Skönt att de äntligen börjar fundera på det, nu hoppas jag bara att de tar sitt förnuft till fånga och tar hjälp av NHL-domare. Varför ta hit domare från Tjeckien, Finland, Slovakien, Ryssland som är lika bra/dåliga som de svenska domarna, det lär ju knappast öka standarden. Det är i NHL de bästa domarna finns och då borde det vara självklart att ta hjälp av dom, de följer ju åtminstone regelboken och nolltoleransen. Jag tycker det är självklart att man ska försöka lära sig från de bästa och inte försöka göra allt själva.
Men det är ett steg i rätt riktning att börja med 2 domare, om det nu händer, för då ökar chansen rejält att de verkligen ser vad som händer över hela banan. Nackdelen är väl att de måste skaffa dubbelt så många domare vilket inte lär höja standarden tyvärr, alternativet är väl att skaffa fler proffsdomare vilket dock inte slagit väl ut än så länge.
Det är roligt att se att de ständigt försöker komma på nya sätt att förbättra domarna även om jag själv inte alltid har gillat allt de testat. Byta domare med andra europeiska länder, införa proffsdomare och nolltolerans skulle mycket väl kunnat funkat bra men så har det tyvärr inte blivit. Proffsdomarna (Andersson och har glömt namnet) har inte varit på samma nivå som innan, nolltolerans har knappt funnits utan de gick tillbaka till samma bedömningsnivå ganska snart. Om de svenska domarna tycker att de utvecklats på sina tripper till andra ligor vet jag inte, men de domarna som kommit hit har varit lika ojämna som de svenska tyvärr.