Jag har kollat på lite videoband från förra slutspelet och kollat in skillnaderna på LHC från förra säsongen och hur man spelar iår.
Kvarten var inte så mycket att snacka om. Luleås spel passade oss jättebra, därav 4-0 i matcher. Vi fick möta ett MYCKET svårare DIF i år och dessutom hade dem Daniel Larsson i mål som varit slutspelets hittils bästa målvakt, ja det tyckert jag. Vi spelade mycket mer offensivt mot Luleå förra året än mot DIF. Stor skillnad på spelet må jag säga.
Semin mot FBK förra året kan vi inte sticka under stol med att säga att vi hade lite flyt och missflyt. Första matchen (5-4) var ju otroligt snöpligt men andra semin när vi vände och vann på 2 minuter var riktigt mycket flyt. Manges mål och Pajens mål i sudden. Resten av matcherna stressade FBK igenom matcherna och vi kunde spela smart och kontrollerat och dra nytta av våran "Vi har inget att förlora". Fungerade ju ypperligt och vinner man 3 bortamatcher i en semi mot Färjestad förtjänar man givetvis att gå vidare. I år hade FBK en sämre trupp, mättare trupp, äldre trupp och två målvakter som var så långt bort från Daniel Larsson som man kan komma. Mycket gick in och mycket skulle ha gått in. 23 mål på 5 matcher ger ett snitt på 4.6 mål per match. det är inte dåligt det. En betydligt enklare resa än förra året, men ingen får misstro, vi fick ingen enklare väg än någon annan i det här slutspelet. Inte en chans.
Kollade på första finalmatchen mot MoDo (5-1) på videoband alldeles nyss och det slog mig att förstafemman verkligen inte fanns där. Tony och Vlasak kunde inte hitta på någonting i anfallszon eller försvarszon. de uppträdde lika bra som dagens fjärdekedja gör. Zacke och grabbarna. Om man jämför med årets fina förstafemma så är det som dag och natt, och vilken andra femma vi har! Helt otroligt. Vi vann första matchen i överlägsen stil. Första perioden slutade 0-0 och MoDo klappade ihop i slutet av matchen eftersom man var trötta efter 14 raka matcher mot våra 9. Iår möter vi ett mer utvilat HV som defenitivt kommer ge oss hockey i 3 hela perioder, men till skillnad från förra året har vi en riktigt bra offensiv. Det som överasskar är ju att spelare som Mange, Luoma och Honken inte gjorde det defensiva jobbet bättre än vad dagens backbesättning har gjort i slutspelet. Hej och hå. Fernholm är som en Luoma, Junland har blivit en Honken och Fransson försöker åtminstone axla Manges mantel. Nu är Pihl borta och buhu, men så är det. Vi får hoppas att det löser sig ändå, Pajen hade ju lika gärna också kunnat vara borta. HV har klarat sig från att bli av med nyckelspelare så här långt.
Det talar mer för LHC det här året än förra året. Som helhet har spelet varit felfritt och vi är nu en final mer meriterade. Nu ska vi ta den här skiten!