Med mellanår menar inte jag resultatmässigt utan enbart på så sätt att man väljer Hento som målvakt nästa säsong för att sedan lägga allt krut på att få "hem" Norre. Hento är en fullgod förstekeeper i ES. Det har han visat i många år nu. Han kanske inte är lika bra som Norre men jag tycker defenitivt han placerar sig bland de 5-6 främsta keepersena.
Vad jag ytterligare menade med mellanår är det faktum att laget kommer kännas mer spännande och fyllt med riktiga LHCare när/om Mange, Norre, Tony och Weinis återansluter till världens vackraste club. Jag är helt övertygad om att en, på pappret, ruskigt stark förstecenter och vinge ansluter. Dessa kommer dock kännas som mer eller mindre kortsiktiga lösningar.
En annan sak som slog mig är att det känns som att vi får behålla Fransson ytterligare ett år ( då tänker jag på Johan). Det känns grymt kul tycker jag då han verkligen tog jättekliv denna säsong och utvecklades till den klass-spelare alla förståsigpåare spått att han skulle bli. Nästa säsong är han helt given i 3kr. Vi kommer ha en fantastiskt stark backbesättning nästa säsong om vi får behålla Majevsky.
Tycker det varit lite tyst om den där 2-3 lines vingen nu. Hoppas verkligen vi hittar en fysisk spelare som är god för 30-35 poäng. Får vi sedan bara en 1 center och vinge känns laget bättre iår än vad det var förra säsongen.
Laget just nu ser väll ut som följer:
Hento / Fransson
Aalto - Fernholm
Vakant - Vakant - Sourovy
Pihl - Fransson
Pajen - Jocke - vakant
Majevsky - Saaravo
Musse - Zacke - Matte C
Gunnarsson
Emmis - Fröshaug - Staal
Om vi får in rätt killar på de vakanta platserna känns det verkligen som att vi kan få välkomponerade kedjor. Fjärde fyller jag med nödvändig rutin då en fjärdefemma måste spela mycket iår då vi har massor med matcher. Emmis har en del att bevisa och Staal klev ju verkligen fram i slutspelet. Det känns som perfekta spelare för Fröshaug att få spela in sig med. Musse och Matte kommer passa perfekt med Zackes uppoffrande och speediga stil. Alla dessa herrar jobbar ju även förtjänstfullt i defensiven och kommer därför passa perfekt mot motståndarnas 1a line. Andralinan behöver en rivig herre att fylla ut med. Jocke är ju sjukligt klok i sitt spel och pajjen är väldigt skicklig i sargspelet. Jag tror dessutom att vi skulle få ut mer av honom om han fick gå som vinge. Han är ju väldigt duktig på att komma upp nära backarna i defensiven och täcka skott samtidigt som han är riktigt klurig med pucken. Har de bara en kille som går rakt på mål kommer den femman att bli riktigt bra.
1a linen är svår att sia om just nu. Sourovy tappar ju tyvärr viktig försäsongsträning iom skadan men kommer han upp i samma klass som senast han spelade under Lener så är han ju lika bra som Tony och Weinis. Gäller bara att hitta rätt spelare till honom. Varför inte en renodlad tjeck femma??
Backarna är inte satta i 1,2 och 3e par då jag tycker att alla håller riktigt hög ES klass. Junland räknar jag med sticker över pölen. Tror att han kommer hem om 2 år med nyttig rutin och revanchlusta. Han har potential att bli riktigt bra. Jag är bara lite osäker över om han kommer klara av NHL tempot.
Blev ett rätt långt inlägg detta :roll:
Märker att jag glömt Petterström... Han får hoppa in i andra så länge 😉