Väntat förstås. Och lika väntat var alla skadeglada mail jag fått från lappland. Somliga mailskrivare verkar ha fått för sig att beslutet är någon slags prestigeförlust för mig... Icke så.
Det vi sett nu är istället en förlust, och en stor skam, för hela hockeysverige. Ribban är satt, handväskorna är framtagna, "Slapshot 2" är laddad i DVDn och Elitseriens förvandling till damhockey är snart inte bara en utopi. Tycker ni jag överdriver? Kanske det, men betänk följande:
1) Om Lindgren hade gjort som man ska, nämligen hållit upp skallen, så hade han inte blivit skadad alls, och detta hade varit en icke-fråga. Man straffar alltså konsekvensen och inte handlingen.
2) Hade det varit någon annan än Blomdahl, t ex Timpa, Persson eller Jocke Eriksson så hade inte rubrikerna blivit hälften så svarta. Man straffar alltså namnet på tröjan och inte handlingen.
3) Hade inte media (med god hjälp av Mårten Ström) blåst upp det här så enormt så hade inte Lars G Karlsson brytt sig om det. Man straffar alltså av populistiska skäl och inte för handlingen.
Kort sagt så kan vi nu se fram emot en ström av anmälningar för all möjlig skit, och förvandlingen till damhockey kan fortgå. Bra jobbat, Lars G och disciplinnämnden.
Jag förväntar mig att LHC överklagar.