Publikstatistiken är (som alla vet) ingen rolig läsning. Jämför med förra året så här långt (dvs efter 47 matcher), och jämför med övriga "storlag" ...
DIF: + 17,2 %
FBK: + 4,9 %
FHC: + 4,0 %
HV: - 0,6 %
LHC: - 7,5 %
Jag vet inte vad en "snittbiljett" kostar, men med ett snittpris på 150 kr innebär tappet - om det håller i sig såsongen ut - att Cluben kommer att förlora drygt 2,3 Mkr bara i publikintäkter. Sura pengar att tappa självklart. Dessutom så blir stämningen på matcherna sämre, vilket kanske är minst lika trist.
Varför är det så här? Cluben har aldrig haft ett bättre lag, har aldrig tagit så många poäng, har aldrig gjort så många mål och har därmed rimligen aldrig varit "hetare" rent spelmässigt än just 09/10. Vi kan väl knappast förklara det med att finanskrisen gjort att folk fått ont om pengar och inte har råd att gå på hockey, för krisen har nog slagit lika hårt mot övriga städer. Göteborg (där jag bor) har haft det tyngre än någonsin ekonomiskt med fordonskris mm. Jag tycker att Cluben förtjänar ett rejält stöd mot bakgrund av den insats man trots allt gjort fram till nu.
Visst har spelet varit knackigt från och till, men det har uppenbarligen varit ännu sämre på andra håll. Kolla t ex in Frölunda (årets magplask) ... de hade det största publikstödet redan innan säsongen, men har trots detta ÖKAT sin redan höga publikstöd, trots sitt taffliga spel. Börjar vi bli kräsna och gnälliga som FBK:s fans? Eller är intresset för hockey så svalt i Linkeboda.