Vi har ju alla kunnat läsa om den osedvanligt såpa-aktiga â€silly season†i sommar. Bland huvudrubrikerna har funnits:
- Såpan kring Barrys övergång, eller inte, till Liverpool och Martin O’Nejs löjliga värdering av en spelare utan meriter!
- Såpan kring den stackars â€slaven†Ronaldo, stackars-stackars-stackars
- Spelarflykten från Arsenal, Hleb, Adebayor …???
- Vart skall David Villa gå?
… och naturligtvis den sedvanligt haussade prissättningen på diverse spelare som glänste under några få matcher i EM, tänker då främst på halva ryska landslaget och naturligtvis vinnarna Spanien.
Från vårt röda perspektiv så är jag mycket oroad över att Liverpool ens tänker på att slösa bort £15m (eller mer) på en relativt medelmåttig mittfältsspelare som Barry. Vad har Barry åstadkommit karriärmässigt för att ha den prislappen, just det INGENTING! Jag behåller hellre Alonso (100 gånger av 100) än slösar bort pengar på det sättet. Dessutom har vi ju ett ganska högklassigt mitt-mittfält med Gerrard, Mascherano, Leiva och tillsv Alonso. Det är INTE här vi behöver förstärkning … se kanterna!
Det enda jag kan förstå till Benitez tankegångar kring detta att han vill nog ha en stomme av engelska/brittiska spelare i truppen, vilket ju är korrekt … men, snälla inte till vilket pris som helst!!!
Sen har vi de ofta omtalade ryktena kring David Villa, David Silva, Robbie Keane osv. Det enda vi kan konstatera att agenterna gnuggar sina händer med välbehag och kan se fram emot påfyllning i redan välfyllda bankkonton. Makten ligger helt klart hos dessa spelarmäklare som styr och ställer i fotbollen som aldrig förr. Unga och bortskämda spelare (se Ronaldo) nöjer sig tydligen inte med veckolöner som motsvarar vanliga dödligas livstidslöner … mycket vill ha mer! Att sen, som i Ronaldos fall, kalla detta för â€slaveri†gör mig riktigt orolig för fotbollens framtid. Om det där kan betecknas som slaveri, herregud ge mig en livstidsdom i så fall.
Hur länge kan fotbollens vansinniga penningcirkus fortsätta innan den spricker?
Jag tänker på en anrik klubb som Arsenal som konstaterat att de har flera års avbetalningar för att finansiera den nya arenan. Det kloka med deras agerande är dock att de tydligen har lönetak i klubben som verkar rimligare än många andras löner (se manure och cccp från västra London). Stackars-stackars Adebayor som tvingas spela för bara £45,000 i veckan, det måste vara ett helvete. Att sen sjunga ut att klubben måste visa att de vill behålla honom … vittnar ju bara om girighet och bristande verklighetsinsikt.
Sedan har vi Hlebs pajkastning på sin forne arbetsgivare. Ett tydligt och sjukt bevis på den pinsamma egoismen hos vissa spelare som inte har en gnutta förståelse eller tacksamhet för en arbetsgivare som utvecklat spelaren, förutom att ha pungat ut miljontals med pund på deras lönekonton - Jag saknar ord!
Ju mer spelarna tjänar på â€att sparka bollâ€, som en oengagerad skulle säga, desto mer vill de ha för mödan och frågan är vart går gränsen … eller har vi redan passerat den? Vi läser om ekonomiska kriser i många klubbar. Många klubbar som är skuldsatta över öronen. När trillar förlustaffärer som cccp av vägen och går i likvidation? När slutar intresset hos miljardärer som den där ryssen i cccp, alla dessa amerikanska pajaser, arabiska oljeshejker och fifflande thailändska politiker … för fotbollen? Hur många dagar skulle klubbarna utan dessa herrars, till synes bottenlösa fickor, klara sig med utgifterna?
