På måndagseftermiddagen skrev landslagsbacken Daniel Fernholm på för Linköpings HC. Fernholm satte sin signatur på ett kontrakt som sträcker sig över de tre kommande säsongerna.
- Daniel är en intressant back som jag ser som en viktig bricka i vårt framtida lagbygge, säger sportchefen Johan Hemlin.
Den landslagsmeriterade backen Daniel Fernholm kommer att spela i Linköpings färger kommande säsong. Det står klart efter att Fernholm i eftermiddag skrivit på ett treårskontrakt med LHC.
- Det känns naturligtvis väldigt glädjande att få Daniel till oss. Han är en mycket intressant backtyp som var på vippen att spela sig in i den svenska VM-truppen, säger sportchefen Johan Hemlin.
Fernholm lämnade Elitserien för spel i Nordamerika efter säsongen 2004-2005. Efter ett par säsonger i farmarligorna AHL och ECHL lånades Daniel ut till Djurgården där han förra säsongen hann med att spela 32 matcher.
Nu byter den storväxte backen huvudstaden mot Linköping de tre närmaste åren.
Att han skrivit på ett kontrakt som löper över längre tid känns jättebra. Daniel är en back på väg upp i karriären och jag ser honom som en viktig bricka i vårt framtida lagbygge, säger Johan Hemlin och tillägger:
Jag hoppas och tror att han kommer ta nästa steg i sin utveckling hos oss i LHC.
Fakta Daniel Fernholm
Position: Back
Född: 1983-12-20
Längd: 194 cm
Vikt: 104 kg
Nationalitet: Svensk
Moderklubb: Huddinge IK
Landskamper: 13 A, 0 B, 21 J
Skjuter: Vänster
Draftad: 2002 av Pittsburgh Penguins, nummer 101 totalt
J*vligt skönt att det blev officiellt. En bra spelare som kan utvecklas mycket under de säsonger han spelar i Cluben. Nu behöver vi en bra, spelförande back.[/b]