Om jag vore hockeyboss och skulle stänga elitserien idag med 14 lag skulle jag välja dessa lag för att få en perfekt elitserie med bra geografisk spridning över landet och med den största utvecklingspotentialen. Dessutom skulle jag kräva att man bytte namn på lagen till stadens namn.
Kör geografiskt från norr till söder:
- Luleå - Några hårdföra lappar måste tyvärr finnas i serien för att det skall finnas kalla och jävliga bortamatcher 8)
- Umeå (idag Björklöven) - En Sveriges större städer med stor utvecklingspotenital för stort publikunderlag och många företag.
- Örnsköldsvik (idag Modo) - Står mellan dem eller Sundsvall, men det får bli tjurskallarna från Övik.
- Leksand - Seriens "bonn-lag" ute på vischan. Mycket publik runt Sverige, därför får de vara kvar.
- Uppsala - Givetvis behöver Sveriges fjärde största stad ett elitserielag i hockey.
- Karlstad (idag Färjestad) - Stort intresse och inga direkta hot i regionen. Blir derbyn mot Örebro.
- Örebro - Står mellan dem och Västerås, men pga av i vilken takt staden växer får Örebro ett elitlag.
- Stockholm syd (Djurgården, Hammarby, Huddinge, Södertälje)
- Stockholm nord (AIK, Väsby, Almtuna) Det behövs Stockholmsderbyn!
- Linköping - Stor utvecklingspotenital och bra publikmässigt. Derby mot Könjöping.
- Jönköping (idag HIV) - Bra publikunderlag.
- Göteborg (idag Frölunda) - Sveriges bak- och framsida platsar definitivt i serien förståss.
- Helsingborg - Var nära att ge platsen till Växjö för bättre spridning, men Helsingborgs storlek avgör. Riktiga derbyn mot Malmö.
- Malmö - Storlag i söder med superarena.
Där har vi elitserien som jag vill ha den! Förutom att jag inte vill stänga den då förståss 😃
Hur skulle du vilja ha den?