SHL-panelen: Så ska Leksand bryta förlustraden
Sportbladets profiler om SHL-säsongen
avSportbladet.se 2019-10-24
Snart en fjärdel av SHL är spelad.
Det har som vanligt hunnit hända mycket.
Truppförändringar, domardiskussioner, krislag, spektakulära mål, succéspelare ...
Fyra Sportbladet-medarbetare svarar på fem heta frågor om säsongen så här långt.
✓ HANS ABRAHAMSSON:
Leksand har nu sju raka förluster i SHL och är ligans formsvagaste lag, vad krävs för att nykomlingen ska kunna vända på situationen?
– Leksand har en tillräckligt bra och erfaren trupp för att ha två lag bakom sig när tabellen summeras, även om jag är lite tveksam till målvaktssidan. Med det sagt måste Leksand bli effektivare offensivt och i andra änden av isen städa undan de individuella misstagen som leder till för många baklängesmål. Vidare måste den underliggande statistiken bli bättre, precis som special teams där bara Brynäs och Oskarshamn är sämre. Är Roger Melin rätt tränare att vässa till det här? Ja, det återstår att se.
På måndag tar Johan Garpenlöv ut sin första trupp som svensk förbundskapten, vilka tre spelare i SHL vill du uppmärksamma ”Garpen” på att inte missa inför Karjala Cup?
– Färjestads forward Gustaf Rydahl, Frölundas back Jacob Moverare och Djurgårdens back Olle Alsing är väl tre spelare som på förhand inte är helt givna, men som jag tycker är värda en chans. Alla tre har varit bra under hösten och det känns som de kan trivas i den internationella hetluften.
Förra torsdagen var det en historisk SHL-omgång med 49 mål, sju mål i snitt per match, vilket är mest sedan det blev 14 lag i ligan – vilka nya speltrender har du hunnit se den här säsongen?
– Bra fråga, som får mig att tänka efter. Vad har jag egentligen sett för förändringar…? Bland snabbtexter, lajvrapporteringar och snabbtyck på slutsignalen har jag fått med mig att topplagen (läs Rögle, Frölunda och Färjestad) är väldigt skickliga på att aktivera sina backar i det offensiva spelet. Även Växjö har fått in den dimensionen i spelet med Ilari Melarts smått sensationella intåg.
Linköping har tagit beslutet att slopa musik i högtalarna under perioderna för att publiken ska få större utrymme att höras, är det något du tycker att fler lag borde ta efter?
– Spontant låter det bra och som något fler lag mycket väl kan kopiera. I valet av en levande läktarkultur eller discodängor är valet ganska enkelt. Nu har inte jag varit i Saab Arena sedan det här infördes och sett hur helheten fungerar. Allt bygger ju på att det finns en röststark arena och som Linköping har inlett serien kanske discomusiken snart är tillbaka i Stångebro.
I stort sett går det inte en SHL-omgång utan nya huvudsmällar, hjärnskakningar och kritiska uttalanden – vad krävs egentligen för att vi ska få stopp på de här stora problemen?
– Nja, jag vet inte om det varit mer än vanligt. Jag räknar till sju avstängningar efter nästan hundra matcher. Det var en omgång med några fula smällar (Boucher och Höglander), men annars ser jag en trend som går åt motsatt håll. Klart det blir en del fokus på bortdömda mål och kritiska uttalanden, men inte mer än vanligt. Ska pulsen hålla uppe i 52 omgångar måste det läggas en del fokus på lite annat än bara det rent sportsliga.
MATS WENNERHOLM
Leksand har nu sju raka förluster i SHL och är ligans formsvagaste lag, vad krävs för att nykomlingen ska kunna vända på situationen?
– Jag är inte direkt förvånad över att det gått tungt för Leksand. Det drabbar alla nykomlingar och i mitt utgångstips hade jag dem på trettondeplatsen. Vad ska vända på trenden? Ja, i fjol fick Leif Carlsson sparken efter nio raka förluster och då vände det när Roger Melin tog över. Med besked dessutom. Men då hade Leksand ett spelarmaterial som underpresterade och egentligen bara kunde bli bättre. Sanningen idag är väl att de inte är så mycket bättre än tabellplaceringen. Jag tror det krävs ett och annat nyförvärv till för att vända situationen den här gången.
