LHC är det enda laget i ligan som har vunnit 4 straffläggningar den här säsongen. Ganska viktiga poäng med tanke på hur jämn tabellen är..

Lantosi har delvis därför också 5 GWG. Utav 10 gjorda mål. Inte illa pinkat. Det är bara 4 spelare i SHL som har fler GWG den här säsongen.

Metallica

Samtidigt gör det att han med tanke på rollen har en riktigt klen 5v5-produktion. Svårt det där. Länge sedan vi hade en så säker straffskytt som han.

Lukkinen Japp, håller med. Men det finns ju något där. Som när han gjorde fyra poäng inom loppet av en period (!) hemma mot DIF. Han är inte speciellt gammal och har aldrig lirat i SHL tidigare. Tror han definitivt kan bli jämnare i sin produktion.

Kan man garanterat plocka in något vassare så ska man göra det. Står valet mellan ännu en Gibbons/Whitney från Schweiz eller KHL så säger jag behåll Lantosi.

Jag lutar också åt att förlänga med Lantosi. Vi kan nog inte förvänta oss den här nivån av GWG:s kommande säsong men tror å andra sidan att det finns en uppsida i övriga spelet som han kan utveckla.

Lukkinen jag pudlar återigen. Ska aldrig mer gnälla över Kung Rödskäggs fart. Han rör sig som en konung bör, med grace och stil över banan. 👑

Inte för att vara den som är den, men, med glimten i ögat… 😉
      Här är ett inlägg från mig inför säsongen (30 augusti):

Hank Vad skulle kunna vara en realistisk målskörd för Törna på en säsong över 52 matcher?
      Säg att han behåller sitt skott/min på 0,15 från förra säsongen, och spelar lite drygt 15 min/match med en effektivitet på 10%:
      0,15 * 15,38 * 52 * 0,1 = 12 mål

Jag gillar också att han även är ganska mångsidig, så 12 mål kanske är en bra nivå att försöka nå.

Det blev ju ganska så rätt i alla fall:

Hank jag ger dig skryträtt fram till augusti. Oerhört imponerande.

Från https://hockeysverige.se/2022/03/30/mans-karlsson-det-maste-linkoping-gora-annars-hittar-vi-dem-aterigen-pa-plats-elva

DET STATISTISKA

• Jag har tidigare varit inne på den förvandling som skedde på målvaktssidan, där man gick från sämst till femte bäst. Imponerande scenförändring.

• Jag nämnde lite kort lagets offensiv, som å sin sida blivit sämre. Men exakt hur dålig var den? Jättedålig. LHC gjorde 121 mål, elva färre än ifjol och färst i ligan. Otroligt nog var det dock fler än för två säsonger sedan, då Linköping gjorde 118 mål.

• Räknar vi bort mål i PP, BP och i tom kasse gjorde Linköping bara 83 mål på 52 matcher. Sämst i klassen även där.

• Special Teams var ett annat stort problem. Slår man ihop PP och BP vill lagen gärna ligga på åtminstone 100 procent sammanlagt. Åtta lag lyckades med det. LHC var inte ett av dem. De stannade på 94,6 procent. Bara nästjumbon Djurgården var sämre. Det är med andra ord uppenbart att Linköping ligger på efterkälken i de flesta viktiga kolumnerna förutom målvaktsspelet.

• Markus Ljungh gjorde en kanonsäsong i vanlig ordning. 44 poäng blev det. Det gav en seger i den interna poängligan med 15 (!) poängs marginal. Bara Linus Omark och Ryan Lasch vann sina respektive interna poängligor med större marginal.

• Ljungh slutade förresten på plats 13 i den totala poängligan. Häromåret var han en expert på att göra poäng i lika styrka, där han till och med var bäst av alla under tiden i HV71. Nu har han blivit mer av en PP-spelare som gjorde nästan hälften av sina poäng i powerplay. Håller han uppe sin produktion där, men får igång produktionen i lika styrka igen, kommer han göra mellan 50 och 60 poäng.

Pettersson rankas som en av seriens bästa backar enligt denna modell:

Inte helt fel att ha en back som har sådan positiv påverkan på spelet i lika styrka som Jeppe.