Fast det borde i så fall innebära att vi hade ett sämre lag (eller åtminstone sämre komponerat) förra säsongen jämfört med de tidigare. Pressen fanns då också, men då vann vi mer hemma... Statistik är kul! Man kan bevisa allt med den. 8)
Statistik
Japp, spekulationer som sagt... Ja, ett lag sämre på att hantera press åtminstone. Sen är det ju så att när spiralen börjar vända neråt, så är det tungt att vända trenden. Så det bästa är ju givetvis om man kan undvika att hamna i en sån situation, men det är ju inte så att man själv väljer det sas.
Det här är inte lika härligt...
På 3 matcher har vi inte gjort något mål i PP (men släppt in 1). Därmed har vi tappat över 8 procentenheter i PP-effektivitet på en vecka. Allt mer tyder på att en enskild match (Rögle hemma) har varit det som boostat statsen i PP. Nu börjar vi se vad det dåliga PP-spelet leder till.
Näst sist (bara tälje är sämre) i effektivitet med 7,86%. Näst sämst i BP med 76,92%. Kraftigt fallande PP...
Individuellt så ser det inte bra ut för Zacke som varit inne på 2 mål framåt, men hela 7 bakåt. Sämst i hela laget med -5. Robin Persson har -2, och är sämst bland backarna. Vilket nog speglar att han inte är bättre. Sen har vi dock två backar på -1 som verkligen borde ha bättre stats, nämligen Mange och Fernholm... Hävelid har spelat 3-3 så här långt och den bespottade Andreas Pihl har +2. Han och Erik Andersson (+1) är de enda backarna med positiv +/-.
Faktum är att Pihl med +2 är bäst i hela laget eftersom ingen mer utespelare har lyckats få ihop mer än +1 på 11 matcher. Det är inget vidare.
Statistik brukar vara kul. Men just nu vill man bara hålla sig i Off topic-tråden.
Nu, exile, så blir det kanske lite roligare...
Efter 13-2 på 2 matcher så är ingen spelare i truppen på minus i plus/minus längre. På +4 hittar vi Mange, Pihl, Tony och Janne Hlavac. Noteras kan dessutom att sen jag skrev mitt tidigare inlägg så har Zacke spelat 6-1, vilket innebär att hans -5 nu blivit 0. Fernholm är den som varit inne på flest mål framåt (12), men också flest mål bakåt (9). Vilket jag tycker speglar hans insats ganska bra (= för dålig i egen zon).
BP har varit bra och 80%-strecket (som ändå får anses vara någons slags skam-nivå) närmar sig.
Den totala effektiviteten har, förstås, fått en rejäl boost till 9,24% och en femteplats i den ligan.
Vi släpper också in näst minst mål med 2,07 i snitt. Bara Brynäs är bättre med 1,86. Men då ska man inte glömma att LHC också gjort 2,86 mål/match medan Brynäs bara orkat med 2,14.
I like!
Enligt Hockeyligans statistik så är linköping bäst i 3:e perioden i hela ES. Rätt så småkul eftersom det var helt tvärtom förra säsongen.
Då är det uppehåll och vi tar en kik på hur det ser ut så här långt.
Individuellt är Mårtensson vår bästa poängplockare med 18 poäng (femma totalt) via 6 mål och 12 assist. Inte helt oväntat är Mange Johansson vår poängmässigt bästa back med 12 poäng (trea totalt). I den rankingen tokdominerar dock HV's David Petrasek med hela 24 poäng...
Vår bästa målgörare är Musse (den som trodde det innan säsongen kan ju räcka upp handen) med 7 pytsar vilket räcker till en delad femteplacering i skytteligan. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att Musse också är tvåa i ligan för PP-mål eftersom samtliga(!) 7 mål har kommit i just PP.
I tekningsligan har Jocke inte varit riktigt så bra som han varit tidigare och ligger just nu på sjätte plats med 59,33% vunna. Hlinka är totalt tvåa med hela 66,67% men har spelat så få matcher att den siffran inte känns riktigt relevant. Noterbart dock att Zackrisson ligger tia med 57,25% samt att vår förstacenter, dvs Mårtensson, inte platsar bland de 25 bästa tekarna.
LHC har ingen spelare på topp 25 över utvisade spelare. Som lag leder Cluben också fair play-ligan, dvs vi är det minst utvisade laget i genomsnitt.
Bäst +/- i laget har Mange och Tony, båda med +7 vilket räcker till delad 12:e plats.
På målvaktssidan ligger Norrena på sjunde plats med 90,8% i räddningar. Engstrand toppar "andramålvakternas liga" med en räddningsprocent på suveräna 96,77.
När det gäller insläppta mål så ligger LHC på riktigt starka 2,06 per match totalt. Effektiviteten framåt har också bättrats på till 9,53% och en femteplats.
I PP ligger vi just nu tvåa med 22,78% och den fallande trenden där har brutits. I boxplay är vi fortfarande svaga (79,45%) men där har också iaktagits en stigande trend.
Till sist är publiksnittet (6505) efter 8 hemmamatcher ingen kul läsning. Som jämförelse hade vi vid samma tid förra säsongen 7246... Men det kan måhända också bero på hur spelprogrammet sett ut.
Du glömde att Pihla också har +7 i +- ligan o detta på bara 8 spelade matcher!!
