Det är väll lite synd att vi tappar Louma men han är ingen riktig karraktärsspelare. Han kan vara lite gnällig och har, vad jag hört, bett om lönelyft i sitt befintliga kontrakt utan att lägga till extra år.. Detta under grundserien då han inte var bättre än 6:e back hos oss. Jag sörjer mao inte och tycker absolut inte att han är värd de pengar HV lägger på honom. Om Pihl kommer in där istället så tycker jag att han ersätter Miko rakt av. Andreas är en riktig karraktär med massor av vilja och vett att utnyttja sin storlek (precis vad vi hade behövt mot Modo).
Ivan tror jag faktiskt kommer att stanna. Han kommer väll tillbaka som 6 månaderslösning och visade ju i slutspelet att han är helt ovärdelig. Bästa defensiva backen vi någonsin har haft.
Om Honken vet jag inte vad jag ska säga. Han verkar sakna karraktär rakt av, sågar Janne i tidningen och klagar på istiden (känns som att han spelade mest av alla sista matchen t.ex) Hans agerande på isen är även det många gånger diskutabelt. I en av finalmatcherna så gjorde han en riktigt ful grej mot Junland när LHC ahde släppt in ett mål. han stannar upp och pekar med klubban mot Jonas och skriker, dvs anklagar Junland enbart för målet. Så tycker inte jag att en landslagsback och ledare ska agera mot unga orutinerade spelare som gör sitt första slutspel. Honkens offensiva kvaliteer kan inte underskattas dock och visst kommer hans spel på offensiv blå att saknas om/när han lämnar.
Junland/Gunnarsson/Fransson är alla tre spelare med stor potential. Calle har redan visat att han klarar av att spela med pondus och där är jag inte ett dugg orolig. Junland behöver ta ett kliv till nästa år och med rätt partner tror jag han kan göra det. Fransson är mer osäkert tycker jag, han har bra skriskoåkning och stora offensiva talanger men behöver lära sig att spela positionsspel och markera i egen zon. Janne är nog rätt man att lära honom det dock.
Om vi får Fernholm så tar vi ju in en 23 årig svensk kille som redan varit "over there", bosatt i landslaget och lyfte ju DIF rejällt när han kom. Han verkar vara en mycket bra kille som spelar med stort hjärta. Han är ju inte helt olik Louma i sitt spel (utom att han inte slår sjukt mycket indianare..) vilket innebär att han ersätter Louma rakt av. Sannolikheten att han ska ha 250 K / månad är ju även rätt liten vilket gör att jag tycker vi gör ett uppköp där.
Summa sumarium så mister vi en riktigt stark offensiv back men ersätter Louma och stärker upp defensiven lite till. Jag tycker att vi går mer eller mindre plus minus noll mao på backsidan.
Forwards ser lite mer oroande ut just nu. Det låter som att Sami får gå pga medicinska skäl. Det känns riktigt riktigt trisst då han är guld värd. Men som Hemlin sa i nån intervju, hans kan spela 60% av matcherna och om läkarna gör bedömningen att riskerna är stora att han inte kommer kunna spela mer nästa år så tycker jag att man ska lägga pengarna på en liknande spelare som är hel istället. Vi behöver, som många säger, två riktiga stjärnor. De pengarna kanske vi får loss iom Louma och Honkens uttåg. Isf tycker jag att vi får en bra deal.
Laget 08/09
Emmis-Tony-Weinhandel (eller sniper av hans kaliber)
Mange - Fernholm (?)
Musse-Pajen-Sniper i Weinhandel klass
Majevsky-Gunnarson
Vahalahti - Jocke - Blomdahl
Pihl (?)-Junland/Fransson
M. Carlsson(?)/Liket/Lorentzon - Zackrisson(?) -Tim
Stana/Engstrand
Vi ersätter i detta fall Sami med Vahalahti (lite samma spelartyp fast sami är lite tuffare) Sen breddar vi truppen med lite unga hungriga spelare. Zacke kommer kunna utvecklas massor och förhoppnigngsvis ta steget upp i tredje efter nästa säs. Två absoluta toppspelare måste in som är kapabla att göra 20+ mål nästa år. Om Weinhandel kommer så blir jag mycket nöjd, annars får vi försöka hitta två utländska 6 månaderslösningar typ Bartecko klass. Om detta sker så är iaf jag mycket nöjd.