i SHL?

Om allt handlade om spelskicklighet skulle det alltså betyda att Brynäs är 37% mer spelskickliga än Leksand. Jag håller inte med om det antagandet 🙂

Lukkinen

Jag borde väl ha skrivit huvudsakligen eller nåt då 🙂. Drar man enskilda händelser så blir det givetvis svårt att relatera till spelskicklighet/spelsystem. Om man däremot skulle försöka se ett mönster över en säsong så tror jag att man kan se hur få motståndare som vi genom vårt sätt spela sätter i rejäl press och således tvingar till att ta utvisningar.

Kanske nån som sitter på statistik på de vanligaste utvisningarna i SHL? Gissar att det är hakning/tripping/slashing och inte checking to the head.

Edit: en annan intressant statistik skulle vara vilka spelare som direkt orsakar utvisning åt andra hållet.

HOCKEY

Absolut hänger en hel del utvisningar på att man inte hänger med det andra laget, säger inget om det. Med 34/35 matcher spelade finns det rätt mycket underlag till denna tabell. Rätt intressant vilka lag som befinner sig över och under snittet på 95 PP-tillfällen. Man inser snabbt att spelskicklighet bara är en del av sanningen. Resten är… något annat 😃

Lukkinen

Nåväl, men då får du lansera en kompletterande förklaring också då! 😊

HOCKEY

Jag har aldrig hävdat att jag har hela svaret. Bara att en delmängd inte är hela svaret 😃

Bortsett från att titta på oss själva är det ju intressant att titta på motståndarna vi mött. I de fyra matcherna har vi alltså mött Malmö, Skellefteå, Örebro och Frölunda. Av dessa är det bara Skellefteå (vilket är lite förvånande) som ligger på övre halvan i antal utvisningsminuter. Malmö ligger på åttonde plats och Örebro och Frölunda är nummer 13 och 14, dvs de lag i SHL som dragit på sig färst utvisningsminuter. Så förutom att vi själva kanske inte drivit spelet, en del missade situationer och lite tillfälligheter tror jag också att man ska ta hänsyn till disciplinerade motståndare i den här ekvationen.