Jag har sett Engstrand i princip varenda hemmamatch i år och det är ingen "Joel Davis" LHC har knutit till sig nu. Dvs en kille som gjort bra resultat tidigare, floppat och sedan stannat där. Det är en målvakt av otroligt hög klass i juniorhockeyn som dessutom utvecklas enormt. Har han kommit såhär långt, dvs kontrakt med A-laget då viker han sig inte. Dessutom har han bara ett ettårskontrakt, och får han chansen så tar han den och då är Jonas Franssons dagar väldigt räknade.
Jag har sett killar som Gistedt, Enroth, Modig mfl endel i J20 förra året och året innan. Min slutsats är att Gistedt har för låg lägstanivå men är väldigt bra om han har medvind. Gistedt tycker jag känns svagare i viktiga matcher. Inte som bäst när det gäller. Engstrand däremot håller en jämn och hög nivå säsongen igenom och visar alltid fin och bra form till viktiga matcher. Har hänt att han dippat någon match men har visat fin form matchen efter igen. Ingen kille som drar på sig några svackor. Gistedt har gjort det bra för att vara första säsongen i elitserien. Han är talangfull men alldeles för ojämn och för många dippar både i J20 och i elitserien. Många säger att det är den nya Lunkan, skippa skitsnacket säger jag. Gistedt är inte ens en tredjedel av så bra som Lunkan var i den åldern. När det gäller Svenska målvakter håller jag Modig, Enroth, Owuya och faktiskt Engstrand före Gistedt. Gistedt kommer bli en OK elitseriemålvakt, inte mer. Engstrand har kapaciteten att gå längre, just för sin stora vinnarskalle och att han alltid är som bäst när det gäller.
(Nu vann förvisso Gistedt målvaktsmatchen i årets slutspel, men LHC hade mycket sämre backar än vad Frölunda hade och blev också av med tre av dem inför slutspelet medan Frölunda fick in 3 A-lagsspelare)
Engstrand kommunicerar mycket med sina medspelare. Något jag vet är mycket uppskattat av medspelarna. Han använder klubban mycket och är ute runt mål en hel del och stoppar puckar och skickar iväg dem. Där ser man att han har snappat upp det från Fredrik Norrena. Det brukar hända att motspelare blir så frustrerade och försöker köra över eller reta upp Engstrand. Sådant triggar honom ännu mer och då spelar han ännu bättre.
Jag tror att Engstrand nöjer sig inte här. Och det var också vad han senast sa till mig. Nu kommer han ta chansen, och jag tror inte att varken Hävelid eller J.Karlsson är blyga för att ge honom chansen heller. Jag tror ändå att Stana kommer att vara nummer ett, men Engstrand kommer att vara tvåa. Om Fransson ens ska ha en chans mot Engstrand krävs det att hålla väldig hög klass hela säsongen igenom, både på träningar och visa vad man kan om man får stå - vilket inte ska innebära 7 mål i arslet.