Det är väl klart som fan att pengar och kontakter behövs för att bilda ett nuvarande storlag samt en grund för ett framtida storlag, och på sätt har LHC lyckats, det kan ingen argumentera emot.
Men hela tiden ska det vara nya saker som leder till nya inkomster, varumärket ska stärkas, samarbeten mellan andra klubbar (såsom basket och fotboll, även om samarbetet inte är "sportligt") och styrelse- och ledningsmedlemmar som ska arbeta med en annan klubb (som dessutom sysslar med fotboll), etcetra etcerta i all evighet. Just här kommer min poäng.
Percy Nilsson sa en gång: "Det är för mycket sport inom idrotten", vilket väl är en tydlig syn på hans resonemang om framgångar. Tyvärr känns det som ett resonemang som inte ligger för långt bort ifrån Malmö, utan för nära oss. Ã…terigen: jag är medveten om att pengar behövs, men måste man verkligen mjölka ut varenda krona man ser möjligheten att skaffa sig, och är det verkligen värt det om det innebär att sälja sin historia, sin själ och ta bort allt detta från sina supportrar?
Nej, jag tycker inte det. Låt LHC samla ihop sina pengar, för det behövs, men satsa på rätt saker, både när det gäller inkomster och utgifter. LHC har lyckats att skapa alla ovannämnda saker utan att få inkomster från ett samarbete med lag från Peking och damfotboll i Stora Stolta, och med handen på hjärtat: är summan som vi får ut av det tillräckligt stor för att vi ska tjäna något på det, på både ekonomiska-, idrottsmässiga- och supporterförhållanden? Svaret på den frågan är nej, även där.