Intervjun från SR.se
"Johan (Hemlin) har varit på mig och de har visat ett riktigt intresse då. Sen har jag då även närmare till min familj, Ljungby bor mina föräldrar, sen har jag min bror i Stockholm och min farbror bor i Linköping, så det var många grejer som kändes rätt.
Vad är det som gör att du inte stannar kvar i Nordamerika?
Jag har ju vart där i fyra års tid och man kände på slutet att man blev less på det. Det var inte kul med hockey. Spelar man inte mycket heller så är det inte så kul och det kändes som att man ville komma hem till Sverige och få börja spela hockey och ha kul.
Många trodde ju att du skulle återvända till MoDo där du spelat 180 matcher, varför blev det inte MoDo?
När jag tog ett tillfälligt beslut för någon vecka sedan så var MoDo inte aktuellt utan Linköping kändes mest rätt samt att Linköping har visat ett riktigt stort intresse och det är ju det som är viktigt, att man är uppskattad. Samtidigt kommer det bli kul att få komma till en ny stad och få se lite av Linköping.
Vad är det man har lockat med från Linköping sida som de andra klubbarna inte har gjort?
Det är väl inget speciellt förutom att man har visat ett genuint intresse och verkligen velat ha en och förhoppningsvis så blir det mycket speltid och jag kan utvecklas som hockeyspelare. Sen att komma till en ny och bra klubb (club) och Linköping kändes helt rätt.
Kvällstidningarna spekulerar i den lön du kommer få. Både Aftonbladet och Expressen säger att den ligger på 300 000, hur väl stämmer det?
Det stämmer ju inte så väl. Hade det varit för pengarna så hade jag varit kvar i Nordamerika eller gått till Schweiz, så det är inte för pengarna jag gick till Linköping utan det är som sagt för deras intresse och det är ju det som är det viktiga.
LHC har sökt en målskytt, är du rätt man för det jobbet?
Det får vi väl hoppas på. Men jag ska försöka trycka dit lite mål, men även bidra med andra saker, men förhoppningsvis är jag väl det.
Hur känns formen efter fyra år i Nordamerika och den senaste tiden i ett farmarlag?
Det känns bra och det känns också som att jag har utvecklas för varje år som gått där borta både på och utanför isen och det ska bli väldigt intressant nu. Köra en bra sommarträning och komma in i det bra, men det ska nog inte vara några som helst problem.
Vad vet du om Linköping, Mattias?
Jag följde dem lite på slutet nu på våren och de hade ju en riktigt bra säsong. Gick till final, men förlorade där mot MoDo, sen har ju min farbror som bor i Linköping som har hållt med uppdaterad med en hel del under säsongen och vintern.
Vad vet du om Linköping som stad?´
Det ska vara en studentstad. Trevlig och så och jag har ju varit där några gånger då jag spelade i MoDo under Lockout-säsongen 2004/2005, då fick man en bra känsla av att det var en väldigt trevlig stad."