Har vi inte redan en gräns för hur många "icke-européer" man får ha i laget? 2 yankees?
Hur som helst så tycker jag rent principiellt att det är fel med begränsar hit och dit. Att man bara får värva fem utländska spelare garanterar ju inte att man bara värvar toppspelare. Många många gånger så blir det just utfyllnadsspelare utav värvningarna, trots att man har haft större förväntningar.
Något positivt med en sådan regel kan ju vara landslaget. Fler juniorer får chansen att lira i ES, vilket ger mer rutinerade svenskar för BÃ…G att plocka. Men med en ES med högre kvalité (vilket jag tror bättre kan skapas genom färre begränsningar) så får de junisar och andra svenskar som väl spelare i ES en bättre utveckling.
Står det då mellan många bra svenska spelare eller några stjärnspelare i framtidens Tre kronor? Mja, det beror väl på vad ES-lagens sportchefer gör utav situationen.
Det vi vet är att i ett landslag behövs ca 26 bra spelare mellan ca. 20 - 35 år. Det betyder ett snitt på 1,73 bra spelare per årskull. Kan vi fixa fram det och samtidigt ha utländska spelare i ES, så ser jag ingen anledning till begränsingar.