Nu när elitseriesäsongen är slut är det dags att börja fokusera på hockey-VM nu när våren har kommit. Så här såg den svenska truppen ut mot Ryssland i kväll och är det som är grunden till VM-laget.
Känns lite för svagt för att verkligen kunna utmana om ett guld, framförallt på målvaktssidan där jag hoppas på att Johan Holmkvist kommer om Tampa Bay åker ut.
De svenska spelarna som kan vara aktuella för laget och som är på väg ut ur Stanley cup är Peter Forsberg, Nils Ekman, Joel Lundqvist, Loui Eriksson, Mattias Norström och Kim Johnsson. Foppa skulle man såklart gärna ha men det är tveksamt om han skulle komma, likaså med Norström. Joel Lundqvist skulle jag gärna ha med för han är en riktigt fysisk spelare och vore perfekt för en checking line eller för att skapa ytor åt de lite mer spelskickliga spelarna.
Drömmen rent VM-mässigt är om Detroit och Vancouver åker ut men det är inte troligt och det känns som att alla stjärnorna kommer gå vidare till andra rundan. Visst är laget det viktigaste men det är ofta stjärnorna som avgör de viktigaste matcherna och det är det jag anser saknas just nu.
Målvakter: 31 Johan Backlund (30 Erik Ersberg)
Backar: 2 Tobias Enström, 4 Anton Strålman, 5 Daniel Fernholm, 7 Jan Sandström, 18 Per Hållberg, 28 Dick Tärnström, 29 Kenny Jönsson, 44 Johan Ã…kerman
Forwards: 8 Patric Hörnqvist, 9 Tony Mårtensson, 10 Alexander Steen, 11 Magnus Kahnberg, 14 Mathias Månsson, 15 Rickard Wallin, 17 Jonathan Hedström, 19 Nicklas Bäckström, 20 Martin Thörnberg, 23 Fredrik Bremberg, 33 Fredrik Emvall, 72 Jörgen Jönsson, 76 Johan Davidsson, 79 Fredrik Warg