På måndag tar Johan Garpenlöv ut sin första trupp som svensk förbundskapten, vilka tre spelare i SHL vill du uppmärksamma ”Garpen” på att inte missa inför Karjala Cup?
– Jag har ju redan talat mig varm för att målvakten Christoffer Rifalk i Rögle är värd en landslagsdebut. Djurgårdsbacken Olle Alsing hyllade jag redan i fjol och han har bara fortsatt att utvecklas. Färjestads Marcus Nilsson och Michael Lindqvist känns väl också som ett färdigt radarpar att testa internationellt, vilket skulle bli debut för Nilsson i så fall. Karjala Cup och övriga turneringar i Euro Hockey Tour är ju en enda lång teststräcka och jag tycker att det kan experimenteras vilt. Få eller ingen i en Karjala Cup-trupp kommer överleva ända till VM. I fjol var det två.
Förra torsdagen var det en historisk SHL-omgång med 49 mål, sju mål i snitt per match, vilket är mest sedan det blev 14 lag i ligan – vilka nya speltrender har du hunnit se den här säsongen?
– Den här säsongen kan jag inte påstå att jag sett något revolutionerande nytt, men den mer anfallsinriktade hockeyn fortsätter och det är jag glad för. Hockey lever mycket på sin statistik och ju mer det fylls på i de olika kolumnerna, ju bättre är det. Men det är långt från tidigare målfester. SHL:s första säsong 1975-76 hade Brynäs gjort 93 mål efter de tretton inledande omgångarna. Och Håkan Loobs gama poängrekord verkar omöjligt att slå, trots fler matcher.
Linköping har tagit beslutet att slopa musik i högtalarna under perioderna för att publiken ska få större utrymme att höras, är det något du tycker att fler lag borde ta efter?
– Nja, det låter inte som någon bra idé. Musiken hör till sedan den tid varenda NHL-arena hade en anställd organist. Jag misstänker att det kommer vara väldigt tyst i Saab Arena under spelavbrotten. Publiken har ju inte mycket att jubla över som Linköping startat den här säsongen. Det skulle kännas som något fattades.
I stort sett går det inte en SHL-omgång utan nya huvudsmällar, hjärnskakningar och kritiska uttalanden – vad krävs egentligen för att vi ska få stopp på de här stora problemen?
– Det går väl att skönja en liten nedgång i säsongsöppningen, men det är fortfarande alarmerande många hjärnskakningar i SHL. Jag tror ett sätt att få stopp på smällarna är att få ner farten i spelet. Det är farten som dödar mer än något annat och sedan rödlinjen försvann har det varit fri fart på isen. Inga hastighetsbegränsningar alls. Återinföra red line offside? Nja, det vore nog ett alltför stort ingrepp. Samtidigt kan jag tycka att respekten för varandra fortfarande är för dålig. Där är det stor skillnad mot NHL, som inte alls har lika många smällar mot huvudet.
MATTIAS KARLSSON
– Med den spelartrupp Leksand har efter sommarens namnkunniga förstärkningar tycker jag att det ska vara ett lag för slutspel, det vill säga topp tio och kanske ännu lite högre. Sanningen är också att Leksand, precis som den andra nykomlingen Oskarshamn, har lidit av betydande skadeproblem. Nu finns flera positiva nyheter från den senaste veckan – Mattias ”Kolan” Karlsson är tillbaka, Spencer Abbott har anlänt och Philip Samuelsson har tagits in. Problemen förutom skadorna har varit att målvakterna Janne Juvonen och Axel Brage ännu inte har levt upp till förväntningarna, laget har också saknat energi och sett lite lojt ut på isen och i båset. På torsdagskvällen blir det seger hemma mot Örebro som inte har spelat lika bra som poängskörden, på lördagseftermiddagen i Gävle finns förutsättningar att upprepa senaste insatsen mot Brynäs då det blev seger med 5–1.
– Många har redan pratat om lille forwarden Marcus ””Lilliz” Nilsson från Färjestad i Tre Kronor – han är verkligen värd en chans med sin speed, sitt självförtroende och tuffare spelstil. Jag kan fortsätta med Färjestad där visserligen försvarsspelet i stort inte alls har matchat offensiven, men där stabile och välskolade backen Linus Arnesson har fått möjligheten att ta ytterligare steg i utvecklingen tack vare flytten från Örebro – i den nya mer offensiva omgivningen sitter passningarna på bladen i stället för det tidigare mer enkla spelet, plus tio i statistiken är också allra bäst i hela ligan. Backen Olle Alsing i Djurgården har jag varit inne på tidigare som ett stort utropstecken i inledningen av säsongen, även om han behöver bli mer rejäl i defensiven så är egenskapen att hålla i pucken en spetskompetens att ta vara på för det blågula landslaget.