Mårtenssons tekningsstatistik är faktiskt ganska usel, han ligger på 45,16%.
Jag tycker ju att boxplay sett bättre ut, men det är faktiskt dessvärre en illusion. Efter 20 matcher så ljuger inte statsen. Vi är seriens minst utvisade lag, och det är nog tur det. För trots detta så har vi släppt in näst flest mål i boxplay, 20. Bara Södertälje är sämre med 21. Och då finns det ändå många lag som haft betydligt fler 4 mot 5-lägen än oss.
Det här ger 77,27% i dödade utvisningar vilket är katastrofalt dåligt. En siffra som jag hoppas Slavomir Lener funderar mycket på. Vi är helt enkelt kass i boxplay, det kan ingen snacka bort.
köttet wroteJag tycker ju att boxplay sett bättre ut, men det är faktiskt dessvärre en illusion. Efter 20 matcher så ljuger inte statsen. Vi är seriens minst utvisade lag, och det är nog tur det. För trots detta så har vi släppt in näst flest mål i boxplay, 20. Bara Södertälje är sämre med 21. Och då finns det ändå många lag som haft betydligt fler 4 mot 5-lägen än oss.
Det här ger 77,27% i dödade utvisningar vilket är katastrofalt dåligt. En siffra som jag hoppas Slavomir Lener funderar mycket på. Vi är helt enkelt kass i boxplay, det kan ingen snacka bort.
Varav 9 gjorda utav HV71.
Visst, 20 insläppta på 20 matcher i bp är ju fakta som inte går att komma ifrån, men som Pryd påpekar är det HV som manglar vår statistik i numerärt underläge. Plocka bort de två matcherna och vi har 12 insläppta på de andra 18 matcherna.
HV har gjort 8 mål på oss i numerärt överläge, inte 9.
köttet wroteJag tycker ju att boxplay sett bättre ut, men det är faktiskt dessvärre en illusion. Efter 20 matcher så ljuger inte statsen. Vi är seriens minst utvisade lag, och det är nog tur det. För trots detta så har vi släppt in näst flest mål i boxplay, 20. Bara Södertälje är sämre med 21. Och då finns det ändå många lag som haft betydligt fler 4 mot 5-lägen än oss.
Håller med.
När jag jämför med Luleås boxplay så är de superaggressiva och stressar så fort tillfälle ges ungefär som LHC gjorde för några år sedan.
Vi är helt passiva och står och väntar ut motståndarna och spelar enbart positionsspel vilket ju kan vara bra ibland men en avvägning med stress borde göras också speciellt mot skickliga lag som HV som spelar ut oss med sin rörlighet i powerplay.
Jocke_L wroteVisst, 20 insläppta på 20 matcher i bp är ju fakta som inte går att komma ifrån, men som Pryd påpekar är det HV som manglar vår statistik i numerärt underläge. Plocka bort de två matcherna och vi har 12 insläppta på de andra 18 matcherna.
Plocka bort matcherna mot Södertälje och Rögle så har vi inte gjort så många mål... Så där kan man hålla på i evigheter.
Jag tycker det är dumt att försöka bortförklara. Istället är det betydligt bättre att ta tjuren vid hornen och göra något åt det som inte fungerar. Med ett sånt här boxplay så kan vi inte räkna med någon lång vår i Linköping. Det håller helt enkelt inte.
Nu kompenserar vi ju iofs något genom att vara vassa i PP, men mer än 77% i BP kan man allt kräva.
Måste hålla med Robert Pettersson på http://www.hockeysverige.sehttp://www.hockeysverige.se om att Hlavacs åtta strutar på lika många matcher är sjukt imponerande. Det ger honom en sjätteplats i hela seriens målliga bara tre mål efter de på delad förstaplats som har minst nio matcher mer spelade, vissa 12 mer. Mycket starkt!
köttet wroteJocke_L wroteVisst, 20 insläppta på 20 matcher i bp är ju fakta som inte går att komma ifrån, men som Pryd påpekar är det HV som manglar vår statistik i numerärt underläge. Plocka bort de två matcherna och vi har 12 insläppta på de andra 18 matcherna.
Plocka bort matcherna mot Södertälje och Rögle så har vi inte gjort så många mål... Så där kan man hålla på i evigheter.
Nja, hålla på i evigheter på det sättet om det ska ge något kan man nog inte. Ju fler matcher du tar med i beräkningen desto mindre kan man härleda till tillfälligheter. HV har trots allt, på två matcher, gjort 40% av alla mål vi har släppt in i bp.
Men jag ska iofs inte älta emot då jag inte heller är överförtjust i vårat bp. Men så länge det bara är mot HV vi läcker som såll (än så länge) desto mindre problem är det.
Jo, du har såklart en poäng där. Statistik kan ju kräva vansinnigt stor population och mycket lång tid innan värdena konvergerar.
Men rent ovetenskapligt hävdar jag ändå, dock med visst stöd av statistiken, att vårt boxplay är kass.
köttet wroteMen rent ovetenskapligt hävdar jag ändå, dock med visst stöd av statistiken, att vårt boxplay är kass.
Förlåt en teoretiker, men hur kan du hävda att något är ovetenskapligt och stödja dig av siffror? (Ledsen, men kunde inte låta bli :twisted