Raoulinho wroteDenna häxjakt ger mig ett gott skratt på jobbet! 🙂
Alla reagerar ju olika...
Raoulinho wroteVäldigt mycket krut på att racka ner på våra skribenter just nu!
De gör ett hästjobb då jag själv vet hur mycket tid och energi det kan ta att skriva åt Linkopinghc.com.
Med tanke på antalet artiklar, och uppdateringar vill jag även påstå att sidan just nu faktiskt är bättre än någonsin!
Jag trodde att vi pratade om språkanvändningen? Jag har inte nämnt något om det jobb och den tid de lägger ner, inte heller antalet publicerade artiklar (även om jag som motargument till den frågan skulle vilja framhäva den gamla dängan; kvalitet framför kvantitet). Vad har deras jobbinsats och antal artiklar med språkmisshandel att göra? Bara för att antalet artiklar har ökat till det bättre så innebär väl inte det att språket också blir det?
Raoulinho wroteMen klart det alltid måste finnas fel att leta kanske? 🙂
För det första: Om något är fel så måste man väl få anmärka på det? För det andra: Varför får man inte leta fel? Skulle folk rycka på axlarna vid minsta lilla sak så skulle det bli jävligt konstigt att bo här. Slarvfel (exempelvis stavfel någon gång ibland) är en sak, det skiter jag fullständigt i. Men när det särskrivs, har syftningsfel, stora bokstäver används inte och/eller på fel sätt, det blir talspråkigt och så vidare - och dessutom händer upprepade gånger - då kanske det inte handlar om att man ska leta fel. Utan snarare leta efter folk som faktiskt kan skriva korrekt.
Raoulinho wroteSkriver man för en arbetsgivare även om man inte har det som "jobb", för tro mig, du tjänade INTE mycket på att skriva åt LHC förr, så ska man väl förstårs korrekturläsa det man skrivit innan man slänger upp det. Men det letas fasiken fel in i minsta detalj just nu!
Sen kan man ju fråga sig om att det är en liten detalj att kunna hantera små och stora bokstäver, eller veta hur man skriver ett citat, eller varför inte att veta om att fryst fisk lever kanske inte betyder samma sak som fryst fisklever (för att ta ett särskrivningsexempel). Om det tas med en axelryckning så är det ju inte så konstigt att språkanvändningen blir sämre och sämre i det här landet. Att det dessutom accepteras på platser där texterna också är tänka att nå ut till samhället, det är bedrövligt!