– Självklart är det fortfarande ett stort steg upp till NHL, men spelarna i SHL har verkligen utvecklat sina avslut och skott. De sitter mycket renare, rakare och mer målmedvetet högt på målvakterna. Det är tydligt att spelarna har studerat, tränat och utvecklat skotten. Det känns som en fröjd att få se från läktaren och gör att målsnittet kommer att öka i ligan. Vi får också fram mer utpräglade snipers som älskar att göra mål och firar stort, passa på att njuta av spelare som Alexander Holtz i Djurgården innan de försvinner.
– Det är viktigt att klubbarna lyssnar på de trogna och engagerade supportrarna som står på ståplats – med de måste samtidigt ha dialog med andra målgrupper, stora delar av publiken har andra krav på bekvämlighet och underhållning än när vissa av oss växte upp på en kall ståplatsläktare i grå betong på långsidan. Jag tycker att det fungerar mycket bra på många håll med drag både i högtalarna och på fansen, jag tycker att det går att kombinera på ett bra sätt. Linköpings publik får mycket att leva upp till nu.
– Jag gillar skarpt den ökade medvetenheten, diskussionen och fokuset på det här stora hotet mot ishockeyn. Vi är på väg åt rätt håll, även om jag håller med om frågeställningen att det fortfarande är ett stort problem. Jonathan Pudas i Skellefteå och Jacob Moverare i Frölunda bidrar också till en positiv dialog när de som tacklade spelare går ut och tar på sig del av ansvaret i stället för att rasa och kasta skit. Ett grundproblem är att SHL är Europas överlägset snabbaste liga och spelarna inte har tillräcklig skicklighet för den vansinniga intensiteten.
MARCUS LEIFBY
– Vad som krävs? Uppryckning, så klart. Med Leksands svulstiga lönebudget och alla namnkunniga nyförvärv är resultatet alldeles för dåligt så här långt, men särskilt överraskad är jag inte. Det låg lite i luften. Vissa av de där namnkunniga nyförvärven har sett ganska halvdassiga ut. De senaste åren har Leksand haft framgång med en viss sorts tränare, ett tag. Perra Johnsson kom med snus och sans, och laget fick ett lyft. Samma sak med Leffe Carlsson och Roger Melin. På något vis känns det som att den sortens ta-en-kaffe-och-dra-en-fräckis-ledarskap fungerar 1,5 säsong innan allt går i stå. Har Roger Melin fler don att ta fram ur sin verktygslåda? Vi får se.
– Karjala Cup? Pass.
– Inte någon särskild, om jag ska vara ärlig. Men jag är ganska kass på att ”se linjer i spelet”. Det finns så mycket annat att titta på och fundera över under en match. Den anfallsglada, fartfyllda ishockeyn fortsätter och det med varierande kvalité. Känslan är att powerplay-spelet har förändrats en aning då fler spelare är så fokuserade på att trippa runt målgården, att inte trampa fel, att de glömmer bort att de spelar i numerärt överläge. Det drillas inte lika mycket framför mål, men det är väl sådant som sätter sig efter ett tag. Sedan tycker jag fortfarande att det täcks på tok för mycket skott i svensk ishockey.
– Nej, jag är faktiskt inte så säker på det. Jag gillar musik i arenorna, så länge det inte är det här förbannade unz-unz-unz-skiten som allt fler har börjat med. Hockeylåtar tillför något, det bygger stämning och skapar tryck, sedan kan fler klubbar bli betydligt bättre på att värdera när de ska dra igång apparaturen. Luleå är ju ett praktexempel på hur det INTE ska gå till, där kvävs klacken ofta av ett fruktansvärt oväsen, för att en klåfingrig högtalarnörd inte kan hålla fingrarna borta.
– Respekt, så klart. Jag tycker att alla spelare som stängs borde, förutom böter och avstängningar, få träna ett par, tre pass tillsammans med det motståndarlag som stod på isen när förseelsen inträffade.