Hank
Ja men så klart, det är ju mål. Det var det jag avsåg, men någonstans hade jag inte huvudet med mig och skrev PPG. My bad!
Men fortfarande, inte helt övertygande siffror även om han verkar vara suppervass i PP. Men oavsett verkar det finnas något i Rattie, och kanske kan vi spela ett spel som passar honom bättre. Ljungh är en klasscenter och kanske kan sätta upp honom i fler bra lägen. Enligt Östman så ska vi ju äga mer puck nästa år, så det blir bra
Statistik
exile82 Hehe, ja alltså det är en ny säsong med nya coacher, nya kedjekamrater etc. Kan säkert bli bra. Men lite oroande är det allt. Han har alltså skjutit överlägset mest i SHL och har en xG på i sammanhanget blygsamma 15,9.. Det är en tydlig indikation på min känsla från kvalet - han skjuter och skjuter även om läget inte finns. Det sägs att det aldrig är fel att skjuta men jag undrar hur många av hans skottlägen där han hade kunnat lägga över pucken till nån med bättre läge.
alfie Har sett fler än ett önskat antal Timrå-matcher den här säsongen och känslan är absolut att han skjuter på allt och även ur dåliga vinklar. Men oftast fanns det inte så många andra att passa med bättre lägen. Däremot så skapade hans många skott ett flertal chanser på returer framför mål som kunde rakas in av valfri brunkare.
Man får ta Rattie för vad han är. Ett tillskott(!) för att öka antal skott som avlossas i SHL:s minst skjut-och-målglada gäng. Kommer bli bra.
Tack för all statistik @Hank!
Som flera av er är inne på så är han otroligt skjutglad men kanske inte tänker innan han skjuter. Det är visserligen inget nytt, men det blir på något sätt lite tydligare när man ser det på detta vis. Å ena sidan kan man tänka att det är oroväckande, å andra sidan tror jag man vet vad man får. Timrå var riktigt usla i år (även om alla vet att de kommer vinna SM-guld nästa säsong ) och hade givetvis varit bättre om de hade mer spel i offensiv zon och de ledande spelarna hade bättre passningsalternativ etc. Ett dåligt skott pga dåliga alternativ kan ofta vara det bästa, istället för att dumpa och byta. Det kan leda till både returer och offensiva tekningar även om det inte blir mål. Förhoppningsvis kan siffran gå upp lite i 5v5, om inte ska man givetvis ta det i beaktning vid komponerande av kedjorna.
Jag blev också förvånad/besviken när jag såg hans xG, hade hoppats på att det låg mycket högre. Men som ni är inne på så finns det ju andra positiva sidoeffekter av att skjuta mycket, så som farliga lägen vid returer.
Om man istället kollar på hans antal assist vid lika styrka, så kom han upp i 17 stycken. Vår topplista bland forwards landar på en delad förstaplats för Little och Ljung, med 11 assist vardera.
Kollar man totalt (alla spelformer), på antalet första-assist så landar Rattie på 16 stycken. Vår lista för forwards toppas av Ljung på 15, sedan blir det ett hopp ned till AJ på 10 stycken.
Inte omöjligt att många av dessa assist kommer från skott följt av retur,
För övrigt så gillar jag tanken med Rattie i samma kedja som Russell (med Ljung som center?).
Skottkarta Rattie:
Skottkarta Russell:
Rattie skjuter på allt, och Russell står redo att raka in returer.
Hank För övrigt så gillar jag tanken med Rattie i samma kedja som Russell
I PP, definitivt. I 5 mot 5 kommer jag fortsätta upprepa mantrat om rightare på högersidan och leftare på vänstersidan
Men nån Russell-ish leftare i Råttans kedja som kan stöka framför mål, skymma, styra, böka in returer etc hade helt klart varit intressant!
Kom på en annan intressant statistik att dela med mig av: