Just Nigeria är ett land som man inte vill ha något att göra med alls. Ett av de fattigaste och mest korrupta länderna i Afrika/världen, detta trots att de har jättemycket oljetillgångar. När jag var i ett annat land i Afrika (inte så långt därifrån) hörde jag ett antal nyheter på radio om brott av olika slag och baske mig att alla som nämndes kom från just Nigeria.
T.o.m nigerianska nunnor som ertappats med att fuska med Universitetsstudier. Inte illa va?
Jag känner några som varit och arbetat i Nigeria och det de hade att berätta gör en mörkrädd mitt på ljusa dagen.
En kollega har varit i Sydafrika och gissa vad? Jo t.o.m där nere varnade man direkt han kom dit för Nigerianer.
Till detta kommer de ökända Nigeriabreven som brukar nämnas varje år.
Så min uppmaning är:
Om ni överhuvudtaget ska göra affärer med någon från länder med mycket fattigdom och hårt samhällsklimat, som t.ex Nigeria så är det så att ni säkert ska ha ALLA pengar i handen innan ni skickar något.
Förna östblocket rymmer många länder där samma princip direkt ska tillämpas. Helt enkelt för att det är så fattigt att folk inte ens har egna löss och de gör vad som helst för att få lite pengar för överlevnad.