Jag vet inte om man får citera från privat mail men vafaan, killen förtjänar det. Här är ett svar på en av mina diskussioner med Expressens skribent som skrev artiklarna om skandalen, nivån är låg hos honom:
Första mailet:
Jag undrar vart han har fått sin information ifrån och varför han skrev artikeln som han gjorde.
Svar:
Hej,
Det var jag som skrev texten om slagsmålet. Och ja, jag är förstahandskälla på det eftersom jag stod cirka 10 meter därifrån och såg slagsmålet med egna ögon.
Ang. huvorna, så var det jackor med huvor. Innan de gick in och började veva med polisen, drog de huvorna över huvudet.
Med andra ord vågade de bara bråka med polisen maskerade, och lyckades därmed också undvika att synas med ansikten på våra foton.
Sen tycker jag rent personligen att det är hysteriskt roligt att folk trycker upp tröjor som det står "Linköping Kategori C" på bröstet. Säger ju en del om självkänslan och intelligensnivån i det gänget. Men det är ju som sagt en rent personlig reflektion från mig.
Ang. "den största läktarskandalen i svensk hockey på många år" så tycker jag att det är så. Jag har personligen aldrig varit med om smällare som kastas mot isen och mot spelarna på en hockeymatch. På fotboll visst, men inte på hockey.
Visst har det varit några mindre slagsmål på hockey tidigare, då främst i 08-området, samt mellan Skellefteå-Luleå förra säsongen.
Men händelserna under matchen i lördags rankar jag som värre.
Andra mailet:
Jag svarar honom med frågan vad han tycker om dom som oskyldigt blivit misshandlade?
Att han troligtvis missade 15-20 sekunder på incidenten då man alltid reagerar efter ett tag.
Då börjar han surna till och svära och använda annat språk.
Svar:
Du och jag har uppenbarligen olika syn på läktarkultur.
Jag tänker inte falla in i ditt tramsiga resonemang om hur synd det är om huliganerna, som återigen blev heeeelt oskyldigt attackerade av polis.
Ni får skriva vad fan ni vill på era egna hemsidor för att rättfärdiga det som ni håller på med. Jag tycker det är ren bullshit.
Hoppas bara att ni någon gång vaknar upp ur er koma, sliter av era rutiga kepsar och SI-tröjor, och börjar använda huvudet i stället för nävar och populistisk propaganda.
Och jag har inget som helst intresse av att svartmåla just LHC:s supportrar, om det är något du/ni tror.
Tredje mailet
Jag frågar honom igen om han tycker det är bra att generalisera bland 150 man och om alla är huliganer enligt honom.
Sedan frågar jag honom vad rutig keps och sitröjor är för nåt 🙂
Svar:Du får gärna kritisera min artikel, det är det fler än du som har gjort, och jag har svarat på alla mail jag fått.
Däremot kommer du inte till att få mig att ta tillbaka det jag skrivit, eftersom jag var där, och skrev om det jag såg med egna ögon.
Vi har som sagt olika syn på det som hände. Du vill rättfärdiga det med att skylla på polisen. Jag väljer att anklaga de som var på plats på LHC:s klackläktare i lördags. Både de som slogs och kastade pyroteknik mot polisen, samt de som stod bredvid och antingen hejade på eller satt tysta och låtsades som att det regnade.
Vi har olika syn på det som hände, och jag har egentligen inga problem med det.
Däremot har jag från min ungdom tillräckligt med erfarenheter från fotbollshuliganism och vandalism för att stå på mig i mina åsikter mot den falang till LHC som reser runt och hotar vårt rättssamhälle.
Avslutande mail från mig:
Givetvis respekterar jag dig för att du svarar på mina mail och självklart förstår jag att du inte kan ta tillbaks det du skrivit.
Däremot är det tråkigt att du inte sett allt med dina ögon utan bara den senare delen av händelseförloppet.
Jag vill inte rättfärdiga det, bara ge dig en nyanserad bild av verkligheten.
Och att påstå att en falang(?) till LHC skulle hota vårat rättssamhälle. Det håller inte i mina ögon.
Du har säkert fått bra respons och många läsare till din artikel iallafall, även om den inte innehåller sanningen.
Lycka till i framtiden med din journalist-karriär!