Statistik
Går det att se speltid under ÖT totalt för säsongen någonstans?
En hel del prat kring dålig statistik i OT, 4 vinster o 10 förluster, och att LHC viker ner sig där, dålig moral/karaktär etc. Men faktum är ju att dom räddat massor med poäng i slutskedet av ordinarie tid, sen kvittering mot Brynäs borta, Leksand borta, Hv hemma. Förlust i OT mot Leksand och Brynäs men vinst mot HV = + 4 poäng .Dessutom riktigt sena avgöranden borta mot Hv och hemma mot Rögle. 6 poäng där istället för kanske 2-3 om dom matcherna gått till OT istället = +3-4 poäng. Enda matchen som jag kommer som vi tappat i slutet är mot Malmö borta men då lyckades vi ju vinna under ordinarie tid ändå till slut. Så summasummarum ligger vi ju ändå på plus i statistiken när det drar ihop sig i matcherna, utan dom poängen hade läget sett helt annorlunda ut idag…
Lite missvisande att bara kolla OT och ta det som intäkt för dålig karaktär tycker jag. Krävs minst lika mycket karaktär att rädda poäng i slutet av matcherna. Östman har ju pratat mkt om att våga när det drar ihop sig i matcherna, det tycker jag vi gjort bra totalt sett. Men poängräddande sena mål under ordinarie tid är ju inte lika synlig som statistiken i OT, men minst lika viktig.
tack!
flognab Rätt att det visar på karaktär att kunna fixa poäng i slutet av matcherna
men
Kollar vi på coachernas “mod” så är det en självklarhet att de kommer gå för att kvittera i slutet av en match. Gör man inte det så är det tjänstefel.
Det behövs lite mer “mod” att våga spela tex Bystedt för att göra mål och vinna ÖT än att spela Maxwell och försöka hålla nollan.
Visst är det så, men poängen är att vi varit framgångsrika i slutskedet av matcherna och att dom poängen kan bli betydelsefulla i slutändan, för att kompensera för dom vi tappat i OT.
Sen har vi väl lyckats hålla undan också i ett antal matcher också utan att bli ifattjagade, och det beror nog inte enbart på tur det heller, utan visst mod även där, att inte bara backa hem och hoppas på att det håller. Kan inte komma på nån match som vi fått sen kvittering mot oss denna säsong
Hata slumpen som GW brukar säga.
- Redigerad
Problemet i 3 vs3 är troligen inte inställningen till vinst. Här tror jag snarare det beror på att direktiven är direkt felaktiga ifrån ledarhåll.
Vi tramsar runt utan att varken försvara bra eller våga anfall fullt ut.
Det slutar allt som oftast i något dåligt enmansavslut.
Jag skulle föredra att endera våga anfalla ordentligt med risken att få någon kontring mot oss. Alternativt spela enklare och hålla pucken i laget så att vi kan byta in friskare ben än motståndarna. Då inte krångla till det med några halvanfall och hamna i någon svårighet.
Nu blir det oftast mellanmjölk.
- Redigerad
Jag tror tyvärr att vår spets är trubbigare än motståndarens och i spelet 3v3 så blir det extra uppenbart.
Stople in Samtidigt påpekar Östman att man återigen gör misstag & ger bort pucken så han verkar ju inte nöjd heller.
Så har svårt att se att det skulle ha med direktiv från tränarna att göra
- Redigerad
Kanske ska jag förtydliga lite.
Tränarstaben säger naturligtvis inte att killarna ska spela mellanmjölk. Jag tror snarare att resultatet blir det när det ska spelas för försiktigt och säkert.
Att gå in med tex Maxwell är inte direkt att våga vinna. Snarare att undvika att förlora.
Det i sin tur medför att spelbilden blir lite mellanmjölk.
Hur ofta har vi vågar gå med två spelare mot mål i år när läge funnits? Oftast hamnar andragubben i ingenmansland. För högt för bra defensiv och för lågt för att utgöra något hot.
Stople in Att gå in med tex Maxwell är inte direkt att våga vinna. Snarare att undvika att förlora.
Precis! Varit inne på samma spår förr. Maxwell har många fina egenskaper när han används i rätt lägen men ska man gå för ett avgörande finns det nog inte något sämre alternativ i laget att ta till. Maxwell har man på isen för att försvara sig och spela 0-0. Inte i 3v3.
Maxwell har ändå varit på isen vid 50 procent av våra OT-vinster.
Så här ser det ut (bortsett målvakt):
2022-09-17 v Örebro: Fantenberg, J Pettersson, Ljungh, Rattie (Rattie kom in på isen 3 sek innan målet efter sin utv)
2022-10-22 v Frölunda (BP): Nyberg, Junland, Ehn
2022-11-01 v Timrå: Hultström, Maxwell, Little
2023-01-03 v Brynäs: Junland, Hultström, Ljungh
2023-01-14 v Frölunda: Hultström, Ljungh, Rattie
2023-02-18 v Örebro: Hävelid, Ehn, Rattie
2023-02-25 v HV71: Hävelid, Strandberg, Russell
Vunna OT:
2022-12-09 v HV71: Fantenberg, Maxwell, Rattie
2023-02-02 v Luleå: J Pettersson, Ehn, Rattie
Känns ändå hyfsat naturligt att om man vill gå för ett avgörande framåt i 3v3 så spelar man inte sin offensivt trubbigaste spelare en sekund mer än nödvändigt. Att vi i övrigt har en taktik som mest verkar gå ut på att försöka fördröja en förlust så länge som möjligt istället för att gå för en seger tycker jag inte förtar från detta.
Ja, problemet med just Maxwell är väl att vi har så trubbiga centrar. Personligen skulle jag gärna se Ehn och Bystedt så mycket som möjligt i 3v3, men sen vete tusan. Varken Ljungh, Strandberg, Maxwell eller Costmar känns speciellt spetsiga.
Ndur Tack för genomgången!
Som jag nämnt tididigare vore det intressant att se LHC spelarnas totala istid under ÖT. Tror att tex Junland har mer tid än majoriteten av detta forum skulle spelat honom. Det ger en tydligare bild över hur våra coacher agerat.
Kjeppkinesen ingen slump att Oskarshamn och Timrå har bra statistik där med deras brutala spets dom har. Leksand går också bra i OT men där kanske det finns andra anledningar, har ingen analys där.