AJ Niemi: Frölundas centertrojka som du påstår vara så extremt stark är väll inte ett dugg bättre än den Cluben har idag? Vid en jämförelse av spelare för spelare så tycker jag tom att det väger över för Cluben:
Mårtensson vs. Nordkvist = + LHC kommentar: Tony har gjort två riktigt bra säsonger i ES nu och visat att han är seriens mest spelskickliga center. Att han öste in poäng i VM är väll inte heller till hans nackdel. Jonas är absolut en kvalitetsspelare som kanske har ett lite bredare defensivt register. Inför den kommande säsen så tycker jag att Tony bör betraktas som den starkare av de två.
Jocke Ericksson vs. Pluss = + Frölunda kommentar: Precis som du sa Niemi så är Pluss en mycket duktig tvåvägscenter (vilket även Jocke är). Jag tycker nog att martin är strået vassare.
Pajen vs. Johnsson = + LHC kommentar: Jonas är mer eller mindre slut. Han har varit seg på rören under ett antal år men förra året var det så tydligt att han inte riktigt räcker till längre. Att han gör en del poäng beror enbart på att han spelat med två mycket mycket duktiga spelare i förstalinen. Han kan säkert göra en hel del nytta nästa säsong som "lärare" för de yngre killarna (som det knappt finns några längre) samt att han har ett stort hjärta. Pajen var förra säsongens stora utropstecken och visade upp ett fantastiskt spel åt båda hållen. Förmodligen elitseriens svåraste spelare att ta pucken av kring sargen. När han fäller ut arslet och täcker pucken så är han brilliant!
Zackrisson vs. Johansson = Lika Kommentar: Båda är oprövade. zacke har väll mer talang medan Johansson kanske har lite mer rutin och, som du nämnde, tar mer defensivt ansvar. Jag skulle dock inte byta Zacke mot Johansson nån gång i veckan då jag tror att han har en mycket lovande framtid framför sig i ES. Det visade han inte minst i Rögle förra året och i JVM där jag tyckte han var bästa forward.
Summa: 2 + LHC, 1 + Frölunda. Mao Vi vinner sm guld nästa år 😉