Är vi själva något bättre än de andra. Nåja, enligt sägen så försöker ju Benitez rekrytera spelare som VILL spela i klubben och inte, som i cccp’s fall, bara för lönecheckens skull. Torres erbjöds bättre lön i andra klubbar men valde ändå den klassiska röda tröjan på Anfield – ovanligt i dagens fotbollsvärld â€gone crazyâ€. Nåja, nu går det ingen nöd på El Niño i Liverpool, han lyfter ju sina £90,000, men hans ödmjuka manér vittnar ju om ett ganska dämpat ego, där han hela tiden är noggrann om att betona vikten av sina lagkamrater och fansen. Hur många gånger har man hört Ronaldo andas dessa fraser, där han står och sminkar sig framför spegeln, flera timmar om dagen.
Jag vill dock ändå tro och hoppas att spelarna som värvas till Liverpool verkligen spelar huvudsakligen för tröjans skull istället för bara pengarna, det är iaf de tongångarna som ljuder från klubben. Om detta verkligen stämmer vill jag inte gå i borgen för men mitt röda hjärta VILL tro det.
… men sen har vi ju dilemmat med våra amerikanska ägare: Herregud, vilken soppa det blivit av detta. Först och främst så måste en STOR del av skulden läggas på både Moores och Parry som möjliggjorde för â€humpty and dumpty†att ta över aktierna i klubben. Hur VÄL hade man kollat upp dessa skojare, eller föll de till föga för de lena säljande amerikanska rösterna som lovade GULD till spelarvärvningar och GRÖNA skog… jag menar grönt gräs på ett nytt stadion. Vi hör fortfarande om penningbristen och arenans finansiering är långt ifrån löst, dessutom är klubben belastad med räntekostnader för de lånade pengarna till finansieringen av köpet … ojojojoj!
Det jag vet är att fotbollsindustrin hotar på sikt (kort eller lång) köra sig själva i botten i och med den jämnt och ständigt stegrande penningkarusellen och girigheten hos aktörerna (spelarna och agenterna). Det vore lätt att dra slutsatsen att â€det var bättre förr†och hoppas på en återgång, men jag kräver snarare att man börjar på allvar tänka på rimliga lönetak för spelarna och att agenternas makt stryps innan de tar död på â€the beautiful game†… innan det är för sent!
För mig är det inte spelaren som gör klubben, utan det är klubbmärket och traditionerna kring den.
Käre läsare, ursäkta det ibland osammanhängande rabblandet men ibland känner man sig uppgiven kring den vansinniga cirkusen som fotbollsindustrin har blivit de senaste 5-10 åren. Talesättet â€money talks – bullshit walks†är i allra högsta grad tillämplig för fotbollen, och det inte bara för de många amerikanske ägarnas skull utan DET ÄR pengarna som styr vart bucklorna hamnar! Inter, Real Madrid, manure vann de tre stora ligorna. Bayern München och Lyon vann lika klart sina respektive ligor – det är ingen slump!
De mäktigaste och rikaste klubbarna dominerar till 100% i varje europeisk toppliga, utan undantag, och det finns inga som helst tecken på att det blir någon ändring på den hierarki som råder. Jag skulle nästan jubla om ett Birmingham, Villareal, St Etienne, Sampdoria eller Hannover lyfte en buckla nånstans!
Hur många av oss kommer inte ihåg hur manure-supportrar protesterade mot Glazers intåg … några säsonger och bucklor senare, hur många är det som protesterar idag?
Omvänt, vi välkomnade stora amerikanska löften, personifierade av Gillett & Hicks Co, men hur är det ställt idag med två personer som knappt skulle kunna gå utan livvakter på Liverpools gator?
Jag har inga patentlösningar, jag har inte hoppat upp på barrikaderna, jag har inte gett upp hoppet för fotbollen men jag är däremot djupt oroad! Jag kommer fortsatt bära ett Liverbird med stolthet vart jag än går men jag känner samtidigt att för varje £10,000 pund som läggs TILL i spelarlönerna – desto längre distanserar sig spelarna från gräsrötterna … bokstavligen!
Jag slutar med att säga jag hoppas att Liverpool skulle införa lönetak! Om spelarna bara trånar efter £££££ så låt dem gå till cccp eller manure. Spelare som VILL bära den stolta tröjan med the Liverbird bör ha andra drivkrafter!
Till er röda bröder och systrar – HA EN SKÖN SOMMAR!
Joacim
Nynäshamn